Min dotter kanske inte klarar åk 2 ????
Min dotter har nyligen fyllt 8 år och går i ettan. Hon har 2 diagnoser i bagaget, språkstörning och distanslöshet.
Under det här läsåret har hon lärt sig att läsa. Eller hon ska lära sig att läsa. Hon försöker. Men hon ligger efter, skolan är medveten om det, specialpedagog är inkopplad och dottern är prio ett nästa gång specpeg gör besök på den skolan. Men jag signalerade detta redan i höstas, men då var det inga oroligheter. Hon lär sig snart hette det då. Hon har bytt skola sen dess pga flytt, känns som att den nya läraren ser mer och märker mer än den gamla, känns ju skönt. Men efter utvecklingssamtalet häromdagen så är läraren orolig över att hon inte klarar andra klass om lösningen inte kommer igång ordentligt. Dessutom är det mycket koncentrations problem och annat som gör att jag misstänker mer adhd än distanslöshet. Men hjälp från bup är inte det enklaste. Kommer att få hjälp av både soc (chefen) och skolan att få remiss och hjälp från bup. Känns som ett heltids jobb att bara få allt att funka runt henne, sen ska man orka med sitt jobb, 2 andra barn, hem och sambo. Även sig själv nångång. Håller på att bryta ihop fullständigt nu känner jag.. och komma efter i skolan redan nu känns inte bra för min dotter, hur ska hon klara av kommande år? Hur ska jag som mamma stötta och hjälpa henne på bästa sätt? Jag hade för ett tag sen frågan om en elev assistent hade behövts, men rektorn hade inte fått dom signalerna från läraren, men känns som att det skulle behövas till hösten, för att hon ska kunna hänga med, få stöttning när det är rörigt eller långa instruktioner.
Finns det nån lärare, specialpedagog, logoped, förälder med liknande erfarenhet som kan ge tips och råd i hur jag ska hjälpa henne här hemma?