• Anonym (Orolig mamma)

Min dotter kanske inte klarar åk 2 ????

Min dotter har nyligen fyllt 8 år och går i ettan. Hon har 2 diagnoser i bagaget, språkstörning och distanslöshet.

Under det här läsåret har hon lärt sig att läsa. Eller hon ska lära sig att läsa. Hon försöker. Men hon ligger efter, skolan är medveten om det, specialpedagog är inkopplad och dottern är prio ett nästa gång specpeg gör besök på den skolan. Men jag signalerade detta redan i höstas, men då var det inga oroligheter. Hon lär sig snart hette det då. Hon har bytt skola sen dess pga flytt, känns som att den nya läraren ser mer och märker mer än den gamla, känns ju skönt. Men efter utvecklingssamtalet häromdagen så är läraren orolig över att hon inte klarar andra klass om lösningen inte kommer igång ordentligt. Dessutom är det mycket koncentrations problem och annat som gör att jag misstänker mer adhd än distanslöshet. Men hjälp från bup är inte det enklaste. Kommer att få hjälp av både soc (chefen) och skolan att få remiss och hjälp från bup. Känns som ett heltids jobb att bara få allt att funka runt henne, sen ska man orka med sitt jobb, 2 andra barn, hem och sambo. Även sig själv nångång. Håller på att bryta ihop fullständigt nu känner jag.. och komma efter i skolan redan nu känns inte bra för min dotter, hur ska hon klara av kommande år? Hur ska jag som mamma stötta och hjälpa henne på bästa sätt? Jag hade för ett tag sen frågan om en elev assistent hade behövts, men rektorn hade inte fått dom signalerna från läraren, men känns som att det skulle behövas till hösten, för att hon ska kunna hänga med, få stöttning när det är rörigt eller långa instruktioner.

Finns det nån lärare, specialpedagog, logoped, förälder med liknande erfarenhet som kan ge tips och råd i hur jag ska hjälpa henne här hemma?

• Svar på tråden Min dotter kanske inte klarar åk 2 ????
  • Pentra

Även om det inte är lösningen på problemet; men har ni kollat upp hennes blodserumnivå när det gäller D-vitamin? Väldigt många utav dem som har ADHD (om hon nu har det) lider brist på D-vitamin (D3). Testet mäter 25-hydroxyvitamin D och heter 25-OH-D. Nivån bör då ligga på mellan ca 50-80 ng/ml. Och D-vitamin skall kombineras med K2. Personer med ADHD behöver också tillskott av omega 3 och även C-vitamin. Dessa kan lindra symptomen betydligt och hjälpa vid koncentration och inlärning. Men det finns även fler som kan lindra och hjälpa betydligt. En tarmflora i obalans kan också ge ADHD. ... Tyvärr så anser jag mig veta för lite för att kunna besvara dina övriga frågor. Hoppas att ni blir tagna på allvar och att du kan få hjälp med att hjälpa din dotter på bästa sätt så snart som möjligt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• annabellelee

Det ni kan träna hemma är kanske just läsning. Hur långt har hon kommit? Kan ni tex göra det till något trevligt tillsammans, att ni läser böcker ( hon läser lite, du lite)? Eller vardagsträning, tex läsa vad hållplatsen heter om ni går förbi en busshållplats, eller att det står "MJÖLK" över kyldiskennär ni handlar? Det löser inte det större probmet, men kanske kan lösa upp just läsknuten.

Mitt syskonbarn lärde sig läsa genom att hjälpa mamma skriva inköpslista. Hon fick titta i annonsbladet och skriva av (på mobilen, hon kan inte forma bokstäver än) vad som skulle köpas. (Mamman visade reklambladet: "där står det morötter, kan du skriva det?" och så jämförde flickan och hittade bokstäver på mobilen)

• AndreaBD

VILKA diagnoser har hon? Det är ju ganska viktigt om man ska kunna ge något råd.

• Anonym (Orolig mamma)
    annabellelee skrev 2018-05-19 11:38:40 följande:

Det ni kan träna hemma är kanske just läsning. Hur långt har hon kommit? Kan ni tex göra det till något trevligt tillsammans, att ni läser böcker ( hon läser lite, du lite)? Eller vardagsträning, tex läsa vad hållplatsen heter om ni går förbi en busshållplats, eller att det står "MJÖLK" över kyldiskennär ni handlar? Det löser inte det större probmet, men kanske kan lösa upp just läsknuten.

Mitt syskonbarn lärde sig läsa genom att hjälpa mamma skriva inköpslista. Hon fick titta i annonsbladet och skriva av (på mobilen, hon kan inte forma bokstäver än) vad som skulle köpas. (Mamman visade reklambladet: "där står det morötter, kan du skriva det?" och så jämförde flickan och hittade bokstäver på mobilen)

Har försökt läsa hemma, men när hon kommer hem är hon helt slut. Det känns som att hon lägger så mycket energi på att hänga med i skolan att hon inte orkar mer sen. Hon får extra läshjälp 1 ggr/vecka. Men tack för tipset med inköpslista, det ska vi testa, kanske går bättre om hon får skriva samtidigt.
  • Anonym (Orolig mamma)
    AndreaBD skrev 2018-05-19 11:55:23 följande:

VILKA diagnoser har hon? Det är ju ganska viktigt om man ska kunna ge något råd.

Generell språkstörning & distanslöshet hos barn
  • Anonym (Öh)
    Pentra skrev 2018-05-19 11:14:32 följande:

Även om det inte är lösningen på problemet; men har ni kollat upp hennes blodserumnivå när det gäller D-vitamin? Väldigt många utav dem som har ADHD (om hon nu har det) lider brist på D-vitamin (D3). Testet mäter 25-hydroxyvitamin D och heter 25-OH-D. Nivån bör då ligga på mellan ca 50-80 ng/ml. Och D-vitamin skall kombineras med K2. Personer med ADHD behöver också tillskott av omega 3 och även C-vitamin. Dessa kan lindra symptomen betydligt och hjälpa vid koncentration och inlärning. Men det finns även fler som kan lindra och hjälpa betydligt. En tarmflora i obalans kan också ge ADHD. ... Tyvärr så anser jag mig veta för lite för att kunna besvara dina övriga frågor. Hoppas att ni blir tagna på allvar och att du kan få hjälp med att hjälpa din dotter på bästa sätt så snart som möjligt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Vet du ens vad adhd är för något?
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-05-19 15:22:14 följande:
    Generell språkstörning & distanslöshet hos barn
    Märkligt. Ett av mina barn hade också en sån språkstörning, men det påverkade knappt hans prestationer i skolan. Lite i svenska, att förstå texter var lite svårare för honom. Men han låg aldrig efter ändå. Och distanslöshet - jag visste inte att det var en diagnos. Men det borde väl inte påverka skolprestation överhuvudtaget.

Det måste finnas ytterligare problem. Har man gjort WISC- eller Wipsy-test (mäter utveckling, dvs. IQ)?
  • KaiserHans
    Pentra skrev 2018-05-19 11:14:32 följande:

Men stick härifrån med ditt svammel. Du har noll, exakt noll kunskap om den mänskliga anatomin och näringslära. Du ljuger och svammlar och hittar på en massa skit i varenda inlägg du skriver.
  • Anonym (Genombrott)

Jag tycker att du ska sta pa dig och kampa for att hon ska fa de resurser hon behover sa fort som mojligt. Bra att den nye lararen ar uppmarksam sa att du har stod darifran. 
    Utnyttja sommarlovet till traning. Genombrottet kanske kommer under sommaren? Vissa barn tar langre tid pa sig att "knacka laskoden", sa se till att ni ovar VARJE DAG under sommaren, sa att det hon redan lart sig inte faller i glomska.
    Finns det inte laromedel pa datorer som kan vara till hjalp, som skolan kan tipsa om? Ett spel med bokstaver t ex. men som samtidigt ar roligt? Da kan hon dels fa traning genom datorn och dels fa traning genom egentid med er (eller nagon fran skolan), sa att traningen blir varierad och kanske inte sa trottsam for henne? Pa 70-talet hade vi "Fem Myror" pa TV. Kanske vore nagot att titta pa?
    Sedan tanker jag att om hon absolut inte klarar det (efter all traning ni lagt ner pa det), ar det mojligt att i Sverige kunna ga om en klass? Om ni kommer till den punkten att det bara inte gar langre, da vore det val inte hela varlden att ga om ak. 2? Visserligen blir da alla i klassen ett ar yngre, men de leker val samma lekar oavsett och hon kanske redan har kompisar i den arskullen?

• Anonym (Lärare)

På vilken nivå är dottern gällande läsningen? Har hon knäckt läskoden, det vill säga kan hon ljuda ihop enkla ord? Känner hon igen en del vanliga ord som "jag" och "har"? 

Det finns många sätt man kan öva utan att "bara" sitta och läsa. Olika sorters spel både vanliga och sådana på dator/app är bra, för då kan barnet ofta sitta länge utan att ens tänka på att man övat läsning länge. 

Jag kommer gärna med mer konkreta tips om du skriver på vilken nivå hon är.

Svar på tråden Min dotter kanske inte klarar åk 2 ????