Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Fakta om amning som skakat min värld lite

Det finns många aspekter, och det jag kämpar för, är att mammor ska veta vad de väljer. De ska liksom veta alternativen.

Jag har många barn. Det har alltid varit så, att när jag fått en baby, så har det funnits syskon som dragit hem baciller. Smittorisken har varit större för mina barn än för många andra. Amning skyddar inte mot förkylning, men den lindrar förkylningen. Det har varit viktigt för mig. Helamning skyddar mot vanlig magsjuka. Jag har aldrig träffat ett helammat barn som fått magsjuka! Det har också varit viktigt för mig.

Att amning eller ersättning inte spelar någon större roll för genomsnittsbabyn i Sverige, det har ingen betydelse. För mina barn i vår situation har amningen varit viktig.

Det gör mig alldeles rasande när amningen görs till en fråga om etik, moral, anständighet och PK. MVC och BB borde lära ut fakta i stället, så folk visste vad de tog ställning för!

• lövet2
    SskSabina86 skrev 2018-05-09 13:11:53 följande:
    Hej! Anledning till att jag valde att skriva detta inlägg är just för att som du skriver att mammor ska veta vad de väljer. Men däremot så är det inte sant att helamning skyddar mot vanlig magsjuka(se trådstarten) då "vanlig" magsjuka är orsakas av virus inte bakterier.
    Tja, i teorin är det säkert som du säger. I praktiken är det så att helammade barn nästan aldrig smittas av magsjuka. Varför det är så, det kan de få tvista om. Men sant är det, och en ren välsignelse i en familj som vår. När en efter en får magsjuka, men den lilla babyn klarar sig. När jag kräks och ojar mig medan jag ammar, men babyn klarar sig. När magsjukan går runt och alla barnen får den en vända till - men babyn klarar sig. En sådan gång struntar jag i vad som gäller i teorin.
Svar på tråden Fakta om amning som skakat min värld lite