• Fantenn

Abstinens med förskriven dos

Hej,

Jag har under dom sista 2.5 månaderna ätit Oxycontin depot-tablett som smärtlindring för ryggont. Jag är förskriven totalt 20mg per dag (5mg+5mg morgon och 5mg+5mg kväll). När jag nu äter normaldos (20mg) så börjar jag få, vad jag tror, utsättningsabstinens. Är det möjligt att få abstinens när jag äter normaldos? Jag har inte sänkt eller slutat men upplever ändå abstinenssymtom. Lite hela tiden men mest tiden innan det är dags för nästa dos. Jag är bara förskriven Oxycontin och Alvedon mot smärtan. Jag förstår inte hur jag kan känna utsättningssymtom utan att ha satt ut medicinen?

Mina symtom är följande:
    Myrkryp och stickningar i främst armar men även ben (känslan av tusen nålar).
    Ont i muskler (även här främst armar)
    Orolig känsla i kroppen (fysiskt).

Jag vill verkligen inte äta den här medicinen efter att börja känna dessa saker! Då har jag hellre ont. Finns det fler än jag som har eller haft problem när dom ska sluta med receptbelagd medicin/opiater? Det finns fullt med trådar i andra forum men då handlar det ju snarare om att sluta från illegala droger och ett större missbruk. 

Är det bästa att trappa ner? Kanske ta 5mg+5mg+5mg var åttonde timme?

• Svar på tråden Abstinens med förskriven dos
  • klyban
    Fantenn skrev 2018-05-08 09:06:10 följande:
    Hej! Jag har fått komma till en beroendemottagning för att få hjälp. Är sjukt jobbigt men jag måste klara detta!

Och du har bara tagit i 2,5 månader?

Eller är det mer att du känner en desperation i hur du känner dig nu när det går ur?

hur många meter var det?
  • Anonym (Ssk)
    klyban skrev 2018-05-06 23:44:45 följande:

Det är min erfarenhet, 8 veckor för mig ger 12h såna där svåra  abstinensbesvär, för sen snabbt klinga av.

Och jag ser alltid till och trappa ut efter 8 veckor, annars sitter man med kanske 8-10 dagar abstinens som är svår och jobbig.

Börja dela dina tabletter och ta mindre än föreskrivet, i detta läge är depot funktionen meningslös.

Och se allt till att den dos du sist tar bort, är den inför natten.

Då sova är viktigare än vara orolig när man är vaken.

Dock är det lite oroande hur du inte stod ut och tog redan vid kl10.

Kan det vara så att du gillade detta lite mer än vad du trodde, och utvecklat ett mini psykisk sug?

Jag personligen tycker du skulle slutat tvärt och inte tagit den tabletten.

Just för att jag tror det bör gå över väldigt snabbt för dig ändå.

Även är det inte fel att ta dessa tabletter, men man msåte lära sig vad det är för nått.

Då blir allt så mycket enklare.

Eller så hade h*n helt enkelt sådana smärtor att det inte gick längre än til tio.
  • klyban
    Anonym (Ssk) skrev 2018-05-08 17:20:50 följande:
    Eller så hade h*n helt enkelt sådana smärtor att det inte gick längre än til tio.
    Inte längre till tio, vad betyder detta?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Ssk)
    klyban skrev 2018-05-08 18:08:35 följande:

Inte längre till tio, vad betyder detta?

Att vederbörande inte kinde hantera smärtorna längre än til tio och blev då "tvungen" att ta en oxicontin.
  • klyban
    Anonym (Ssk) skrev 2018-05-08 19:43:43 följande:
    Att vederbörande inte kinde hantera smärtorna längre än til tio och blev då "tvungen" att ta en oxicontin.

oki, sry, det borde jag fattat nu när du säger det.

hur många meter var det?
  • Anonym (Ssk)
    klyban skrev 2018-05-08 20:34:32 följande:

oki, sry, det borde jag fattat nu när du säger det.

Man tycka det ja...
  • klyban
    Anonym (Ssk) skrev 2018-05-08 20:46:22 följande:
    Man tycka det ja...
    Jo, men passade inte ihop med det citerade, så blev som det blev.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Ssk)
    klyban skrev 2018-05-08 20:51:00 följande:

Du vet väl vad du själv skrivit?
  • Fantenn

Ja jag är på en beroendemottagning även då jag ?bara? ätit förskriven dos i 2,5 månader, aldrig knarkat och har ett städat liv med jobb, hus osv. Jag har förstått när man jämför med andra här att jag ligger ganska mycket i lä, men är ändå tacksam över att ha fått komma hit. Dom har koll på blodtryck, puls osv som man inte hade kunnat göra i hemmet. Sen är jag ju här på ?egen begäran? så är inte inlåst som andra här är.

• klyban
    Anonym (Ssk) skrev 2018-05-08 21:01:02 följande:
    Du vet väl vad du själv skrivit?

Det är en loop som inte funkar för dig, är det så svårt och accepterar att jag bad om ursäkt.
    Vad mer kräver du, att jag ska ge dig pengar också?

hur många meter var det?
Svar på tråden Abstinens med förskriven dos