Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Hur rädda är kvinnor för män?

Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:21:01 följande:
    Som begår övergrepp, misshandlar och mördar också? Är det samma procent män? Jag har kollat men jag fattar inte var man ser hur många procent män som gör de här sakerna. Kan du inte kopiera in det?
    Det är klart att om du regiserar frågeställningen så kommer du slutligen alltid få det svar du önskar.

Kvinnor tar till våld mot män väldigt ofta, det är så vanligt att det nästan är en kliche och visas på film och serier utan problem, kille säger något dumt och får sig en örfil...klapp klapp klapp tycker alla feminister, bra att hon stod upp för sig själv, starkt, etc.... men tar vi bort skitsnacket och allt krimskrans och kollar på handlingar vad är det vi ser... jo våld, killen säger fel sak (ord inte våld) och får våld tillbaka.

Våld från kvinnor mot män ÄR vanligt, skillanden är att män är starkare än kvinnor och gör mer skada, men i antalet fall tror jag det inte skiljer sig så extremt mycket, framför allt inte när mörkertalet antagligen är enormt vad gäller kvinnors våld mot män eftersom män inte är lika benögna att anmäla våld från kvinnor av rädsla för att inte bli trodda eller tagna på allvar eller anses vara "fjolliga".
  • Anonym (man)
    Anonym (konstant rädd) skrev 2018-05-17 22:29:34 följande:
    Låter väldigt i underkant. Hur fan kan man göra tillförlitlig statistik på hela världens våld och brott som män begår? Känns snarare som 40 % om man tar med allt som begås. Allt ifrån skattesmitare, till IS mördare...allt ska ju in.För det är ju mäns våld mot kvinnor, massor av män och barn, vi är rädda för inte bara våldtäkter. Män är faktiskt rovdjur som jag ser det som måste civiliseras för att inte vara farliga. De har ju knappast varit tama i särskilt många år det får man inte glömma.
    Du har uppenbara issues
  • Anonym (man)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:51:36 följande:
    Okej, men nu börjar du prata om filmer och teater. Det är inte verkligt. Jättejobbigt att du sett en film där en kvinna givit en man en örfil. Verkligen. Förstår om du inte vågar jogga i skogen ensam med en kvinna efter det... Har du ens kollat på BRÅ:s hemsida som TS hänvisar till? Jag tro faktiskt inte att det ger särskilt mycket om du och jag pratar med varandra. 
    Givetvis är själva HANDLINGEN påhittad, men vad som görs på scen speglar trender och inställningar. Och ja, en kvinna som ärfilar en man läggs fram som något positivt. Herrejävlar vilket liv det skulle bli om man gjorde likadant med en man som örfilar en kvinna för att hon sagt något fel. Tyst

Jag ser massor med kvinnor som är ute och springer och ute sent på nätterna och festar. Alla är kanske inte lika rädda som du. Dessutom statisktikt sett löper unga MÄN betydligt högre risk att utsättas för våld än kvinnor. Kvinnor blir oftast utsatta för våld hemma. Likadant är det med våldtäkter och övergrepp.
  • Anonym (man)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:29:31 följande:
    Som någon annan skrev: jag vet att MÄN blir slagna. Men dom blir slagna av MÄN. Så ja, jag gör tyvärr rätt som är rädd för MÄN. Jag tror inte jag skulle klara mig undan särskilt länge om jag började lita på män och tänka att om jag blir utsatt för våld så blir jag det hemma: jag följer med den här mannen och joggar lite/festar lite/skjutsas hit och dit. Såg du vad nån skrev till mig om Jeffrey Dahmer? Precis. Män blir utsatta för mäns våld för att de inte lärt sig att de måste akta sig för män. De fattar inte att när någon går på dom aggressivt så måste de vara passiva och anpassa sig efter situationen för att inte bli skadad. De är så vana att ta plats och ge igen och hävda sin rätt att de istället gör situationen värre. 
    Nej de blir även slagna av kvinnor men anmäler sällan det. Våld från kvinnor mot män är inte så ovanligt som du försöker få det till. 

Vill man vara paranoid och bara se faror så får man väl göra det om man vill, jag tror dock inte det kommer bli ett speciellt lyckligt liv. Eller så kan man inse att det finns assholes av båda könen men också bra människor av båda kön och försöka sålla bort idioter. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:39:05 följande:

Som vanligt blir dessa trådar en tjafs om vilka som har det värst, män eller kvinnor.

Blir lätt så när vissa fått för sig att de har patent på offerrollen
  • Anonym (man)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:21:15 följande:
    Ja, jag har sett att det är så i filmer. Jag tror också att våld kan normaliseras av filmer. Men filmerna har ju inte funkat vad det gäller att få folk att tro att det inte går att slå kvinnor i alla fall. 
    Mäns våld mot män normaliseras i filmer, kvinnors våld mot män som framställs som något positivt och normaliseras, våld från män mot kvinnor normaliseras absolut inte i filmer och framställs absolut inte som något positivt.

Så ja, filmer speglar dagens inställning och trender. Våld från kvinnor mot män är accepterat och ses som positivt, mäns våld mot kvinnor är jättefel
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 01:03:58 följande:
    Jag tror att det finns många anledningar till det. Varav en kan handla om ett behov av att försvara sig mot upplevelsen av ett kollektivt skuldbeläggande där många verkar ha svårigheter med att skilja på strukturer i samhället och sin egen person.

Det är intressant att dessa män fortsätter att visa en ovilja att lyssna och ta till sig. Det är sorgligt då det försvårar en förändring av attityder hos både män och kvinnor: män fortsätter att slå ifrån sig och kvinnor fortsätter att bli förlöjligade och misstrodda.
    Vilka strukturer är det du syftar på? Inte ens feministerna själva är tydligen överens om dessa påstådda strukturer. Det verkar framför alt vara radikalfeministerna som svurmar för "patriarkat" och strukturell förtryck av kvinnor.

Det är ganska självklart att "dessa män" kommer ha jävligt svårt att lyssna på varenda foliehatt med alldeles för stor offerkofta som kommer med hittepåteorier om strukturellt förtryck utan att ha något faktiskt att stödja sig på och verkar mest se det som någon slags ursäkt för att bete sig minst lika illa som det man säger sig kämpa mot. DET om något försvårar en förändring. Vill man bli tagen på allvar så ska man kanske komma med sakliga argument och inte en massa löjliga känsloargument om att man KÄNNER sig ditten och datten... en upplevd kränkning är inte detsamma som en faktiskt kränkning och det verkar många feminister ha väldigt svårt för att se skillnad på. 
  • Anonym (man)
    isolande skrev 2018-05-18 15:47:57 följande:

Jag är mer rädd för män numera än jag var när jag var yngre. Då kunde jag lätt läxa upp män till höger och vänster om de betedde sig svinigt, accepterade inte tafs på krogen utan rejäl utskällning. Jag har gått hem från krogen stupfull med musik i lurarna mitt i natten år ut och år in. Aldrig har det hänt något ens som kan liknas med obehagligt.

Men med åldern har jag ändå blivit mer mer harig för det mesta faktiskt. Okända män gör mig osäker, jag är mer uppmärksam på just män i ensamma situationer, om det är mörkt osv. Jag är även mer flygrädd, bilrädd osv.

Så ja, jag är rädd för okända män. Som andra skrivit här i tråden så vet man aldrig vem som är en potentiell våldtäktsman.

Ok, men om man då skiljer på faktiskt och inbillning.

1) Sett ur ett faktiskt perspektiv så kunde du skälla ut män och gå hem sent på natten med lurar på utan att något hände

2) Sett ur ett upplevelse perspektiv så upplever du nu att du är mer rädd för män än du var tidigare

Men frågan är då, vad baserar du den rädslan på? Bevisligen kunde du säga ifrån och vara ute sent på natten UTAN att något hände? Har du några faktiska anledningar att känna mer rädsla eller har du skrämt upp dig själv genom att läsa och höra talas om saker som andra råkat ut för?
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 16:52:08 följande:
    Visst vore det fantastiskt om man kunde välja vilken samhällsstruktur man vill leva i!

"Dra in andra i era problem"? Ja, om ni kunde sluta med det. Detta är ju ett mans-problem som går ut över kvinnor. Så sluta gärna beter er illa, misshandla och våldta. När ni ändå håller på vore det asschysst om ni även slutade förlöjliga kvinnor.
    Vilka strukturer är det du talar om?
    Varför ska män som inte våldtar och misshandlar ta ansvar för vad andra män gör? Tycker du det är lika rationellt att män ber kvinnor ta kollektivt ansvar för vad vissa kvinnor gör?

På vilket sätt menar du att ifrågasätta kvinnors synpunkter och argument är detsamma som att fölöjliga? Får kvinnor inte får ifrågasättas eller kritiseras?
  • Anonym (man)
    Årsta skrev 2018-05-18 17:11:52 följande:

Skulle säga att män är rädda för kvinnor,efter meetoo så törs man knappt bjuda på kaffe än mer råka röra en kvinna.

Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 17:18:35 följande:
    Sån har jag alltid varit, men nu är jag ännu mer försiktig. Fast nu får allt tjejerna börja agera lite och inte bara förvänta sig bli uppvaktade, om män o kvinnor ska kunna bilda par framöver.
    Utöver parbildning så kan man fråga sig hur många kvinnor som inte lyckas tjatat till sig förmåner eller beslut till sin favör för att manlig chefer eller kollegor inte vågar ta en konflikt med dem för att inte riskera att bli anmälda för trakasserier?

Gränsen mellan ifrågasättande och kritik och kränkning verkar vara minst luddig. Många kvinnor verkar tolka att inte alltid få som man vill som grovt kränkande.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?