• Marcellan

IVF vid 38

Behöver starta en tråd om att vara kring 40 och hoppas på IVF. Jag och min man började i år vilket är sent nog för min del, jag är 38 och min make 32. Känner en viss stress för att det verkar vara jag som har svårt att bli gravid medan maken har många pigga rörliga spermier. Försöker se det positiva i detta att det förhoppningavis kan "kompensera" mina svårigheter.

Jag har försökt bli gravid med en tidigare partner för några år sedan men vi påbörjade aldrig IVF för att relationen var på upphällningen vid det laget (utredningen då visade inget).

Vad ska man göra med stressen att tiden är emot en? Och ska man förbereda sig för att det kanske inte kommer gå? Jag velar lite om hur jag ska tänka för att orka. Hoppet är uthålligt men besvikelsen blir så tung när det inte går som förväntat.

Vid första stimuleringen gick det ej att plocka ägg. Andra försöket fick de ut ett ägg som nu ligger på odling men som "inte såg bra ut" på dag 3. De ska se om det kanske kanske växer till sig över helgen. Båda gångerna hade jag fler ägg (3-8 st) vid ultraljud som jag inte förstår riktigt vart de tog vägen. Så nu finns en svag strimma av hopp och ganska mycket andra känslor som handlar om att detta inte verkar funka...

Vill gärna höra andras erfarenheter och hur ni tänker!

• Svar på tråden IVF vid 38
  • Bli3ifamiljen
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-19 14:55:08 följande:

Blandade känslor efter dagens besök då återföring skulle ske. Fem  av sju befruktade ägg fortsatte utvecklas. Av dem blev två stycken helt optimala och verkligen toppenblastocyster. En skulle jag få tillbaka och en skulle frysas Tre av dem ska få till imorgon på sig för att se om de också är värda att frysa. 

Men.....jag hade vätska i buken. Risk för överstimulering , ingen återföring och totalfrys. :-/ Det är på ett sätt jättebra att man inte riskerar min hälsa men ändå så snopet.....

Men skönt ändå att de kollar så du inte blir riktigt sjuk. Vet du om du hinner med återföring innan sommaren? Jag antar att även din klinik håller stängt under semestern.
  • Liten elak och intelligent
    Solen2 skrev 2018-05-19 16:08:02 följande:
    Förstår att du är snopen men bra att de kollade ordentligt innan insättning. Man kan ju som sagt bli riktigt dålig vid överstimulering och ännu sämre om man gör återföring och ägget fäster.

Håller alla tummar för att de klarar sig bra att frysa. Själv så fick jag ett till frysen på 3:e behandlingen men inga till frysen på behandling 1, 2 och 4. (Av 5-6st befruktade på varje behandling)

Ja, det var jättebra att man kollade. Överstimulering är inget bra. Särskilt inte om man som jag har kraftigt ökad risk för blodproppar. Även om jag har medicinering som förebygger så är en kraftig överstimulering ett riktigt farligt tillstånd då. 

De sade att blastocyster har väldigt bra siffror vad gäller att klara frysning och tining. Bättre än om de är frysta på dag 2. Nu väntar jag spänt på att se om det gick att frysa någon av de tre som skulle odlas någon dag till. De var lite efter i utvecklingen jämfört med de två bästa.

Har du kvar den i frysen som du fick ut på tredje behandlingen? 

Bli3ifamiljen skrev 2018-05-19 19:25:12 följande:
    Men skönt ändå att de kollar så du inte blir riktigt sjuk. Vet du om du hinner med återföring innan sommaren? Jag antar att även din klinik håller stängt under semestern.

Ja, det var skönt.  Även om det var lite antiklimax över det hela liksom. Där kommer man och är laddad och lite nervös, har redan börjat hoppas och drömma och räknat på evetnuellt födelsedatum.... Och så.....ingenting.  Jo, de trodde vi skulle hinna med det. Nu inväntar jag blödning. Kommer den alldeles snart så inväntar vi min naturliga ägglossning. Gör den inte det planerar vi för att stimulera igång ägglossning efter blödning för att det just ska hinnas med innan sommarstängning.
  • Marcellan
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-19 14:55:08 följande:

Blandade känslor efter dagens besök då återföring skulle ske. Fem  av sju befruktade ägg fortsatte utvecklas. Av dem blev två stycken helt optimala och verkligen toppenblastocyster. En skulle jag få tillbaka och en skulle frysas Tre av dem ska få till imorgon på sig för att se om de också är värda att frysa. 

Men.....jag hade vätska i buken. Risk för överstimulering , ingen återföring och totalfrys. :-/ Det är på ett sätt jättebra att man inte riskerar min hälsa men ändå så snopet.....

Oj, men det är ju viktigt att de gör det som är bäst för dig. När man kämpar med IVF för att kunna bli gravid hade man önskat att man skulle slippa andra komplikationer också. Förstod jag det rätt att man inväntar nästa ägglossning och sen måste man göra hormonbehandling av något slag för att kunna återföra eller hur fungerar det med återföring efter totalfrys? För kroppen ska ju tro att den är gravid när man återför. Eller är det bara vaginaltabletter som efter äggplock?
  • Liten elak och intelligent
    Marcellan skrev 2018-05-20 19:35:58 följande:
    Oj, men det är ju viktigt att de gör det som är bäst för dig. När man kämpar med IVF för att kunna bli gravid hade man önskat att man skulle slippa andra komplikationer också. Förstod jag det rätt att man inväntar nästa ägglossning och sen måste man göra hormonbehandling av något slag för att kunna återföra eller hur fungerar det med återföring efter totalfrys? För kroppen ska ju tro att den är gravid när man återför. Eller är det bara vaginaltabletter som efter äggplock?

Jag ska invänta mensen. Kommer den snart så vågar man invänta att jag får naturlig ägglossning. Men dröjer det kommer man för säkerhets skull att stimulera fram en ägglossning för att det ska hinnas med innan sommarstängningen. Jag tror inte att jag kommer behöva så mycket hormonbehandling alls om det blir i naturlig cykel. 

Det blev en blastocyst till i alla fall. En av de tre som var kvar och skulle få växa lite till blev också det. Så nu finns tre blastocyster i frysen.  

• Solen2
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-20 07:08:15 följande:

Ja, det var jättebra att man kollade. Överstimulering är inget bra. Särskilt inte om man som jag har kraftigt ökad risk för blodproppar. Även om jag har medicinering som förebygger så är en kraftig överstimulering ett riktigt farligt tillstånd då. 

De sade att blastocyster har väldigt bra siffror vad gäller att klara frysning och tining. Bättre än om de är frysta på dag 2. Nu väntar jag spänt på att se om det gick att frysa någon av de tre som skulle odlas någon dag till. De var lite efter i utvecklingen jämfört med de två bästa.

Har du kvar den i frysen som du fick ut på tredje behandlingen? 

Ja, det var skönt.  Även om det var lite antiklimax över det hela liksom. Där kommer man och är laddad och lite nervös, har redan börjat hoppas och drömma och räknat på evetnuellt födelsedatum.... Och så.....ingenting.  Jo, de trodde vi skulle hinna med det. Nu inväntar jag blödning. Kommer den alldeles snart så inväntar vi min naturliga ägglossning. Gör den inte det planerar vi för att stimulera igång ägglossning efter blödning för att det just ska hinnas med innan sommarstängning.

Ja, vi har en kvar i frysen. För det var på sista privat behandlingen och när den misslyckades så hade vi kommit fram i kön till landstingsfinansierad ivf. Så då ville vi köra på det direkt. Så det finns en liten bonus i frysen till om vi vill göra syskonförsök i framtiden.
  • Klora
    Marcellan skrev 2018-05-06 09:59:50 följande:
    Hur har det gått Klora? För oss blir det ny stimulering med långa protokollet så jag börjar med hormonsprutor ungefär i början av juni. Känns mastigt att göra 3:e försöket denna termin men försöker tänka att jag kan ladda och peppa mig mentalt och fysiskt nu före, så går det. Blev ju så otroligt besviken och nedstämd sist.
    Hej

Jag har hållt mig borta från denna sidan ett tag, dagen efter jag skrev här var vi på ett VUL, där visades det att vår lille slutat leva runt v 6. Jag fick ta cytotec för att driva ut det.
    en jobbig historia men nu är väll kropp och själ någorlunda återhämtad.

• Marcellan

[quote=78733100][quote-nick]Klora skrev 2018-05-22 12:06:11 följande:[/quote-nick]Hej

Jag har hållt mig borta från denna sidan ett tag, dagen efter jag skrev här var vi på ett VUL, där visades det att vår lille slutat leva runt v 6. Jag fick ta cytotec för att driva ut det.

[/quote

Å, jag beklagar verkligen Klora! Det måste vara väldigt jobbigt. Viktigt att ge sig själv tid att läka och att få sörja och sen gå vidare. Blir det nytt försök i höst eller hur går tankarna?

• Marcellan

Nu är jag inne på andra veckan av sprayen som man inleder långa protokollet med. Känner mig helt slut och vet att det mest har med jobbet att göra men har också känslan av att jag håller på att bli sjuk.

Har förstått att de flesta IVF-kliniker har några veckor semesterstängt men vi hinner alltså göra vårt försök före sommarstängningen. Känt mig lite kluven inför att inte få en paus mellan försöken, eftersom de tar så mycket på mina krafter. Särskilt när läkarna dessutom inte låtit särskilt positiva över utsikterna att lyckas efter våra misslyckade försök. (Mina specifika svårigheter)

Hoppas alla som får ett sommaruppehåll verkligen kan njuta av den tiden. Har ni tips hur man tar hand om och peppar sig själv? Tyvärr är det också mitt jobb som tar för stor andel av min energi är jag rädd. Och det är ju ett problem i sig. Men det får jag ju snart sommarlov från! (Mellanstadielärare)

• Klora
    Marcellan skrev 2018-05-26 09:33:39 följande:

[quote=78733100][quote-nick]Klora skrev 2018-05-22 12:06:11 följande:[/quote-nick]Hej

[/quote

Å, jag beklagar verkligen Klora! Det måste vara väldigt jobbigt. Viktigt att ge sig själv tid att läka och att få sörja och sen gå vidare. Blir det nytt försök i höst eller hur går tankarna?

Hej

Vi får se, ev kör vi på denna månaden om vi hinner. kliniken stänger vid midsommar och öppnar igen i augusti.
    läkaren skall ringa mig denna veckan så vi får prata om det. nu längtar jag bara efter att få bli gravid igen och förhoppnings vis så stannar den lille kvar i magen
  • mrsalpha

Hej!
    Jag såg att eran tråd såg trevlig ut dock uppnår jag inte tråden med åldern, jag fyller 35 i år men frågar ändå om det är okej att hänga på?

Svar på tråden IVF vid 38