• Anonym (Fundersam)

    Ansvarsfördelning?

    Mitt ex flyttade några mil bort men vill ändå ha barnet varannan vecka och då att vi löser det genom att barnet går hem till mig efter skolan och så hämtar pappan där efter jobbet. Rör sig om två timmar varje dag där barnet också behöver lagad mat efter skolan som jag då måste göra. Men får ingen tid med barnet... Det blir så klart också lite städning och sådant som det blir med barn hemma.

    Jag vill gärna ha barnet jämt och barnet får så klart alltid vara hemma. Men jag är tveksam till att jag på så sätt får ta mer ansvar men han får kvalitetstiden så att säga. Och ja, jag förstår att barnet också får det.

    Hade vi haft en god relation så kanske det hade funkat bättre men tyvärr är det inte så utan det finns en historik av att han utnyttjar mig och har barnet när det passar honom.

    Hur hade ni tänkt kring ett sådant upplägg i en sådan situation?

  • Svar på tråden Ansvarsfördelning?
  • Meriall
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-04-23 18:24:07 följande:

    Mitt ex flyttade några mil bort men vill ändå ha barnet varannan vecka och då att vi löser det genom att barnet går hem till mig efter skolan och så hämtar pappan där efter jobbet. Rör sig om två timmar varje dag där barnet också behöver lagad mat efter skolan som jag då måste göra. Men får ingen tid med barnet... Det blir så klart också lite städning och sådant som det blir med barn hemma.

    Jag vill gärna ha barnet jämt och barnet får så klart alltid vara hemma. Men jag är tveksam till att jag på så sätt får ta mer ansvar men han får kvalitetstiden så att säga. Och ja, jag förstår att barnet också får det.

    Hade vi haft en god relation så kanske det hade funkat bättre men tyvärr är det inte så utan det finns en historik av att han utnyttjar mig och har barnet när det passar honom.

    Hur hade ni tänkt kring ett sådant upplägg i en sådan situation?


    Kan han inte gå ner i tid så att han kan ha barnet direkt? Hur gammalt är barnet? Det blir ju ännu mer kvalitetstid tänker jag.
  • Anonym (Fundersam)
    Meriall skrev 2018-04-23 18:28:24 följande:

    För gör ni såhär har han ju inte varannan vecka egentligen...


    Är så jag tänker också.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-04-23 18:38:47 följande:
    Är så jag tänker också.
    Förbered maten innan så får du också mer kvalitetstid.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Agnes) skrev 2018-04-23 19:21:30 följande:

    Förbered maten innan så får du också mer kvalitetstid.


    Hur menar du nu? Jag kommer inte att träffa barnet alls den veckan hen är hos sin pappa. Pappan hämtar samtidigt som jag kommer hem från jobbet.
  • NELJ

    Finns det fler alternativ än att barnet är hos dig på eftermiddagen och att du får större del av umgänget?

    Är det praktiskt möjligt att barnet tar sig hem till pappan själv? Risken finns ju att det blir konsekvensen av att du ställer dig på tvären. Och hur påverkas barnet av det?

    Jag kan förstå dig men samtidigt kan ju pappans förslag vara det bästa för barnet.

  • Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-04-23 19:47:08 följande:

    Finns det fler alternativ än att barnet är hos dig på eftermiddagen och att du får större del av umgänget?

    Är det praktiskt möjligt att barnet tar sig hem till pappan själv? Risken finns ju att det blir konsekvensen av att du ställer dig på tvären. Och hur påverkas barnet av det?

    Jag kan förstå dig men samtidigt kan ju pappans förslag vara det bästa för barnet.


    Nej, det gör det inte och barnet kan inte ta sig till pappan själv. Men saken är att barnet bor på heltid hos mig idag och är hos sin pappa varannan helg. Jag känner mig inte bekväm med upplägget. Vårt hem är ändå mitt ansvar. Om jag reser bort när pappan har barnet, vem har då ansvar om barnet är hos mig? Om barnet tar hem kompisar?
  • Anonym (Samma)

    Mitt barn går också oftast hem till mig efter skolan innan han åker till pappa. Inget problem för mig. Han äter bara mellanmål, inte lagad mat.

  • Anonym (Samma)
    NELJ skrev 2018-04-23 19:47:08 följande:

    Finns det fler alternativ än att barnet är hos dig på eftermiddagen och att du får större del av umgänget?

    Är det praktiskt möjligt att barnet tar sig hem till pappan själv? Risken finns ju att det blir konsekvensen av att du ställer dig på tvären. Och hur påverkas barnet av det?

    Jag kan förstå dig men samtidigt kan ju pappans förslag vara det bästa för barnet.


    Mitt barn åker själv till pappa men trivs ändå bättre hos mig än ensam i pappas lägenhet. Ibland är han med kompisar. Hos pappa har han inga kompisar. Ser inte problemet med att han är hos mig.
  • Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2018-04-23 23:27:32 följande:

    Pappan får väl betala for fritids och hämta barnet där istället for hos dig?


    Barnet har slutat på fritids och vill absolut inte börja igen vilket jag kan förstå. Inga klasskompisar går kvar utan bara mindre barn.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Samma) skrev 2018-04-23 23:40:58 följande:

    Mitt barn går också oftast hem till mig efter skolan innan han åker till pappa. Inget problem för mig. Han äter bara mellanmål, inte lagad mat.


    Okej, mitt barn vil alltid ha lagad mat. Men är inte bara det utan hela ansvarsbiten. Jag reser i jobbet ibland och som det är nu löser jag barnvakt då. Pappan jobbar sju mil bort och det tar honom minst en timma att komma till min bostad om det skulle vara något. Jag är hemma på en kvart. Hade inte lämnat barnet själv om inte jag var så tillgänglig. Ska jag då ha ansvaret fram till pappan kommer? Hur gör ni?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-04-24 06:33:35 följande:

    Okej, mitt barn vil alltid ha lagad mat. Men är inte bara det utan hela ansvarsbiten. Jag reser i jobbet ibland och som det är nu löser jag barnvakt då. Pappan jobbar sju mil bort och det tar honom minst en timma att komma till min bostad om det skulle vara något. Jag är hemma på en kvart. Hade inte lämnat barnet själv om inte jag var så tillgänglig. Ska jag då ha ansvaret fram till pappan kommer? Hur gör ni?


    Hur gammalt är barnet. Mitt barn slutade på fritids när han var 10 och vi har gjort så sedan dess. Även om jag skulle vara bortrest vilket jag sällan är. Även här har pappan minst en h till oss från jobbet.

    Det där med maten tycker jag låter konstigt. Vi äter alltid middag på kvällen tillsammans. Skulle han äta middag på eftermiddagen med skulle han vara mätt på kvällen. Ibland steker han ägg men oftast fil eller mackor på eftermiddagen
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-04-23 19:37:49 följande:
    Hur menar du nu? Jag kommer inte att träffa barnet alls den veckan hen är hos sin pappa. Pappan hämtar samtidigt som jag kommer hem från jobbet.
    Missuppfattade, trodde du var hemma.

    Ge då barnet mat denne själv kan fixa, så slipper du göra det.

    Vad gäller ansvaret om något händer, händer det ofta att du måste rycka ut? Om inte, så tycker jag det är en ickefråga.

    Varför vill man inte ställa upp för sitt barn, för att underlätta?
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-04-23 18:24:07 följande:

    Mitt ex flyttade några mil bort men vill ändå ha barnet varannan vecka och då att vi löser det genom att barnet går hem till mig efter skolan och så hämtar pappan där efter jobbet. Rör sig om två timmar varje dag där barnet också behöver lagad mat efter skolan som jag då måste göra. Men får ingen tid med barnet... Det blir så klart också lite städning och sådant som det blir med barn hemma.

    Jag vill gärna ha barnet jämt och barnet får så klart alltid vara hemma. Men jag är tveksam till att jag på så sätt får ta mer ansvar men han får kvalitetstiden så att säga. Och ja, jag förstår att barnet också får det.

    Hade vi haft en god relation så kanske det hade funkat bättre men tyvärr är det inte så utan det finns en historik av att han utnyttjar mig och har barnet när det passar honom.

    Hur hade ni tänkt kring ett sådant upplägg i en sådan situation?


    Det normala är att man har en överlämningstid. Från den tidpunkten övergår ansvaret från den ena förälderna till den andra. Kom överrens med ditt ex om hans umgängestider. 

    På exets dagar ansvarar han för hela dagen även för tiden direkt efter skolslut.


Svar på tråden Ansvarsfördelning?