• Anonym (?)

Röka e-cigg inomhus? Gravid

Jag är gravid i vecka 11 och min sambo har under hela graviditeten rökt e cigg inomhus , han säger att det inte är farligt och inte är som vanliga cigg då det är vattenånga som kommer ut . Det är dock nikotin i e-ciggen men jag vet inte om jag får i mig det nikotinet på något sätt när jag sitter i samma rum eller bredvid eftersom det är vattenånga han blåser ut ?

• Svar på tråden Röka e-cigg inomhus? Gravid
  • Anonym (Hen)
    Pr0nographic skrev 2018-04-26 13:05:21 följande:

Jag är gravid och vejpar själv (nikotinfritt) och min sambo vejpar med nikotin.

Det är precis som han säger - helt ofarligt. Det han andas ut är i princip vattenånga och den nikotinet han har i sin sås stannar i hans kropp.

Vi vejpar i bilen, inomhus, utomhus och överallt annars.

Det är ungefär lika farligt som att spruta dig själv i ansiktet med en vattenspruta.

Anonym (Vapenation) skrev 2018-04-26 13:08:38 följande:

Jag blir nästan rädd av all okunskap av vaping i tråden!! 97.5% säkrare än cigaretter och det är OMÖJLIGT att det ska påverka någon annan med "passiv rökning" när man röker ånga.

Herregud..

Läs nya studierna

Jag finner inte ord för all denna okunskap.

Två vuxna människor med så låg kunskap i dagens samhälle när information är så lättillgänglig.
  • Anonym (Vapenation)

www.elekcig.se/blog/passiv-vapning

"Forskarna fann inga spår av nikotin eller andra föreningar som är kända för att vara farliga. De fann spårmängder formaldehyd, men i nivåer som överensstämmer med normal utomhusluft.

Resultaten visade att passiv ånga utgjorde nästan inget hot mot människor i miljön för exponering för farliga toxiner.

För att sammanfatta det: I en molnig E-cigarettbutik med mer ånga än på någon annan plats som den genomsnittliga personen någonsin kommer att besöka, upptäcktes inga farliga exponeringsnivåer för farliga toxiner."

• Anonym (Hen)
    Anonym (Vapenation) skrev 2018-04-26 13:40:35 följande:

www.elekcig.se/blog/passiv-vapning

"Forskarna fann inga spår av nikotin eller andra föreningar som är kända för att vara farliga. De fann spårmängder formaldehyd, men i nivåer som överensstämmer med normal utomhusluft.

Resultaten visade att passiv ånga utgjorde nästan inget hot mot människor i miljön för exponering för farliga toxiner.

För att sammanfatta det: I en molnig E-cigarettbutik med mer ånga än på någon annan plats som den genomsnittliga personen någonsin kommer att besöka, upptäcktes inga farliga exponeringsnivåer för farliga toxiner."

Och du länkar till en tillverkare av e-cigg!

HAHAHAHAHA
  • Tveksamt
    Anonym (Vapenation) skrev 2018-04-26 13:38:04 följande:
    Du kommer med fakta från 2015. Därmed inte de vapes vi röker idag.
    Är du läskunnig? Har du klickat på länkarna öht?
    Den första artikeln är skriven i mars 2018 och baseras på artiklar publicerade april -18, mars -18, januari -18 och januari -18.
    Den andra artikeln är publicerad i januari -18.
    Den sista är dock, helt korrekt, från maj -15.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt

Och bara för att klargöra, ja, en artikel som är skriven i mars kan vara baserad på en artikel publicerad i april. Vetenskapliga artiklar blir väldigt ofta accepterade för publicering långt innan de faktiskt publiceras.
    De kan därför citeras långt innan de kommit i tryck. Så är fallet här.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • zdudmwml
    Tveksamt skrev 2018-04-26 13:15:50 följande:
    Vi kan ju som exempel ta den här tillverkaren av e-cigg som säger att ångan innehåller nikotin som jag hittade efter ca 2 sekunders googling. ecocig.se/support/kundtjanst/inn ehaller-angan-i-utandningsluften-nikotin
    Det är förvisso små mängder det skrivs om där, men att snacka om att ångan inte skulle innehålla nikotin är naivt.
    Alla normalt funtade förstår att det man drar i sig inte tas upp till 100% i kroppen, som mitt exempel med syre ur vanlig luft ovan. Följaktligen kommer en del av det ut igen.

De studier du länkar till säger bara att vaping skadar lungorna. Det står ingenting om passiv vaping. Inte ett ord.

Man kan inte utgå från att något är farligt bara för att det känns rätt. Så förklara nu hur nikotinet i hans kropp kommer in i hennes.

Och vill du inte det utan vill fortsätta på det som känns rätt så kan vi föra ett logiskt resonemang.
    Hur mycket nikotin är det i utandningsångan?
    Hur mycket annan luft finns det, dvs hur hög är halten sedan det spätts ut med övrig luft?

• Tveksamt
    zdudmwml skrev 2018-04-26 14:06:39 följande:
    De studier du länkar till säger bara att vaping skadar lungorna. Det står ingenting om passiv vaping. Inte ett ord.

Man kan inte utgå från att något är farligt bara för att det känns rätt. Så förklara nu hur nikotinet i hans kropp kommer in i hennes.

Och vill du inte det utan vill fortsätta på det som känns rätt så kan vi föra ett logiskt resonemang.
    Hur mycket nikotin är det i utandningsångan?
    Hur mycket annan luft finns det, dvs hur hög är halten sedan det spätts ut med övrig luft?
    Jag har på inget sätt påstått att nikotinet som tas upp i hans kropp går in i hennes. Det jag hävdar, och enligt mig visar med de länkar jag bidragit med tidigare, är att det i hans utandningsluft finns nikotin som hon som passiv e-rökare (om man nu vill hitta på det ordet) drar i sig.
    Dvs det nikotin som hans e-cigg ger ifrån sig som han inte tar upp riskerar hon att få i sig om hon befinner sig i samma hus/bil/rum/närheten.

Jag har heller aldrig sagt att det är farligt att vara passiv e-rökare. Det jag säger är att det är inte ofarligt/riskfritt. Det är sannolikt låg risk att det skulle påverka henne eller fostret men det finns en risk eftersom det finns en risk att hon får i sig nikotin.
    Vilket ju också Vapenation visar i sin länk: "Resultaten visade att passiv ånga utgjorde nästan inget hot mot människor i miljön för exponering för farliga toxiner." Nästan inget är mer än inget, dvs inte obefintlig.

Studierna jag länkade till senast var mer i respons till det Pr0nographic skrev om att det skulle vara ofarligt, både att hennes sambo använder nikotin och att hon själv använder e-cigg utan nikotin, som inte heller är ofarliga vilket visas i länkarna.
    Än en gång, jag har inte uttalat mig om hur stor faran är, enbart att den finns.
  • zdudmwml
    Tveksamt skrev 2018-04-26 14:26:13 följande:
    Jag har på inget sätt påstått att nikotinet som tas upp i hans kropp går in i hennes. Det jag hävdar, och enligt mig visar med de länkar jag bidragit med tidigare, är att det i hans utandningsluft finns nikotin som hon som passiv e-rökare (om man nu vill hitta på det ordet) drar i sig.
    Dvs det nikotin som hans e-cigg ger ifrån sig som han inte tar upp riskerar hon att få i sig om hon befinner sig i samma hus/bil/rum/närheten.

Jag har heller aldrig sagt att det är farligt att vara passiv e-rökare. Det jag säger är att det är inte ofarligt/riskfritt. Det är sannolikt låg risk att det skulle påverka henne eller fostret men det finns en risk eftersom det finns en risk att hon får i sig nikotin.
    Vilket ju också Vapenation visar i sin länk: "Resultaten visade att passiv ånga utgjorde nästan inget hot mot människor i miljön för exponering för farliga toxiner." Nästan inget är mer än inget, dvs inte obefintlig.

Studierna jag länkade till senast var mer i respons till det Pr0nographic skrev om att det skulle vara ofarligt, både att hennes sambo använder nikotin och att hon själv använder e-cigg utan nikotin, som inte heller är ofarliga vilket visas i länkarna.
    Än en gång, jag har inte uttalat mig om hur stor faran är, enbart att den finns.
    Hur stora mängder nikotin pratar du om som hon, enligt dig, riskerar att få i sig?

Då jag inte hittar ett ord om mängd nikotin i utandningsluft ber jag dig citera det.
    Att bara hävda att det ''nog'' är så räcker alltså inte.

Jag vill att du visar hur stor faran är och inte bara att det säkert, kanske, nog, eventuellt finns.
    Inte med åsikter och känslor. Utan. Fakta. Källor.
Svar på tråden Röka e-cigg inomhus? Gravid