• SskSabina86

    Fakta om amning som skakat min värld lite

    Hej!
    Jag jobbar som barnsjuksköterska och har två barn på 8 och 6 år och väntar mitt 3:e barn i juli. Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad och mycket positiv till amning. Jag har hjälpt kvinnor med amning genom min yrkesroll och helammat båda mina barn.

    Jag köpte nyligen boken "Praktika för nyblivna föräldrar" av Agnes Wold och Cecilia Chrapkowska. En mycket bra och intressant bok. Det som verkligen fångade mitt intresse i boken är det kapitlet om barnets immunförsvar. Agnes Wold är ju immunolog och därför är detta extra intressant. Jag som både privat och i yrkeslivet otaliga gånger fått höra på kurser mm hur otroligt viktigt och bra bröstmjölk är för barnet fick mig en rejäl funderare. För att sammanfatta det skriver Agnes Wold: det nyfödda barnet har ett utmärkt immunförsvar tack vare de antikroppar som barnet fått via mamman under senare delen av fosterstadiet (efter graviditetsvecka 24). Det som är vetenskapligt bevisat är att de antikroppar som finns i bröstmjölk skyddar mot bakteriella diarreér (tex salmonella och Campylobacter) som är mycket ovanliga i sverige samt mot bakteriell blodförgiftning (sepsis), vilket också är mycket ovanligt i sverige och det är i synnerhet förtidigt födda barn som drabbas. I ett land som Sverige med god hygien och väldigt få allvarliga infektionssjukdomar sperlar det en liten roll för barnets allmänna hälsa om det blir flaskmatat eller ammat.