• Anonym (Anonym30)

Utomkvedshavandeskap utan behandling

Hej!

Jag skulle vilja diskutera/ prata med er som råkat ut för utomkvedshavandeskap och blivit bra utan behandling.

Min historia började med ett plus den 3 april någon dag efter BIM. Började ganska snabbt ha små blödningar men enligt barnmorskan var det vanligt. Fick komma på VUL i vecka 6 då man endast såg en tjock slemhinna. Ca 1,5 vecka senare kom starka smärtor och stor blödning som höll i i ca 5 dagar. Var då säker på missfall.

Var på VUL igen där hon såg att slemhinnan var borta och man konstaterade tidigt missfall.

Har sedan fortsatt ha blödningar till och från i 2 veckor. Tänkte att mensen kanske var tillbaka. Hade även starka smärtor vid något tillfälle. Gjorde ett test som fortfarande var starkt positivt.

Kontaktade gyn igen som i onsdags 9/5 gjorde ett nytt VUL som inte visade något avvikande (man såg ingen graviditet varken i livmoder eller någon annanstans) men hade ett HCG på 1200 som gjorde läkaren oroad. Gjorde om provet idag (2 dagar senare) som hade sjunkit till 997. Enligt läkaren är detta positivt och visar att kroppen ?sköter sig bra? och tar hand om graviditet på egen hand.

Har lite molvärk till och från och bruna flytningar. Planen är nu nytt prov på måndag och att åka in akut om jag får svåra smärtor.

De flesta trådar handlar om de som gjort OP eller fått spruta. Hur har de varit för er andra? Sjönk hcg fint för er? Hur lång tid tog det innan hcg var på noll? När kom ägglossning och mens igång?

Och när blev ni gravida igen? Är så klart orolig att det kanske ska vara något fel på någon äggledare och att de blir utomhavandeskap nästa graviditet också.

Har inga barn men gjort en abort för 7-8 år sedan.

Tacksam för att höra era historier!

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling
  • Anonym (Astrid)

Jag är i exakt samma situation. Ska också ta prov på måndag och sen undersökning nästa vecka och troligtvis blir det titthålsoperation.

Kan de hitta vart X.et sitter på dig? 

• Anonym (Anonym30)

Nej dom hittar det inte. Ingen vätska eller blod någonstans, därför verkar de inte vara aktuellt med någon operation så länge jag mår bra och hcg sjunker.

Har du gjort VUL? Vilken vecka är du i? Har du tagit några hcg prover? Vad låg dem på i såfall? Många frågor men skönt att bolla med någon i samma sits :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-11 21:21:08 följande:

Nej dom hittar det inte. Ingen vätska eller blod någonstans, därför verkar de inte vara aktuellt med någon operation så länge jag mår bra och hcg sjunker.

Har du gjort VUL? Vilken vecka är du i? Har du tagit några hcg prover? Vad låg dem på i såfall? Många frågor men skönt att bolla med någon i samma sits :)

Ja jag har gjort många vul och de hittar inte graviditeten på mig. Mitt hcg ligger på ca 800 och sjunker inte tillräckligt fort så jag tror det blir operation för att de ska se om de kan hitta det genom det. Tror även skrapning är ett alternativ. Får nog veta mer nästa vecka. Det är fruktansvärt att gå runt med detta tycker jag. Vill bara att det ska vara över. 
  • Anonym (Astrid)

Hoppas fler som varit i samma sits ser tråden och kan dela sina erfarenheter

• Anonym (Anonym30)

Förstår verkligen va du menar. Man kommer på så mycket frågor och funderingar eftersom... och läkaren jag har träffat är en trött, pensionerad gynekolog som mest verkar tycka att man är besvärlig.

Är väldigt jobbigt med den här väntan och man känner sig lite som en tickande bomb. Fick inte lämna stan så jag har nära till sjukhuset ifall jag får ont..

Hur långsamt har ditt hcg sjunkit? Min läkare nämnde något om att det ska helst halveras på 2 dagar men det hade ju verkligen inte mitt gjort.

Ja de har blivit en lång resa. Var först ledsen över att jag trodde missfall men det hade känts lättare än detta.

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-11 21:37:44 följande:

Förstår verkligen va du menar. Man kommer på så mycket frågor och funderingar eftersom... och läkaren jag har träffat är en trött, pensionerad gynekolog som mest verkar tycka att man är besvärlig.

Är väldigt jobbigt med den här väntan och man känner sig lite som en tickande bomb. Fick inte lämna stan så jag har nära till sjukhuset ifall jag får ont..

Hur långsamt har ditt hcg sjunkit? Min läkare nämnde något om att det ska helst halveras på 2 dagar men det hade ju verkligen inte mitt gjort.

Ja de har blivit en lång resa. Var först ledsen över att jag trodde missfall men det hade känts lättare än detta.

Vad tråkigt att du inte upplever att läkaren ta detta på allvar. Det är så viktigt att man får rätt stöd. Eftersom ditt hcg sjunker så tror jag inte du kommer få så pass ont att då måste åka akut till sjukhuset så försök ändå att koppla av i den mån det går. 

Jag vet inte hur långsamt det har sjunkit men det har iallafall inte halverats. Min högsta dröm just nu är att det ska ha gjort det till måndag och att kroppen kan ta itu med detta själv. Jag vill bara bli av med det så fort som möjligt och helst utan behandling. Missfall hade varit så mycket bättre än utomkveds.

Har du någon uppföljning efter blodprovet du ska ta på måndag?
  • Anonym (Anonym30)

Ja som tur är skulle någon annan läkare kontakta mig på måndag för den pensionerade läkaren jobbar inte då :) jag vet faktiskt inget om uppföljning mer än att följa hcg tills de är på noll. Kan säkert bli ändringar om de skulle sluta sjunka eller att jag mår sämre.

Är så otroligt trött och känner att något inte är som de ska i kroppen. Har du mycket symtom?

Ska sova nu så jag orkar jobba imorgonbitti :) vi hörs framöver :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-11 22:00:59 följande:

Ja som tur är skulle någon annan läkare kontakta mig på måndag för den pensionerade läkaren jobbar inte då :) jag vet faktiskt inget om uppföljning mer än att följa hcg tills de är på noll. Kan säkert bli ändringar om de skulle sluta sjunka eller att jag mår sämre.

Är så otroligt trött och känner att något inte är som de ska i kroppen. Har du mycket symtom?

Ska sova nu så jag orkar jobba imorgonbitti :) vi hörs framöver :)

Jag har inga symtom alls och har egentligen aldrig haft. Känner mig bara totalt slutkörd pga ovissheten kring detta. 

Vi får höras av på måndag och uppdatera varandra om hur det går. 
  • Anonym (Astrid)

Hur har det gått för dig?

• Anonym (Anonym30)

Hej!

Tog nytt prov idag och hcg hade nu sjunkit till 740 (från 997 i fredags). Vet inte om de är ?normal? hastighet men läkaren lät nöjd. Blir nytt prov på torsdag.

Har lite molvärk till o från och svullen mage (nästan det som är jobbigast, att jag ser så gravid ut). Sen det psykiska delen men börjar bli lättare nu när kroppen verkar ta hand om det.

Hur har de gått för dig?

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling