Anonym (L) skrev 2018-05-03 16:21:51 följande:
Det har funnits en del barn som gör det in min sons skola och jag har alltid undrat hur det blir så. Föräldrarna har ofta varit trevliga och "normala" så jag får inte ihop det. När jag skriver svär så menar jag riktigt fula ord som f*tta, h*ra etc. och våldsamt språk som "Jag ska döda dig/skära halsen av dig" o.s.v..
I en del fall har barnet haft en diagnos men då undrar jag varifrån de får det språket, de måste ju ha hört det någonstans. Att vissa diagnoser innebär att barnet inte har samma impulskontroll som andra har jag inte svårt förstå men det måste ju komma någonstans ifrån ändå.
Min son är rätt stillsam i sättet, lite nördig och snäll. Jag har varken curlat honom eller varit exceptionellt hård i min uppfostran men jag lärde honom tidigt att man inte slåss eller använder fula ord. Det har han inte heller gjort. Det är först nu i tonåren som han börjar använda vanliga svärord som fan, helvete etc. men ovanstående har jag aldrig hört honom säga. Han går i en skola där man kan få anmärkningar för grovt språk och det har han inte fått hittills.
Min poäng är inte att förhäva mig själv eller att döma andra föräldrar. Jag förstår att de flesta föräldrar kämpar hårt för att stävja vissa beteenden och att barn är individer så en metod behöver inte fungera för alla. Jag är bara uppriktigt intresserad av varför det blir så i vissa fall. Hur/när började beteendet? Hur har ni valt att hantera det? Varifrån har de fått det språket?
Min son var precis som du beskriver det, slogs och svor i skolan. Han fick sin adhd-diagnos när han var 6 år gammal och innan dess så bemötte vi och andra inte honom på rätt sätt vilket tyvärr förstärkte hans dåliga beteenden.
Min son var extremt livlig och aktiv redan i magen faktiskt och fortsatte så från start. Han lärde sig gå vid 10 mån och från och med då var det full fart rätt ut i vägen, upp på en hög sten, nerför trappan... efter sprang vi och försökte hejda honom - och när vi försökte hejda honom blev han vansinnesarg och slogs, bet, sparkade vilt omkring sig.
Han blev lite äldre och det blev lite mer krav på att han skulle sitta stilla, lyssna på förskolan, vara med andra barn. Det gjorde han inte. Vi fick ofta höra att vi skulle sätta mer gränser, vara hårdare mot honom, inte låta honom hålla på. Men det ledde bara till värre konflikter, mer sparkar och slag. Även på förskolan försökte de med hårdare gränser, men det blev bara värre.
När han var 4-5 år hade han förstått att fula ord satte fart på vuxna omkring honom och han valde dem med omsorg för att reta upp alla som försökte hålla honom inom gränserna. Vi har aldrig lärt honom att säga fula ord, men han har väl snappat upp om vi svurit hemma och sen märkt att det provocerade vuxna omkring honom.
Så fick han äntligen sin diagnos och vi fick lite bättre redskap att hantera honom. Vi fick lära oss att hans beteende kom från stress och oförmåga att inpassa sig i kraven som andra barn klarar. Vi började sätta mjukare gränser, han fick mer utrymme för sin hyperaktivitet, fick hjälp att strukturera sig och vuxna omkring honom hjälpte honom att hitta balansen istället för att skälla på honom eller hålla fast honom när han tappade greppet. De fula orden började försvinna, han slutade slåss och sparkas, han kunde mer och mer uttrycka sig som vanliga barn.
Väldigt kortfattat, så var det för oss. Vi har ett barn till som inte har dessa bekymmer så jag tror inte att det är något vi som föräldrar skapade genom att vara slappa, kanske förvärrade vi det genom att försöka vara för hårda, men vi skapade inte hans beteende. Jag är jätteledsen för hans och vår skull att han har de här svårigheterna. Många gånger har jag gråtit för vad han gjort och sagt, vad skolan tycker om honom och oss, vad andra föräldrar tycker om honom och oss. men han är en liten människa, han är mitt barn som jag har som uppgift att lotsa genom uppväxten och numera har jag hopp om att det ska gå bra för honom. Han är 12 år nu och det går bra i skolan, han har vänner, han beter sig inte illa mot någon längre.