• SskSabina86

    Fakta om amning som skakat min värld lite

    Hej!
    Jag jobbar som barnsjuksköterska och har två barn på 8 och 6 år och väntar mitt 3:e barn i juli. Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad och mycket positiv till amning. Jag har hjälpt kvinnor med amning genom min yrkesroll och helammat båda mina barn.

    Jag köpte nyligen boken "Praktika för nyblivna föräldrar" av Agnes Wold och Cecilia Chrapkowska. En mycket bra och intressant bok. Det som verkligen fångade mitt intresse i boken är det kapitlet om barnets immunförsvar. Agnes Wold är ju immunolog och därför är detta extra intressant. Jag som både privat och i yrkeslivet otaliga gånger fått höra på kurser mm hur otroligt viktigt och bra bröstmjölk är för barnet fick mig en rejäl funderare. För att sammanfatta det skriver Agnes Wold: det nyfödda barnet har ett utmärkt immunförsvar tack vare de antikroppar som barnet fått via mamman under senare delen av fosterstadiet (efter graviditetsvecka 24). Det som är vetenskapligt bevisat är att de antikroppar som finns i bröstmjölk skyddar mot bakteriella diarreér (tex salmonella och Campylobacter) som är mycket ovanliga i sverige samt mot bakteriell blodförgiftning (sepsis), vilket också är mycket ovanligt i sverige och det är i synnerhet förtidigt födda barn som drabbas. I ett land som Sverige med god hygien och väldigt få allvarliga infektionssjukdomar sperlar det en liten roll för barnets allmänna hälsa om det blir flaskmatat eller ammat.

    Agnes Wold skriver mer om immunförsvaret hos barn då det är betydligt mer komplext än vad som jag sammanfattat ovan men ändå. Jag skäms för att erkänna att jag har så dålig koll på det här. Jag försöker inte säga åt alla eller mig själv att inte amma men jag tänker på alla de kvinnor som kämpar som blådårar för att kunna amma då man hela tiden får höra att amning är så otroligt viktigt och bra. Visst ammar man inte enbart för att stärka barnets immunförsvar det är ju så mycket mer, men jag tycker verkligen att amningshysterin gått för långt. Jag har träffat många kvinnor både i jobbet och privat som haft en jättejobbig första tid med sin bebis pga amningsproblem, så himla tråkigt och onödigt. 

    Amma om du kan och vill, det ska vara mysigt att amma, DU och ditt barn ska trivas med det. Är det inte så testa att delamma går inte det flaskamata då ditt barn. Ibland kan delamningen vid ett senare skede övergå i helamning, det är inte vanligt men det händer absolut. Njut av tiden med din bebis istället, underlätta för dig själv, involvera din partner. Hur mysigt är det inte för pappan att kunna mat sitt lilla barn medan du njuter av lite egentid (vilket du mer än förtjänar efter en 9 månader lång graviditet och förlossning). 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-08 14:28
    Just det ett viktigt tillägg som jag glömde: WHO rekommenderar att helamma i 6 månader. Den rekommendationen gäller såväl I-länder som U-länder trots att skillnaden är stora dess emellan. Förut rådde BVC mammor att helamma i 4 månader vilket sedemera ändrade till 6 månader när ovanstående rekommendation kom från WHO. Det man då gjorde i Sverige var att undersöka om det var skadligt för barn att helammas i 6 månader, man kom fram till att det inte var det. Men det är ganska intressant att du numera läggs fram som att "du BÖR helamma i 6 månader" när man förut undrade om det kunde vara rent skadligt. Jag förstår inte detta riktigt då vi lever i ett I-land och man kan se en tydlig koppling mellan barn som helammas länge (from 6 månader) och järnbrist då bröstmjölk är mycket fattigt på järn. Jag säger inte att du ska sluta amma vid 6 månader men vissa barn behöver tid på sig att vänja sig vid mat så varför inte börja med smakportioner när barnet är runt 4 månader, så får de barn som behöver tid på sig tid att vänja sig. Jag tycker resonemanget om 6 månaders helamning är knäppt faktiskt

  • Svar på tråden Fakta om amning som skakat min värld lite
  • sextiotalist

    Skönt med lite distans. Visst, en fungerande bra amning måste vara det optimala. Men vi är så lyckligt lottade att vi bor i ett land där barnets överlevnad inte hänger på amningen.

  • BragoP

    Jag tillhör en av dessa som kämpat med en amning som egentligen inte fungerade för varken mig eller barnet. Barnet ville amma varje timme vaken tid och jag mådde psykiskt dåligt av det. Runt 4 månader valde jag att sluta kämpa och gradvis övergå till ersättning.

    Anledningen att jag fortsatte kämpa var just det jag hört om antikroppar mm men tillslut gick det inte längre och jag är så glad för beslutet att sluta. Nu kan jag vara en glad mamma med energi.

    Ska nog ta och läsa boken du skriver om för just amningen får mig att tveka på om det blir några fler barn här.

  • Meriall

    Om mamman är mkt allergisk kan det tom öka risken att barnet blir det också om det ammas... så kan ju vara värt att tänka på.

  • lövet2

    Det finns många aspekter, och det jag kämpar för, är att mammor ska veta vad de väljer. De ska liksom veta alternativen.

    Jag har många barn. Det har alltid varit så, att när jag fått en baby, så har det funnits syskon som dragit hem baciller. Smittorisken har varit större för mina barn än för många andra. Amning skyddar inte mot förkylning, men den lindrar förkylningen. Det har varit viktigt för mig. Helamning skyddar mot vanlig magsjuka. Jag har aldrig träffat ett helammat barn som fått magsjuka! Det har också varit viktigt för mig.

    Att amning eller ersättning inte spelar någon större roll för genomsnittsbabyn i Sverige, det har ingen betydelse. För mina barn i vår situation har amningen varit viktig.

    Det gör mig alldeles rasande när amningen görs till en fråga om etik, moral, anständighet och PK. MVC och BB borde lära ut fakta i stället, så folk visste vad de tog ställning för!

  • äldreochklokare

    Fast detta är väl inte nytt? Många år sen jag läste om att just det där med 6 månader var mer för U-länder och att vi i Sverige inte egentligen behövde bry oss om det, sen kan man ju helamma av andra orsaker.   (och nu för tiden ska man väl inte ens säga I och U-länder längre, men det är en annan historia Glad )

  • Jsv17

    Jag tror personligen att det finns andra fördelar med amning som man inte hittat, det finns små studier som pekar på att de tex faktiskt får ett större skydd mot sjukdomar första tiden och annat. Det är en unik sammansättning skapat av din kropp för just ditt barn.

    Dock håller jag med 100%, amning ska inte skapa stress och ångest, för precis som du säger i detta land med god hygien och tillgång till bra ersättning så skadas inga barn av att flaskmatas, och finns ju även studier här som pekar på andra fördelar med just det.

    Finner det också konstigt att det gått från ?helamning 6mån är oskadligt? till ?helamning 6mån rekomnderas? Framförallt så ska vi nog sluta med pekpinnar och att försöka pracka på andra våra idéer, jag ville amma och tillhör de som lyckades förvandla en delamning till en helamning och kämpade ganska hårt för det, men har haft vänner som redan innan valt bort amning helt och de är inga sämre mammor för det. Hade jag inte fått amningen att fungera hade jag definitivt inte sett det som ett misslyckande med flaskmatning, jättebra med litteratur som också belyser något annat än bara att amning är det som är bäst


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Wilbo80

    Åh! Vilket fint inlägg. Jag befinner mig precis där. Har en liten flicka på 14 dagar som får ersättning, pga jobbig första tid med sonen, hade så tufft med amningen = missnöjd bebis = ledsen mamma (någon typ av fl Depp och anknytningen tog tid)

    Den här gången när jag flaskmatar mår jag så bra och har knutit an till min lilla flicka på ett sätt jag tyvärr aldrig gjorde med sonen såhär tidigt, vilket jag kan sörja idag :( Jag njuter av varje sekund med min tjej och önskar att de som inte vill/kan amma ska våga välja ersättning.

    Tack för ditt inlägg, så fint att läsa just nu.

  • SskSabina86
    lövet2 skrev 2018-05-08 15:21:45 följande:

    Det finns många aspekter, och det jag kämpar för, är att mammor ska veta vad de väljer. De ska liksom veta alternativen.

    Jag har många barn. Det har alltid varit så, att när jag fått en baby, så har det funnits syskon som dragit hem baciller. Smittorisken har varit större för mina barn än för många andra. Amning skyddar inte mot förkylning, men den lindrar förkylningen. Det har varit viktigt för mig. Helamning skyddar mot vanlig magsjuka. Jag har aldrig träffat ett helammat barn som fått magsjuka! Det har också varit viktigt för mig.

    Att amning eller ersättning inte spelar någon större roll för genomsnittsbabyn i Sverige, det har ingen betydelse. För mina barn i vår situation har amningen varit viktig.

    Det gör mig alldeles rasande när amningen görs till en fråga om etik, moral, anständighet och PK. MVC och BB borde lära ut fakta i stället, så folk visste vad de tog ställning för!


    Hej! Anledning till att jag valde att skriva detta inlägg är just för att som du skriver att mammor ska veta vad de väljer. Men däremot så är det inte sant att helamning skyddar mot vanlig magsjuka(se trådstarten) då "vanlig" magsjuka är orsakas av virus inte bakterier.
  • SskSabina86
    BragoP skrev 2018-05-08 14:46:11 följande:

    Jag tillhör en av dessa som kämpat med en amning som egentligen inte fungerade för varken mig eller barnet. Barnet ville amma varje timme vaken tid och jag mådde psykiskt dåligt av det. Runt 4 månader valde jag att sluta kämpa och gradvis övergå till ersättning.

    Anledningen att jag fortsatte kämpa var just det jag hört om antikroppar mm men tillslut gick det inte längre och jag är så glad för beslutet att sluta. Nu kan jag vara en glad mamma med energi.

    Ska nog ta och läsa boken du skriver om för just amningen får mig att tveka på om det blir några fler barn här.


    Jag tycker absolut att du ska läsa boken OCH skaffa fler barn om du så önskar det. Låt inte dina negativa erfarenheter av amning hindra dig från det, det vore en stor förlust både för dig och din familj. Läs på, stå på dig från början om du väljer att inte amma. Lycka till!
  • SskSabina86
    Wilbo80 skrev 2018-05-08 15:47:13 följande:

    Åh! Vilket fint inlägg. Jag befinner mig precis där. Har en liten flicka på 14 dagar som får ersättning, pga jobbig första tid med sonen, hade så tufft med amningen = missnöjd bebis = ledsen mamma (någon typ av fl Depp och anknytningen tog tid)

    Den här gången när jag flaskmatar mår jag så bra och har knutit an till min lilla flicka på ett sätt jag tyvärr aldrig gjorde med sonen såhär tidigt, vilket jag kan sörja idag :( Jag njuter av varje sekund med min tjej och önskar att de som inte vill/kan amma ska våga välja ersättning.

    Tack för ditt inlägg, så fint att läsa just nu.


    Åh vad härligt att kunna stötta och hjälpa någon. Vad fint att höra att du och din familj hittat ett sätt som passar er. Stort lycka till!
Svar på tråden Fakta om amning som skakat min värld lite