• Marcellan

IVF vid 38

Behöver starta en tråd om att vara kring 40 och hoppas på IVF. Jag och min man började i år vilket är sent nog för min del, jag är 38 och min make 32. Känner en viss stress för att det verkar vara jag som har svårt att bli gravid medan maken har många pigga rörliga spermier. Försöker se det positiva i detta att det förhoppningavis kan "kompensera" mina svårigheter.

Jag har försökt bli gravid med en tidigare partner för några år sedan men vi påbörjade aldrig IVF för att relationen var på upphällningen vid det laget (utredningen då visade inget).

Vad ska man göra med stressen att tiden är emot en? Och ska man förbereda sig för att det kanske inte kommer gå? Jag velar lite om hur jag ska tänka för att orka. Hoppet är uthålligt men besvikelsen blir så tung när det inte går som förväntat.

Vid första stimuleringen gick det ej att plocka ägg. Andra försöket fick de ut ett ägg som nu ligger på odling men som "inte såg bra ut" på dag 3. De ska se om det kanske kanske växer till sig över helgen. Båda gångerna hade jag fler ägg (3-8 st) vid ultraljud som jag inte förstår riktigt vart de tog vägen. Så nu finns en svag strimma av hopp och ganska mycket andra känslor som handlar om att detta inte verkar funka...

Vill gärna höra andras erfarenheter och hur ni tänker!

• Svar på tråden IVF vid 38
  • vinterbebis12
    mrsalpha skrev 2018-05-28 21:44:12 följande:

Hej!
    Jag såg att eran tråd såg trevlig ut dock uppnår jag inte tråden med åldern, jag fyller 35 i år men frågar ändå om det är okej att hänga på?

Det är inte jag som startat den men säger ändå att du såklart får hänga på :) Hoppas ok med TS?! Är ni redan igång med era försök?
  • mrsalpha
    vinterbebis12 skrev 2018-05-28 22:56:44 följande:
    Det är inte jag som startat den men säger ändå att du såklart får hänga på :) Hoppas ok med TS?! Är ni redan igång med era försök?
    Jag tar just nu sprutorna, korta behandlingen eller ja, vad det nu kallas.
    Skall på UL för att kika hur stora äggblåsorna har blivit inom några dagar. Äggplock i nästa vecka. Spännande.
  • Marcellan
    Klora skrev 2018-05-28 09:20:58 följande:

Hej

Vi får se, ev kör vi på denna månaden om vi hinner. kliniken stänger vid midsommar och öppnar igen i augusti.

läkaren skall ringa mig denna veckan så vi får prata om det. nu längtar jag bara efter att få bli gravid igen och förhoppnings vis så stannar den lille kvar i magen

Hoppas ni hinner! Samma känsla här: låt mig bara bli gravid nu! Börjat med menopur ikväll så är precis ingång. Vet att den kommer ge biverkningar och jag har hög dos men det är ju en begränsad tid :) Nu bara hoppas vi och försöker slappna av och leva på som vanligt...
  • Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-05-28 21:44:12 följande:

Hej!

Jag såg att eran tråd såg trevlig ut dock uppnår jag inte tråden med åldern, jag fyller 35 i år men frågar ändå om det är okej att hänga på?

Självklart är det det :) välkommen!
  • Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-05-28 23:02:34 följande:

Jag tar just nu sprutorna, korta behandlingen eller ja, vad det nu kallas.

Skall på UL för att kika hur stora äggblåsorna har blivit inom några dagar. Äggplock i nästa vecka. Spännande.

Spännande! Första försöket? Själv har jag ultraljud nästa vecka och troligtvis äggplock v 24. Det här är tredje försöket för oss.
  • Klora
    Marcellan skrev 2018-05-31 23:23:12 följande:
    Hoppas ni hinner! Samma känsla här: låt mig bara bli gravid nu! Börjat med menopur ikväll så är precis ingång. Vet att den kommer ge biverkningar och jag har hög dos men det är ju en begränsad tid :) Nu bara hoppas vi och försöker slappna av och leva på som vanligt...
    Precis så tänker jag med, nu får vi hoppas, men även försöka slappna av och leva livet som vanligt
  • mrsalpha
    Marcellan skrev 2018-05-31 23:27:26 följande:
    Spännande! Första försöket? Själv har jag ultraljud nästa vecka och troligtvis äggplock v 24. Det här är tredje försöket för oss.
    Haft två UL de tre senaste dagarna, skall på ny UL på måndag, har fått korrigera dosen på mina sprutor då ena äggstocken var lite segare i uppstart och inte lika mycket "go". Troligen äggutplock kallar man det så? på torsdag nästa vecka! spännande!!! Det är första försöket.
  • Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-06-01 17:31:23 följande:

Haft två UL de tre senaste dagarna, skall på ny UL på måndag, har fått korrigera dosen på mina sprutor då ena äggstocken var lite segare i uppstart och inte lika mycket "go". Troligen äggutplock kallar man det så? på torsdag nästa vecka! spännande!!! Det är första försöket.

Spännande! Stort lycka till!

Jag ska på första UL på fredag om en vecka. Eftersom jag gör behandlingen på distans så att säga ska jag denna gång åka och vara på plats i Umeå för samtliga undersökningar. Detta pga att det inte gått så bra första gångerna. Hoppas hoppas att det går vägen denna gång...
  • mrsalpha
    Marcellan skrev 2018-06-01 21:06:19 följande:
    Spännande! Stort lycka till!

Jag ska på första UL på fredag om en vecka. Eftersom jag gör behandlingen på distans så att säga ska jag denna gång åka och vara på plats i Umeå för samtliga undersökningar. Detta pga att det inte gått så bra första gångerna. Hoppas hoppas att det går vägen denna gång...
    lycka till på er resa! Hoppas ni får ha turen med er och lyckas i en annan stad. :)
  • Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-06-02 09:29:41 följande:

lycka till på er resa! Hoppas ni får ha turen med er och lyckas i en annan stad. :)

Tack! Känns lite nervöst men det ska det väl vara.

Jag var lite otydlig: vår klinik är i Umeå men tidigare har jag fått göra UL på lokala sjukhus (bor i Boden) och så har vi åkt ner för äggplock. Denna gång åker jag ner lite före till Umeå så att jag får ha samma läkare för både UL och äggplock. Känns tryggare men man missar en del jobbdagar förstås.

Hur är det för er andra. Gör ni alla kontroller på ett och samma ställe eller? Är ni nöjda med er IVF-klinik?
Svar på tråden IVF vid 38