zdudmwml skrev 2018-04-26 17:14:39 följande:
Man påstår inte en sak och sedan kräver att bli motbevisad, det är befängt.
Det är du som påstår att det är farligt, det är du som ska bevisa att det är farligt.
Det är så diskussioner fungerar vilket du är väl medveten om.
Kanske dags att erkänna att du gjort ganska många tankefel här?
Mot bättre vetande, en sista gång så kanske det går in för dig (jag tvivlar). Övriga som har oturen att snubbla in på tråden kanske i alla fall förstår att jag inte säger det du försöker få det till.
Jag har aldrig påstått att det är farligt. Om du kan visa mig på det ställe där jag sagt att det är farligt så ska jag genast lägga mig platt och säga att jag har fel. Citera mig, var har jag sagt att det är farligt.
Jag har sagt att det finns en risk, det är en väldigt stor skillnad.
Det finns en risk att jag blir uppäten av en isbjörn när jag somnat inatt. Risken är försvinnande jävla liten, men den finns.
Om jag hyr ett flygplan, tar upp det på några tusen meters höjd och sedan hoppar ut utan fallskärm finns det en risk att jag dör. Risken är jävligt stor, men det finns de som överlevt (iaf enligt vad jag läst, det kan vara skrönor) så den är inte absolut.
Således, ordet risk är inte samma sak som att det är farligt.
zdudmwml skrev 2018-04-26 15:39:35 följande:
Bevisa risken och hur stor den är annars kan du inte påstå att det finns en risk. Annars är det faktiskt bara ett hjärnspöke.
Kan du säga exakt hur stor risken är att jag blir påkörd om jag går ut och lägger mig på gatan utanför mitt hus? Inte? Betyder det att risken inte finns och att det är ofarligt? Du kan ju inte bevisa hur stor den är...
Det är det argument du försöker applicera på mina uttalanden här.
Eftersom jag inte kan visa på exakt hur stor risken är hävdar du att jag har fel och att det inte finns någon risk.
Ingen har kunnat visa att det är farligt med e-cigaretter, jag har i alla fall inte sett någon sådan artikel någonstans. Ingen har heller kunnat visa att det är ofarligt med e-cigaretter. (Har någon en sådan forskning undanstoppad vill jag gärna läsa den.)
På detta följer att det finns en risk. Risken kan vara så liten att det kan betraktas som helt ofarligt, det vet vi inte. Risken kan också vara väldigt stor (ganska osannolikt) att det finns risker med e-cigaretter som vi ännu inte sett vidden av, helt enkelt för att ingen har förstått sambandet mellan e-cigaretter och något helt annat än de vi vanligtvis förknippar cigaretter med.
E-cigaretter kanske medför en ökad risk för hörselnedsättning, men eftersom ingen ännu forskat på detta har vi ingen aning om det.
E-cigaretter kanske är helt ofarliga, men ingen har kunnat bevisa detta.
Att visa att något är helt ofarligt är för övrigt oändligt svårt, så det lär aldrig hända. För att visa att något är helt ofarligt ska man i praktiken bevisa att det inte finns någons om helst negativ påverkan på något alls. Om någon presenterar en omfattande forskning som visar att e-cigaretter inte har någon som helst påverkan på vare sig cancer, lungfunktion, blod, hjärtat, hjärnan eller hörseln (exempel ovan) och sedan konstaterar att det är helt ofarligt. Super!
Ända tills någon säger "har ni tittat på effekten av e-cigaretter och nageltrång?" och forskarna då tvingas svara "nej." Då kan man inte längre säga att det är helt ofarligt. Man har ju inte undersökt alla tänkbara negativa effekter.
Så nej, jag ska (än en gång) inte bevisa att det är farligt, för jag har aldrig påstått att det är farligt.
Jag har visat att det finns risker (risken ligger någonstans mellan >0% och <100%, sannolikt närmare 0) och det är allt jag någonsin påstått.
Nu är jag definitivt klar med den här tråden, förhoppningsvis fungerar min avföljning av den också så att jag slipper få en notis om vad mer för dynga du försöker intala värden att jag sagt som jag inte nämnt.
Till alla övriga trevlig kväll, och lycka till med att sluta röka.