• Aniiee

    Hur får pengarna att räcka?

    Fundera över om ni sparar för mycket. Jag vet att det låter bakvänt, men det är bättre att ni sparar 200 kr mindre från början än att ni tar ut 500 kr från sparkontot i slutet av månaden (om det händer, så klart....)

    Se över era räkningar. Kan ni byta något abonnemang mot något billigare? Hur ser ert elavtal ut, när kollade ni det sist (mitt elbolag byter automatiskt till anvisningspris när bindningstiden går ut, så jag måste hålla koll.) Kanske säga upp något abonnemang som ligger och skramlar mest?

    Knske använda er av någon app eller onlinetjänst? Smartbudget till exempel (inte tink...)


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    snedtak skrev 2018-05-06 09:58:20 följande:
    Varför inte Tink?
    Dels för att det kommit flera säkerhetsvarningar om TInk och dels för att det bryter mot de flesta bankers användaravtal, vilket så klart är en risk i sig.

    Tink är så klart inte ensamma om detta, men Tink är det poppulära alternativet.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Mamma till S skrev 2018-05-09 23:49:45 följande:

    Tack för alla jättebra tips!! :) tacksam för det!

    Tv ingår i hyran, o hyran är som den är. Elen ska vi kolla.

    Betal appar används ej! Vi har viaplay men vill gärna ha kvar den. Matkontot är den största boven, då vi gärna storhandlar och småhandlar, blir fasligt dyrt i längden. Så det är matkontot vi måste se över! För det känns inge skoj detta längre! Hua.

    Men man måste ju ändra beteendet i skallen o det är ju det som är svårt. Vi har alltid haft ett stort matkonto, gillar att äta ute o handla för dagen-dyyyyrt- svårt o vänja om sig.

    Men iom att vi blir en till o lönen kommer sänkas lite så måste vi helt enkelt tänka om o tänka nytt :) detta klarar vi! (Hoppas jag hehe)


    Ja, matkontot brukar vara en stor bov. Om ni äter kött så försök hitta en affär som har billigare kött, behöver inte vara importerat.  Det är nämligen det (och eventuellt godis och snacks..... =P) som drar iväg och där kan tior per kg betyda mycket.

    Vi har faktiskt varit och storhandlar nästan enbart kött, fågel och fisk idag, för en hel månad och säkert mer, för endast 800 kr. Inte en enda grej var på import, förutom laxen. Den var norsk.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Hur får pengarna att räcka?