zdudmwml skrev 2018-04-26 14:06:39 följande:
De studier du länkar till säger bara att vaping skadar lungorna. Det står ingenting om passiv vaping. Inte ett ord.
Man kan inte utgå från att något är farligt bara för att det känns rätt. Så förklara nu hur nikotinet i hans kropp kommer in i hennes.
Och vill du inte det utan vill fortsätta på det som känns rätt så kan vi föra ett logiskt resonemang.
Hur mycket nikotin är det i utandningsångan?
Hur mycket annan luft finns det, dvs hur hög är halten sedan det spätts ut med övrig luft?
Jag har på inget sätt påstått att nikotinet som tas upp i hans kropp går in i hennes. Det jag hävdar, och enligt mig visar med de länkar jag bidragit med tidigare, är att det i hans utandningsluft finns nikotin som hon som passiv e-rökare (om man nu vill hitta på det ordet) drar i sig.
Dvs det nikotin som hans e-cigg ger ifrån sig som han
inte tar upp riskerar hon att få i sig om hon befinner sig i samma hus/bil/rum/närheten.
Jag har heller aldrig sagt att det är farligt att vara passiv e-rökare. Det jag säger är att det är
inte ofarligt/riskfritt. Det är sannolikt låg risk att det skulle påverka henne eller fostret men det finns en risk eftersom det finns en risk att hon får i sig nikotin.
Vilket ju också Vapenation visar i sin länk: "
Resultaten visade att passiv ånga utgjorde nästan inget hot mot människor i miljön för exponering för farliga toxiner." Nästan inget är mer än inget, dvs inte obefintlig.
Studierna jag länkade till senast var mer i respons till det Pr0nographic skrev om att det skulle vara ofarligt, både att hennes sambo använder nikotin och att hon själv använder e-cigg utan nikotin, som inte heller är ofarliga vilket visas i länkarna.
Än en gång, jag har inte uttalat mig om hur
stor faran är, enbart att den finns.