• Only321

    Endometrios och vestibulit

    Hej!

    Nu är det så att jag har varit hos två olika gynekologer som båda misstänker att jag har endometrios samt har klarlagt att jag har vestibulit då jag har en punkt i underlivet som smärtar vid beröring samt spända muskler. Båda har sagt att jag borde börja med p-piller. Efter att ha varit hos första gynekologen så började jag med p-piller och använde det i ungefär 8 månader. Jag fick en mycket ångestproblematik i samma veva och trodde att det kunde bero på pillrena och slutade. Mina slemhinnor kändes även väldigt torra vilket de hade gjort innan också. Nu i efterhand ligger ångesten fortfarande kvar, inte i samma grad eftersom jag lärt mig hantera den. Mina slemhinnor kan även vara torra lite till och från. Därav vet jag inte om dessa problem orsakades av p-piller. Jag har varit väldigt emot p-piller då jag alltid tänkt att det är det som lett till att jag fått ångest och ont vid samlag.

    Jag vill verkligen göra något åt min vestibulit och även endometriosen. För att få bort smärtan vid mens så är p-piller det alternativet jag fått då jag skippar placebo veckan och inte får ?mens?. Men samtidigt så sägs det att p-piller kan orsaka/förvärra vestibulit. Så jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag anser att gynekologen lämnade mig som ett frågetecken mer än att hjälpa mig då hon inte förklarade vad jag kan göra åt vestibuliten utan endast pratade om att jag verkligen borde testa p-piller. Hon skrev ut zelle p-piller åt mig. Men jag är osäker på om jag verkligen ska börja med det. Är det någon som vet hur jag kan göra eller har egna erfarenheter? Ge gärna tips på hur ni som haft/har vestibulit eller endometrios har gjort.

    Jag är verkligen tacksam för all hjälp och tips jag får då jag känner mig väldigt vilsen och hjälplös...

  • Svar på tråden Endometrios och vestibulit
  • B1993

    Jag är under utredning för endometrios just nu. Så kan nog inte ge mycket till svar till dina frågetecken. Men jag började nyss på p-piller, då ska tilläggas att jag sedan november (oktober?) även har en hormonspiral. Men blev inte helt blödningsfri på den, så därför kör jag dubbelt nu för att bli blödningsfri och se om problemen försvinner. Min gynekolog sa att enda sättet att till 100% veta om man har endometrios är att göra en titthålsoperation, men det är bara för att fastställa en diagnos. Blödningsfri är enda ?botemedlet?. Jag är inte jätteglad att behöva äta p-piller då jag gjort det en gång tidigare och fick, liksom du, ångest. Sen har jag även depression sedan tidigare, och rädd att den ska förvärras av pillren. Men just nu känner jag att det är värt det, smärtan jag får vid mens och ägglossning är 10x värre för mig. Men det kan komma att ändras.

  • Only321

    Vilket p-piller tar du just nu? Jag fick Yaz utskrivet men blir så himla rädd när jag läser om dess biverkningar och alla risker. Funderar på att höra av mig och be dem skriva ut en annan sort. Det första p-pillret jag tog var neovletta, jag minns att mitt humör inte påverkades så mycket av den sorten så jag kanske testar den igen isåfall!

  • Only321

    Förresten, gynekologen misstänker att jag har endometrios pga den smärta jag har. Jag har ont under mensen, inte bara nere vid livmodern och äggstockarna utan även mitt i magen. Hon gjorde ett vaginalt ultraljud och kunde inte se några cystor eller så. Jag har även fått diagnosen ibs så jag vet inte vilket av det som spökar just under mensen. Skulle helst vilja undvika att ta p-piller men om det är endometrios så vill man kanske testa, så svårt när man inte vet 100%...

  • B1993

    Kan inte helt ärligt säga att jag förstår din smärta, då smärta är väldigt individuellt. Men kan typ föreställa mig då jag också har smärtor. Jag tycker det är en väldigt intensiv, men ändå diffus, smärta. Magen, äggstockar, livmodern, slidan. Inifrån och ut typ. Känns som det pressas ut och dras in samtidigt och tarmvred och tusen knivar. Typ så.. men som sagt. Titthålsoperation är enda som kan fastställa till 100%, men inte så vanligt tyvärr då ca 1 av 10 kvinnor har endometrios.

    För mig var det samma, vaginalt ultraljud men hittade inget. Så vi får se hur p-pillren fungerar. Idag har jag smärta i äggstockarna, men det kunde ta upp till tre månader innan man kunde utvärdera.

  • Only321

    Ja och det är verkligen jättesvårt att förklara smärtan. Jag kände bara vid den här mensen att jag inte orkar ?hålla ut mer? och att p-piller är ett alternativ för mig nu trots att jag varit så emot det. Det som är så jobbigt är att smärtstillande inte hjälper. Det hjälper mot den värsta smärtan men det finns alltid som molande värk kvar oavsett vad jag gör. Och att jag även har vestibulit i samband med detta gör ju inte saken bättre. Det hade varit skönt om det fanns flera behandlingsmetoder för just endometrios som är mycket enklare!

  • Anonym (Jas)
    Only321 skrev 2018-04-23 08:13:47 följande:

    Förresten, gynekologen misstänker att jag har endometrios pga den smärta jag har. Jag har ont under mensen, inte bara nere vid livmodern och äggstockarna utan även mitt i magen. Hon gjorde ett vaginalt ultraljud och kunde inte se några cystor eller så. Jag har även fått diagnosen ibs så jag vet inte vilket av det som spökar just under mensen. Skulle helst vilja undvika att ta p-piller men om det är endometrios så vill man kanske testa, så svårt när man inte vet 100%...


    Får man fråga hur det känns mitt på magen? Min mage blir sjukt svullen och öm mitt på magen lite till höger. Mest dag 2 och 3 på mensen. Har trott att det är gaser men tror nog inte d längre..
  • B1993

    Ja, och jag oroar mig inför dagen jag(vi) vill bli med barn. Har ju denna smärta även vid ägglossning (upplever du det ibland också?) och då får inte sambon komma i närheten av mitt underliv. Lite svårt att bli på smällen då ????

    Kanske en lite privat fråga, svara om du vill bara. Har du svårt (smärta) när du går på toa och bajsar också vid mensen? Jag vill nästan skrika rakt ut av smärta.

    Ja, men det är ju en relativt ny diagnos. Så behandlingarna är rätt begränsad än. Men vem vet, kanske hittar dom något nytt inom snar framtid. ????

  • Only321

    Jag har även ont vid ägglossningen vilket fick mig att inse att jag måste söka vård. Jag frågade gynekologen om det här med möjligheten att bli med barn och hon förklarade att det visat sig att en del som har det svårare att skaffa barn har endometrios men att det inte behöver betyda något. Hon förklarade att jag inte ska oroa mig över det. Mina äggstockar såg även bra ut så det har inte gått såpass långt.

    Jag har svårt ibland för att gå på toa när jag har mens, sen är det så himla svårt att säga varför. Jag har fått diagnos IBS, men har ju även läst att många får den diagnosen när de egentligen har endometrios. Men jag har märkt att jag får det svårt att gå på toa pga smärta och om jag får ut gaser och liknande så känns det lättare.

Svar på tråden Endometrios och vestibulit