• Johnnyorange

    Hur definierar ni maskulinitet samt femininitet?

    Två sorts energier som fungerar på olika sätt, ingen är bättre eller sämre än den andra. Män är oftast mer maskulina och kvinnor mer feminina, det finns dock undantag. Dessutom har varje individ både femininitet och maskulinitet inuti sig, och det finns både för och nackdelar med båda.

    Dessa två energier fungerar bäst ihop i balans och harmoni, men ibland hamnar de i konflikt med varandra. Men ingen av dem kan vinna, då de i slutändan är beroende av varandra.

    Maskulinitet: som är den positiva polen alltså plus polen brukar man förknippa med bland annat dessa egenskaper: Aktiv, analytisk, dominant, aggressiv.

    Femininitet: som är den negativa polen, passiv, intuitiv, undergiven, medkännande.

  • Svar på tråden Hur definierar ni maskulinitet samt femininitet?
  • Anonym (Hanna)

    Beror väl på vad det gäller. Gäller det doft tex associerar jag doft av rakvatten so m maskulin pch dofter av parfymer som traditionellt vänder sig till kvinnor som feminina, eftersom jag är uppvuxen med att det är så.

    Att analYser människor ebligt positiva och negativa poler kopplat till föreställningar om maskulinitet och femiNitet sysslar jag inte med. Jag ser inte att den typen av uppdelningar tillför något.

    Men självklart finns det mycket som jag uppfattar som feminimt respektive maskulint. Men det innevär inte att jag särskillt ofta tycker att det är en konstruktiv eller relevant indelning.

  • OlgaElvira

    Jag har insett att jag hade en rätt snäv syn på maskulinitet och femininitet. Min syn var styrka, skydd, aktivitet, fokusering kontra värme, omsorg, split vision, språklig förmåga. Men efter att rest och bott på olika ställen i världen insåg jag att min bild inte alltid stämde. I vissa kulturer var det helt omkastat helt eller vissa delar. Jag har numera mycket svårt att definiera de begreppen på ett sätt som stämmer annat än här och nu. Även här hos oss så har ju begreppen förändrats, t.ex. så var ju förmågan till tårar och känslosamhet en uppskattad manlig egenskap under 1700-talet.

  • Anonym (hessel)

    Vår flyktingpolitik är att betrakta som extremt maskulin. Vi tar nästan uteslutande emot män.


Svar på tråden Hur definierar ni maskulinitet samt femininitet?