• Äldre 8 May 13:10
    10775 visningar
    18 svar
    18
    10775

    Alltså hjälp mig!!

    Jag har varit godis(socker) beroende i över 15 år. Ätit godis varje dag utan undantag.

    Nu har jag börjat ett kostschema och vill ändra min livsstil. Men det ända jag tänker på är godis!! Jag är inte jätte överviktig men vill ända försöka få en smalare midja. Väger 69kg och är 163 lång.

    Hjälp mig med motivation till att sluta tänka på godis, vad kan man äta ist? Jag blir tokig snart!!!!

  • Svar på tråden Alltså hjälp mig!!
  • Anonym (SarSa­ra)
    Äldre 8 May 13:29
    #1

    Popcorn, gurk- och morotsstavar med dipsås, frukt

  • Äldre 8 May 13:36
    #2

    jag får inte äta frukt i detta kostschema. :(

  • Äldre 8 May 14:00
    #3

    Får du äta ex stevia-sötade grejer ts? Då finns det lite alternativa godsaker att välja på.

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 8 May 14:09
    #4

    Hej!

    Jag har ändrat min kost väldigt radikalt från 3 månader tillbaka.... det tog tid men kvällssuget är äntligen borta, ibland kan jag bli sugen men det är mycket lättare.

    Jag har inte gått på något schema utan har själv valt, mycket viljestyrka och gör något pilligt så händerna är sysselsatta :)

    Blev jag sugen på salt så var det solrosfrön som gällde, var jag godissugen så blev det en eller max två bitar mörk blockchoklad. Men försök att stå emot helt!

    Se också till att äta dig mätt när du äter, typ gröt eller så. Om du är mätt så blir du inte lika sötsugen.

    Lycka till!

  • Anonym (känne­r igen mig)
    Äldre 8 May 14:19
    #5

    Har också varit sjukt sockerberoende och det enda som hjälper för mig är att avstå från socker helt i alla dess former, även sötningsmedel.
    Jag körde LCHF och mådde SKIT i en vecka men det släppte sedan och är inte ens sugen på socker längre.
    Jag åt ost, korv och skinka när jag ville ha något gott.
    Lycka till!

  • Äldre 8 May 14:38
    #6

    Ni som skriver att sockersuget går över på 1-2 veckor, det kunde man önska säger jag, men jag håller inte med alls. Tycker att det alltid river i en efter något sött.

  • Äldre 8 May 14:55
    #7
    Duckan skrev 2018-05-08 14:00:24 följande:

    Får du äta ex stevia-sötade grejer ts? Då finns det lite alternativa godsaker att välja på.


    Ja det får jag ???? vart hittar man sånt?
  • Äldre 8 May 14:56
    #8
    Anonym (Jag med) skrev 2018-05-08 14:09:21 följande:

    Hej!

    Jag har ändrat min kost väldigt radikalt från 3 månader tillbaka.... det tog tid men kvällssuget är äntligen borta, ibland kan jag bli sugen men det är mycket lättare.

    Jag har inte gått på något schema utan har själv valt, mycket viljestyrka och gör något pilligt så händerna är sysselsatta :)

    Blev jag sugen på salt så var det solrosfrön som gällde, var jag godissugen så blev det en eller max två bitar mörk blockchoklad. Men försök att stå emot helt!

    Se också till att äta dig mätt när du äter, typ gröt eller så. Om du är mätt så blir du inte lika sötsugen.

    Lycka till!


    Tack. Jag blir alltid mätt men suget sitter i från att jag vaknar tills jag går o lägger mig. Detta tar knäcken på mig :(
  • Äldre 8 May 15:08
    #10

    Sen har du Zytos grejer (ej provat själv) som bla nötcreme och choklad:
    https://kzcleaneating.se/

  • Anonym (känne­r igen mig)
    Äldre 9 May 06:35
    #11
    Duckan skrev 2018-05-08 14:38:37 följande:

    Ni som skriver att sockersuget går över på 1-2 veckor, det kunde man önska säger jag, men jag håller inte med alls. Tycker att det alltid river i en efter något sött.


    Har du då varit helt sockerfri, även utan frukt och sötningsmedel?
    Det är intressant hur olika kroppar fungerar.
    Som sagt är jag helt fri från sötsug så länge jag är helt sockerfri.
  • Anonym (Cissi­)
    Äldre 9 May 07:18
    #12

    Ha en övergångsperiod där du äter sockerfritt godis. Minska sedan gradvis. Finns i godishyllan på de flesta mataffärer. Både choklad och annat. Väldigt gott faktiskt. Se upp med le brons bara om du ska till skola/jobb dagen efter eftersom man blir väldigt dålig i.agen.

  • Äldre 9 May 08:44
    #13

    (jag känner igen mig) nej, jag kör inte LCHF så jag äter frukt.

  • Äldre 9 May 09:01
    #14
    Anonym (Cissi) skrev 2018-05-09 07:18:29 följande:

    Ha en övergångsperiod där du äter sockerfritt godis. Minska sedan gradvis. Finns i godishyllan på de flesta mataffärer. Både choklad och annat. Väldigt gott faktiskt. Se upp med le brons bara om du ska till skola/jobb dagen efter eftersom man blir väldigt dålig i.agen.


    Vad är le brons?
  • Anonym (Cissi­)
    Äldre 9 May 12:34
    #15
    Maddelit0 skrev 2018-05-09 09:01:17 följande:

    Vad är le brons?


    Märke som säljer sockerfritt godis.
  • Anonym (känne­r igen mig)
    Äldre 15 May 07:26
    #16
    Duckan skrev 2018-05-09 08:44:51 följande:

    (jag känner igen mig) nej, jag kör inte LCHF så jag äter frukt.


    Frukt innehåller socker och kan vara det som underhåller suget efter sött.
    Det var en av orsakerna till att jag skippade även frukt.
    Nu menar jag inte att alla ska sluta äta frukt helt utan bara att det kan vara värt att testa vara utan för att se om det gör något med sötsuget.
  • Äldre 15 May 08:51
    #17

    (Känner igen mig) jo, hört det också, men banan är så jädra bra i smoothies och före träning.

  • Anonym (känne­r igen mig)
    Äldre 16 May 07:26
    #18
    Duckan skrev 2018-05-15 08:51:39 följande:

    (Känner igen mig) jo, hört det också, men banan är så jädra bra i smoothies och före träning.


    Det är ett val du får göra äta frukt och ha sötsuget kvar eller avstå helt från allt socker och förhoppningsvis bli av med sötsuget .
Svar på tråden Alltså hjälp mig!!