• Stolt Farsa

Kommer minst ett parti hamna under 4%

Av de etablerade riksdagspartierna i valet 2018.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer minst ett parti hamna under 4%
  • Anonym (Lik)
    themia skrev 2018-05-09 17:04:17 följande:
    Fortsätt du att leva i den behagliga förnekelsen. Dina barnbarn får betala för att sådana som du inte vågar se sanningen.
    Vilken sanning skulle detta vara? xd
  • Anonym (nisse)
    Padirac skrev 2018-05-10 08:16:15 följande:
    Hög trovärdighet är inte med automatik en bra egenskap. Det förutspå bara att de kommer att driva frågan och driva igenom frågan oavsett konsekvenser.

Invandringen är inte heller den enda frågan som spelar roll för att bedöma de olika partierna. Det är single-minded och enögt
    Invandrarfrågan är den viktigaste om du frågar folket. MAssor med undersökningar visar detta. Folk har det rätt okej ekonomiskt just nu, så skatter, jobb m.m är en död fråga just nu.
  • Stolt Farsa
    Anonym (nisse) skrev 2018-05-11 18:55:37 följande:

Invandrarfrågan är den viktigaste om du frågar folket. MAssor med undersökningar visar detta. Folk har det rätt okej ekonomiskt just nu, så skatter, jobb m.m är en död fråga just nu.

Nja. Är det snarare inte så att i kärvare tider blir folk mer protektionistiska och egoistiska. Har man det bra tenderar man (tror jag) att delvis bli något mindre samhällsintresserad.
  • Anonym (nisse)
    Stolt Farsa skrev 2018-05-11 20:40:49 följande:
    Nja. Är det snarare inte så att i kärvare tider blir folk mer protektionistiska och egoistiska. Har man det bra tenderar man (tror jag) att delvis bli något mindre samhällsintresserad.

Skulle tro att tiden anses kärv, även om ekonomin just nu är rätt okej. Kärv p.g.a av dåliga saker som händer i omgivningar därdet "alltid" varit lugnt.
  • Anonym (Fritjoff Filmflukt)

Från en partistrategisk synvinkel kan det bli ett spånnande val. or ärlogt talat många moderater är heltrötta på att låna ut röster till små partoer som inte kan hålla sig flytande själva. KD och Liberalerna går limsom på hjärtmassage varje val. Tror de åker ut båda. Mp är svårt att sia om. Enligt träffsäkra demskop ligger det lite risigt till och s väljare har inte gjort sig könda för att taktikrösta. Skulle de alla 3 ryka så står vi med 4 Stora partier kvar. C och SD längst ifrån varandra och S och M i mitten. Där kan man räkna med 2 varianter. En svag C+S Koalition för att trycka bort SD villet blor ohållbart. 38 procent eller nått öppnar upp för misstroendeförklaringar varje kvart. Den andra mer realistiska öppningen är en super majorotetsregerimg i enbart syfte att få igenom sin obstinata utfrysningspolitik. Där får man se C+S+M och SD i svag opposition. I ett sånt läge kommer vi få se en stark borgerlig politik för hela mandatperiod.

Skulle t.ex FP och MP logga kvar över spärren så blir läget ändå knäppt. S+C+MP kan ge en regering. Det skulle placera M+Fp som historiens svagaste och mest meningslösa opposition vilket skulle kunna öppna upp för att Sd röstar med oppositionen i rent utpressningssyfte. Även då kan man tänka sog en handlingsförlamad regering.

• Anonym (MP förstör Sverige.)

Drömmen vore att L och MP hamnar under 4 %, men tror tyvärr inte det kommer hända.

Får jag välja ett så blir det naturligtvis MP som ska bort.

• Stolt Farsa
    Anonym (MP förstör Sverige.) skrev 2018-05-15 21:04:55 följande:

Drömmen vore att L och MP hamnar under 4 %, men tror tyvärr inte det kommer hända.

Får jag välja ett så blir det naturligtvis MP som ska bort.

KD ligger ju ännu sämre till än de två partierna du pratar om.
    Stolt Farsa skrev 2018-05-15 21:18:32 följande:
    KD ligger ju ännu sämre till än de två partierna du pratar om.
    Jo, ser inte bra ut för dem. Hamnar man inte på 3,5 % i opinionen innan valet så tror jag det är kört eftersom då kommer många se sin röst som ev. bortkastad.

Hoppas på Bert Karlsson-effekten!
  • Anonym (r2d2)
    Padirac skrev 2018-05-09 22:10:04 följande:
    I en demokrati får man jämka - en minoritetsregering har den fördelen att det ges utrymme till fler olika åsikter och politiska inriktningar. 

Eftersom Allians mot Sverige lämnat WO denna mandatperiod har inte vänstern behövt jämka.
  • Anonym (r2d2)
    Anonym (MP förstör Sverige.) skrev 2018-05-15 21:22:51 följande:
    Jo, ser inte bra ut för dem. Hamnar man inte på 3,5 % i opinionen innan valet så tror jag det är kört eftersom då kommer många se sin röst som ev. bortkastad.

Hoppas på Bert Karlsson-effekten!
    Jag tror inte du förstår hur stor felmarginalen är i dessa undersökningar.

En typisk undersökning består av 1000 pers varav i bästa fall hälften svarar. Sen träder utjämningen in för att kompensera för fel. I praktiken består KD's väljarbas i en sådan undersökning av c:a 10 pers. Man kan lika gärna låta bli att mäta småpartier.
    Anonym (r2d2) skrev 2018-05-15 21:55:59 följande:
    Jag tror inte du förstår hur stor felmarginalen är i dessa undersökningar.

En typisk undersökning består av 1000 pers varav i bästa fall hälften svarar. Sen träder utjämningen in för att kompensera för fel. I praktiken består KD's väljarbas i en sådan undersökning av c:a 10 pers. Man kan lika gärna låta bli att mäta småpartier.
    Jag vet exakt hur undersökningar fungerar och hur man kan styra resultatet.

Man frågar 2100 personer och knappt 1500 svarar, så brukar det vara.
  • Anonym (Göran)

Redan idag har vi en svag regering. Vissa frågor splittrar blocken och partierna förlorar väljare. Valet 2018 blir en rysare. Det blir tidernas smutsigaste val och småpartierna kommer att förlora många röster. Jag tror att något parti åker ur riksdagen.

SD kommer att få större stöd än 12,9. Hissar på 17-18%.

S MP L KD blir förlorarna. Möjligen går V fram någon procent.

• Anonym (r2d2)
    Anonym (MP förstör Sverige.) skrev 2018-05-15 22:00:27 följande:
    Jag vet exakt hur undersökningar fungerar och hur man kan styra resultatet.

Man frågar 2100 personer och knappt 1500 svarar, så brukar det vara.
    Max hälften svarar. Av de som svarar svarar hälften att de inte vet. På ett litet parti blir osäkerheten enorm. I värsta fall lyckas man inte ens hitta partiets målgrupp.
  • Anonym (r2d2)
    Anonym (Göran) skrev 2018-05-15 22:36:04 följande:

Redan idag har vi en svag regering. Vissa frågor splittrar blocken och partierna förlorar väljare. Valet 2018 blir en rysare. Det blir tidernas smutsigaste val och småpartierna kommer att förlora många röster. Jag tror att något parti åker ur riksdagen.

SD kommer att få större stöd än 12,9. Hissar på 17-18%.

S MP L KD blir förlorarna. Möjligen går V fram någon procent.

Jag gissar att V får över 10 och SD över 20. Ytterkantspartierna vinner trovärdighet när alla andra kör in i väggen.
  • DenNamnbitne

KD kommer hamn under. Kunde önska att fler kunde åka ut och fler in - det vore intressant för svensk politik.

KD skulle kunna driva en politik som drog till sig väljare, men de spelar inte sina kort rätt. De skulle behöva "radikaliseras" för att få fler väljare. Som de är idag kan man i princip lika gärna rösta på Liberalerna. I nuläget har de tappat många väljare till SD och en del till Kristna värdepartiet.

Miljöpartiet och Liberalerna är ganska trötta partier som få gillar men de har ändå en del trogna supporters och andra stödröstare.

Både S och M går ned något i valet

SD, V och C lär gå fram

Mest spännande saker händer det utanför riksdagen med många spännande nykomlingar och sådana man väntar sig saker ifrån.

FI och AFS kan nå riksdagen om de gör bra valturnéer

Enhet, MED och kanske LbpO kan få en hel del röster, PP kommer minska

NMR, Djurens parti, Direktdemokraterna, Klassiskt liberala partiet och kristna värdepartiet blir intressanta att följa - de får nog en del röster, men förblir marginella

Initiativet, Basinkomstpartiet, Trygghetspartiet (var är SPI?) och SKP får väl några röster de med.

m.fl

Svar på tråden Kommer minst ett parti hamna under 4%