Inlägg från: Anonym (Astrid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Astrid)

Utomkvedshavandeskap utan behandling

Anonym (Förstföderska) skrev 2018-05-16 22:57:29 följande:
    Nja eller ja klart man var lite orolig men tillika var graviditeterna så pass olika så jag kände stor skillnad direkt och andra kändes mer normal.

Första graviditeten upptäckte jag då jag fick ett kraftigt krampanfall i buken, höger sida, jag krampade ihop och var påväg att spy och trodde jag skulle svimma. De värsta gick över efter ett tag men Gick i hukad ställning resten av dagen då jag inte kunde räta upp mig pga smärtan som blev kvar i nedre delens av magen.

Dagen efter gjorde jag gravtest som var positivt och gick till barnmorska. Några dagar senare så fick jag kraftiga smärtor långt ner på höger sida, vilken jag själv tycktes kändes tydlig vara äggstocken/äggledaren och efteråt kom en ovanligt slemmig blödning för att vara jag. Den höll på under en dag bara.

Då visste jag själv att något var fel men barnmorskan viftade bort mig men lät mig gå och kolla hcg värdet där det bedömdes som för lågt. På ultraljudet fanns inga spår avvgraviditet så de enda som gjordes var att man följde upp så värdet gick ner till det normala.

Andra graviditeten hade jag inga smärtor alls överhuvudtaget, och hade jag inte vetat om att jag låg i riskzonen för att bli gravid så hade jag kunnat gå ändå till v17 utan att veta av den.
    Känner igen mig i det du beskriver med smärtor och slemmig blödning. Så hade jag också det.

Oj, kände du inte att du var gravid förrän v 17? Inga symtom alls?
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-17 18:33:13 följande:

Hej!

Hcg hade sjunkit till 487 idag (från 744 i måndags) jag var nöjd men läkaren (den tredje jag pratar med..) tyckte att de sjunkit lite sakta. Nytt prov på måndag, har de inte sjunkit till 300 så tyckte han att de ska göras nytt VUL och ställningstagande till metotrexate (eller va de heter :p). Jag som började se ett slut på det här...

Blöder ingenting, har molvärk till o från.

Jag tycker det låter som en jättebra sänkning. Fortsätter det så så är du ju snart på 0. Hur bedömer dom ifall du ska ta metotrexate? Är det om du har förtjockad slemhinna kvar i livmodern? Hoppas verkligen att det kommer sjunka mycket under helgen. Jag ska med ta nytt prov på måndag. 
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-17 22:41:30 följande:
    Sist jag gjorde VUL så var slemhinnan inte förtjockad, tror faktiskt de var den jag blödde ut när jag trodde jag fick missfall 24 april.

Jag vet inte alls hur dom bedömer, ville inte ställa så mycket frågor för jag var på jobbet när läkaren ringde och kunde inte gå undan.

Läste just anteckningen som han skrivit i min journal och den lät inte lika illa som i telefonsamtalet så försöker hålla hoppet uppe :) är inte alls sugen på sprutan då man måste vänta 3-6(?) månader med ny graviditet
    Hur går det för dig?

Mitt HCG har sjunkit till 200 nu och jag hoppas det fortsätter sjunka nu.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-22 23:12:04 följande:

Tog prov igår och de låg på 250 :) verkar sjunka i samma hastighet för oss. Blir nytt prov på fredag. Börjar se ett slut på det här nu :)

Blött en del idag, men har inget ont så tror inte det är nån fara..

Vad spännande. Jag ska ta nytt prov på måndag. Uppdatera mig gärna om hur ditt värde är på fredag. Lycka till. Kramar
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-25 22:46:03 följande:

Hej!

Idag var värdet nere på 135. Nytt prov på måndag för mig med :) snart är det här över och man kan börja försöka bli gravid igen! :)

Roligt att det är nästan samma status på oss båda :) Vi hörs på måndag med våra nya provresultat. Hoppas på under 100 för oss båda :)
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-25 22:46:03 följande:

Hej!

Idag var värdet nere på 135. Nytt prov på måndag för mig med :) snart är det här över och man kan börja försöka bli gravid igen! :)

Hur har det gått? Mitt nya värde är på 120. 
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-28 23:01:29 följande:

Jag blev lite chockad, mitt var nere på 70-nått idag. Nytt prov på fredag :)

oh heja heja. håller tummarna :D Jag ska ta nytt på måndag
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-29 17:45:23 följande:

Håller tummarna att vi båda är på noll vid nästa prov :) har du någon planerad uppföljning? Kanske redan har frågat det :p

Bara att jag ska på undersökning när det är på 0. Sen hoppas jag att få börja med behandling igen. Hur ser det ut för dig? Jag hoppas också det men det känns som det går sakta nedåt nu för mig så jag har satt en tid på att jag hoppas det är på 0 om 3 veckor. :)
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-01 17:04:45 följande:

Vad är det för behandling du går på?

Nej har inte hört om någon uppföljning, inte frågat heller men tänkte göra det. Tog nytt prov idag, hade en känsla av att det skulle vara på boll för jag känner mig ?som vanligt? i kroppen nu men det var på 48. Inte långt kvar nu men blev lite besviken ändå ;p nästa prov på torsdag..

Fertilitetsbehandling. Har ingen egen ägglossning så går på Letrozol. 

Åh vad spännande. Om en vecka är det säkert på 0 eller väldigt nära för dig. Jag ska ta nytt på måndag. Uppdaterar dig då om vad det ligger på :)
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-05 14:41:10 följande:

Jag förstår :) hur länge jade du behandlat innan du blev gravid?

Gick de bra på provet igår?

I ett år ungefär. Mitt värde är på 42 nu. Men fick åka in till akuten igår pga fruktansvärd smärta i magen. Visade sig att jag hade blod i buken men inte så pass farligt att de gör något åt det utan kroppen tar troligtvis hand om det själv. Är lite bättre men det gör fortfarande väldigt ont.

Hur ser det ut för dig? 
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-08 17:19:10 följande:

Stackare! Men skönt ändå att du inte behövde op eller spruta. Hoppas ditt värde fortsätter sjunka.

Mitt värde var på 10 igår men har haft en del ont i magen jag också :/ Dock inte så jag behövt åka in men blir lite orolig när jag hör hur de var för dig.

Ringde in idag och fick boka in en undersökning till när jag ska lämna nästa prov, 20 juni. Så känns skönt men någon typ av ?uppföljning? ändå..

Nu när ditt värde är så lågt så tror jag inte du behöver oroa dig över att du ska få så pass ont att du behöver uppsöka akuten. Förhoppningsvis blir det blodprov den 20 juni det allra sista du behöver ta och så får vi hoppas att vi aldrig mer behöver gå igenom detta igen. 

Kan uppdatera på måndag om vad mitt värde ligger på då. Har förhoppningar om att det är under 10. 
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-10 02:33:56 följande:

Håller tummarna att det är under tio! :) hur mår du nu? Och hur är det med smärtorna?

Mitt värde ligger på 24 nu. Är så så så trött på detta, känns som det aldrig kommer försvinna. Känner mig så ledsen, trött och nedstämd. Är också rädd att behöva uppleva detta igen. Flera läkare har sagt att om jag blir gravid igen så måste jag höra av mig direkt för att de behöver tidigt kolla med vul och blodprov då det finns risk för utomkveds igen. Vill inget hellre än att bli gravid och få bli mamma. Det gör så ont i själen.

Smärtorna är bättre, känner lite hugg i magen ibland men inte så pass att jag behöva uppsöka sjukhus. Tycker det är värst psykiskt just nu.

Hur känner du dig?

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-14 11:04:23 följande:

Förstår precis hur du känner dig. Skulle så gärna vilja veta varför man drabbats av detta, är de något ?fel? på någon äggledare eller hade man bara ?otur??

Jag mår ändå helt okej fysiskt, har lite ont i magen till o från (en smärta jag inte känner igen), så känns skönt att jag bad om ett VUL (blir på onsdag nästa vecka) och se att allt förhoppningsvis ser okej ut och då ska jag lämna prov också som förhoppningsvis blir det sista. Men har dykt upp mycket frågor som ska bli skönt att få svar på.

Har också fått instruktioner att ringa dit om jag blir gravid igen för att utesluta ett till utomkveds.. men försöker tänka positivt, att man får denna undersökning utan tjat (ringde flera ggr under 4v innan nån tog mig på allvar, fick bara höra att de var missfall). Och tänker på glädjen när man förhoppningsvis får se en graviditet på rätt ställe :)

Psykiskt brottas man ju med rädslan att de ska bli utomkveds igen och även att det kanske inte alls går lika lätt att bli gravid. Den här gången blev vi gravida på tredje försöket men första försöket med ägglossningstest. Men de är ju inget som säger att de kommer gå lika lätt nu. Har tagit ägglossningstest sista veckan för att se om kroppen kommit igång men de har den inte. Har bestämt mig nu för att försöka njuta av sommaren och blir man gravid så blir man, annars kan jag börja med tester igen mot hösten. Tror att dom där testen är en onödig stress bara just nu. Förstår att du är i en annan sits i och med din behandling.. har du fått höra när du kan börja med den igen?

I mitt fall så vet jag att jag har stopp i en av äggledarna. Har gjort en spolning som visade detta så förmodligen så var det kanske inte så konstigt att detta hände mig. Vart i magen har du ont? I nedre magen? Förra veckan när jag fick mina smärtor och fick åka till akuten så hade jag ont över hela magen och kring revbenen, axlarna och ryggen. Den smärtan skiljde sig lite från tidigare tillfällen då jag endast har haft ont kring livmoder-området. 

Ja, det är ju lite lyxigt att vi kommer få special-vård från dag 1 nästa gång vi blir gravida. Medans andra får ringa och tjata sig till ultraljud så kommer du och jag få gå dit direkt :). Vet dock inte om det är värt att genomlida detta vi har behövt göra nu men man får försöka hitta de positiva bitarna. 

När mitt värde ligger på 0 ska jag på återbesök för en sista ultraljudskoll och min högsta önskan just nu är att jag ska få börja med behandling direkt efter det. 

Läste någonstans att den typ av utomkveds jag har haft kallas för tubarabort. Förmodligen samma för dig.

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-14 14:34:17 följande:

Okej, har aldrig haft någon av de besvären som beskrivs som orsak när man googlar. Endometrios, infektioner osv. Stigande ålder står också med på listan men fyller 30 i höst så känner mig inte så gammal ;p ska bli intressant att höra vad läkaren tror, man kan ju googla sig galen ibland.

Smärtan är i nedre delen av magen, ibland överallt och ibland mer på vänster och ibland höger. Hade varit skönt om de var på samma sida, då hade man ju kunnat ana var felet var.

Tror säkert att du får börja med behandlingen på en gång, kroppen verkar ju ändå återhämta sig fort :)

När ska du lämna nästa prov?

Jag har inte heller haft några infektioner så vet inte varför jag har stopp i ena :(. Är 32 så känner mig inte heller supergammal. 

Jag hoppas du har rätt. Tycker jag känner lite obehag på ena sidan ibland när jag böjer mig och gör liknande rörelser. Hoppas inte det är något fel.

Ska lämna nytt på tisdag nästa vecka så vi kan ju höras av på onsdag och uppdatera varandra. Det har varit skönt att ha dig att dela denna skiten med :). 
  • Anonym (Astrid)

Nu är mitt värde nere på 7 och jag ska på återbesök om 3 veckor. Har dock ont i nedre magen, det stramar och spänner. Är lite orolig att det ska vara något fel. 

Lycka till imorgon :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-22 11:24:24 följande:

Hej!!

Var på undersökning i onsdags, allt såg bra ut. Fick inga svar på varför jag drabbats tyvärr.. finns ökad risk för utomkveds igen pga att äggledaren kan ha blivit skadad vid det här utomkvedshavandeskapet. Men tydligen är det jättesvårt att undersöka äggledarna vid VUL. Så är bara att hålla tummarna nästa gång man blir gravid :)

Mitt värde var på 0 nu så behöver ingen mer uppföljning.

Fick även tillbaka min mens häromdagen så börjar känna mig som mig själv igen. Har dock mer mensvärk o blöder mer än jag brukar men tänker att de kanske inte är så konstigt :)

Hur mår du?

Glad midsommar!

Vad roligt, vad glad jag blir för din skull. Får ni börja försöka bli gravida igen eller rekomenderade de att ni avvaktar någon månad?

Mitt värde var på 7 i måndags, blev så glad. Däremot så började jag blöda igår och blött väldigt mycket både igår och idag. Vet inte om det är mens eller om det är något annat. Är lite orolig men eftersom du fått mens och upplever att det blöder mer och gör ondare än vanligt så är det kanske mens jag också fått. 

Ska ta ett nytt hcg igen på måndag och då borde det ju vara på 0 tycker man. Har tid för återbesök hos gyn om 2 veckor så jag hoppas allt ser bra ut för mig också. :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-26 22:44:55 följande:

Ja enligt läkaren så var de bara att börja försöka igen :) men som sagt tar vi de lite lugnt i sommar, vet inte om jag är upplagd för att gå igenom samma sak igen just nu. Behöver landa lite :)

Tror definitivt att de var mens jag hade. Slutat blöda nu :)

Hur går de för dig?

Mitt värde är på 0 nu och enligt läkaren jag pratade med så trodde hon det var mens jag hade när jag blödde i helgen. Ska till läkaren om ett par veckor så får se vad som sägs då. 

Vill komma igång så fort som möjligt eftersom jag har en så stor längtan efter barn men samtidigt är jag skräckslagen över att behöva gå igenom detta igen kanske.
  • Anonym (Astrid)

Nu har jag varit på återbesök hos gyn och allt såg bra ut igen. Påbörjar ny behandling nästa cykel, vilket är troligtvis i slutet av nästa vecka :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-07-10 19:50:19 följande:

Grattis!!

Visst känns de skönt? Jag fick till o med en tår i ögat när jag gick ut från gyn :) vi får uppdatera varandra framöver hur de går :)

Haha jag också och jag är så glad över att jag känner mig som vanligt i kroppen igen. Det gör vi, lycka till nu. :)
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-11-26 22:59:32 följande:

Hej!!

Hur går de för dig?

Jag är gravid igen och det är inte utomkveds denna gången. Hur går det för dig? 
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling