Inlägg från: Akira Öken |Visa alla inlägg
  • Akira Öken

Hur rädda är kvinnor för män?

gangstah91 skrev 2018-05-18 11:47:09 följande:

Vilken Kalle Anka statistik bör jag titta på om inte BRÅ?

Män är våldsammare mot män än mot kvinnor, rent statistiskt. Kulturellt är det mer accepterat att vara oprovocerat våldsam mot män än mot kvinnor(oberoende vilket kön som idkar våldet), vilket är helt befogat.

Skärp dig nu.

Jag har inte påstått något som motsäger det du skriver. Det jag undrar är vad det har med trådens tema att göra?
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-18 12:00:06 följande:

Vilka strukturer är det du syftar på? Inte ens feministerna själva är tydligen överens om dessa påstådda strukturer. Det verkar framför alt vara radikalfeministerna som svurmar för "patriarkat" och strukturell förtryck av kvinnor.

Det är ganska självklart att "dessa män" kommer ha jävligt svårt att lyssna på varenda foliehatt med alldeles för stor offerkofta som kommer med hittepåteorier om strukturellt förtryck utan att ha något faktiskt att stödja sig på och verkar mest se det som någon slags ursäkt för att bete sig minst lika illa som det man säger sig kämpa mot. DET om något försvårar en förändring. Vill man bli tagen på allvar så ska man kanske komma med sakliga argument och inte en massa löjliga känsloargument om att man KÄNNER sig ditten och datten... en upplevd kränkning är inte detsamma som en faktiskt kränkning och det verkar många feminister ha väldigt svårt för att se skillnad på. 

Mitt inlägg var ett svar på en fråga som handlade om mäns behov av att hävda sina personliga åsikter i en tråd som handlar om kvinnors rädsla för män.

Välkommen med egna förklaringsmodeller för att förklara mäns behov att hävda sin rätt till att förlöjliga kvinnors upplevelser och bre ut sina åsikter i en tråd om kvinnors rädsla där frågan ställs till kvinnor.
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 17:05:14 följande:

Varför skriver du att "ni" ska sluta bete er illa, vålta och misshandla? Vi ä ju individer, där bara en liten del av "oss" uppför oss så.

För att trådens tema handlar om kvinnors rädsla för män och inte om kvinnors rädsla för enskilda individer.
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-18 17:21:57 följande:

Vilka strukturer är det du talar om?

Varför ska män som inte våldtar och misshandlar ta ansvar för vad andra män gör? Tycker du det är lika rationellt att män ber kvinnor ta kollektivt ansvar för vad vissa kvinnor gör?

På vilket sätt menar du att ifrågasätta kvinnors synpunkter och argument är detsamma som att fölöjliga? Får kvinnor inte får ifrågasättas eller kritiseras?

Läs gärna det inlägg jag svarade på. Jag syftar på samhällstrukturer, du kan själv välja några av de som passar temat.

Jag tycker inte det är rimligt att någon ska ta ett kollektivt ansvar för något som en liten grupp eller få individer, män eller kvinnor gör. Men när det handlar om samhällsproblem tycker jag att det kollektiva ansvaret både som individ och kopplat till olika former av grupptillhörighet är en självklarhet.
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 19:17:48 följande:

Ditt uttalande lät som det var riktad mot alla män, som att alla män är på det viset. Det är inte samma sak som kvinnors rädsla mot män som de inte kan vara säkra på är farliga. Det handlar om kvinnors rädsla mot individer också.

Kort och gott så uppfattades ditt uttalande ganska hatiskt, generaliserande och okonstruktivt.

...och nu har du ju fått ett svar på din fråga om vad jag menade med mitt inlägg.

För att vara ännu tydligare: De flesta av de män som skrivit i denna tråd har inte uttryckt någon vilja att försöka förstå kvinnors rädsla utan ägnar sig åt att förlöjliga och ifrågasätta de svar som kvinnor skriver. Därav "ni".
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 19:25:06 följande:

Du pratar egentligen om såna självklarheter men kommer aldrig med något vettigt ändå. Det är mest floskler och provokation. Har du tänkt på det?

Nej, så har jag aldrig tänkt.
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-19 18:31:10 följande:

Ok, jag tolkade "ni" att det var riktad till män i allmänhet och inte bara de i denna tråden?

Nej. Min gissning är att "män i allmänhet" inte läser den här tråden.
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-19 18:33:12 följande:

Så med andra ord så pratar du om strukturer som du inte ens kan förklara vilka det är? Och ändå tycker du män ska ta ansvar för att förändra hittepåstrukturer som feminister tydligen inte ens kan redogöra för?

Nej. Däremot ser jag ingen poäng i att nämna EN struktur, då det skulle vara helt otillräckligt som förklaringsmodell till någon företeelse överhuvudtaget.
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-19 18:35:22 följande:

Varför skulle män (eller kvinnor) inte kunna få ifrågastätta svar som kvinnor skriver?

Om någon skriver jag är rädd för män så måste alla hålla med och ge henne medhålla annars anses det vara "förlöjligande"? 

"Rädsla" är som bekant (?) en känsla. Upplevelsen av rädsla är det som efterfrågas. Känslor är subjektiva.

Att ifrågasätta en känsla som någon uttrycker blir väldigt märkligt (som att du skulle veta bättre vad personen känner än personen själv).
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-19 21:05:36 följande:

Beror på vad ni menar med ifrågasätta, men att vilja debattera någons känsla för något är inte alls så märkligt. Typ "varför är du rädd för män?", eller "för mig verkar det irrationellt att känna som du gör". 

I min mening är det du skriver ovan inte ifrågasättande utan att söka mer information för ökad förståelse. Många av inläggen i den här tråden har uppenbart haft ett annat syfte.
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-19 21:06:21 följande:

Är struktur detsamma som norm?

Nej, inte som jag förstår det, men normer kan vara en del av strukturer.
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-19 23:56:51 följande:

Ja känslor är subjektiva men inte alltid rationella. Är det fel att ifrågasätta om rädslan en person känner är rationell?

Det du nu skriver är en helt annan sak än vad som varit ett genomgående tema för denna tråd. Du har, utifrån vad jag har läst i dina inlägg, inte givit uttryck för någon önska om att förstå rädslan eller orsaken till den. Att rädsla kan vara irrationell är det väl ingen som har ifrågasatt.
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:51:35 följande:

Och i min mening så ifrågasätter vissa andras ifrågasättande inte som en del av att söka information utan i ett helt annat syfte. Framför allt när man börjar prata om mystiska "strukturer" som man sen inte kan förklara.

Va?

Du efterfrågar en lektion i samhällskunskap på den nivå som man lär sig i grundskolan? Kunskap om samhällens uppbyggnad i strukturer är något jag förutsätter att en vuxen (?) människa redan har.

Mystiken får stå för dig.

Gällande det inlägg du ständigt återkommer till är du, som jag redan skrivit, välkommen med egna förklaringsmodeller till mäns behov av att ifrågasätta kvinnors rädsla för män i en tråd som riktar sig till kvinnor.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?