• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • lillatrollet85
    Liten 2018 skrev 2018-12-28 11:46:48 följande:

Fler som har jobbigt med mycket sammandragningar?

Min tredje graviditet så då är det vanligare men usch va drygt. Flera ggr per dag blir magen stenhård å då är det bara å vänta ut.

Går in i v 33 i morgon

Ja.. Jag har sammandragningar.. Flera om dagen... Kommer när de är som mest opassande.. Men.. Som. Du skriver.. Jag stannar upp å väntar ut.. Hundpromenaden eller affären å även jobbet... Men va ska man göra...

Lillan ligger lite högt upp.. Å trycker på spy reflexen.. Så vet knappt hur eller om. Ja ska ligga sitta eller stå.. De är de värsta ja vart med om.. Fy katten..

15/1 ska vi se hur och om. Hon fixerat sig...

Fick full havandeskapspenning från 21/12 men hade tänkt jobba året ut... Hade 4 pass kvar.. Men de blev inget med de.. Nu ska jag bara få hjärnan att förstå att vi ska vara hemma... Tar emot... Men... Dags å fundera på hur ja vill ha förlossningen... Va inne i torsdags å kolla moderkakan.. Den hade flyttat sig.. Så de blir vaginal födsel... Spännande å skrämmande..

Hur tänker ni... Smärtlindring? Har ni haft stor nytta av förlossningsbrevet?
  • MR8692
    Emhy89 skrev 2018-12-29 11:54:56 följande:

Allrigh. Bebis låg duktigt med huvudet nedåt i v28 till v33, men sen snurrade han tillbaka igen =D Vecka 35+5 idag och huvudet upp så nu har jag fått tid för vändningsförsök 8/1. Någon som varit med om det? Hur känns det? Och har det lyckats?

Min rumpnisse ligger också i säte (34+5) gjort det i stort sett hela graviditeten. Har ställt in mig på att det blir vändningsförsök i mitten av januari. 50% lyckas. Du får bricanyl som ger dig hjärtklappning för att livmodern ska slappna av, men själva vändingsförsöket gör inte ont utan är mest obehagligt då läkaren trycker med bestämda tag om bebisen för att få den att snurra runt.

Jag är själv inne på att diskutera vaginal sätesförlossning om vändningsförsöket inte lyckas. Beror på vad röntgen visar ang mitt bäcken och ny viktskattning på bebisen (han var -13% i 30+6) så så sätt är han inte för stor.

Vill verkligen INTE behöva genomgå ett sectio! Ber varje dag att han ska vända sig eller att vändningen blir lyckad...
  • Farsta2014
    lillatrollet85 skrev 2018-12-29 18:18:03 följande:

Jag tar all smärtlindring som erbjuds (lustgas, epidural, morfin, akupunktur mm), det fungerar bra för mig.

Jag har haft med mig förlossningsbrev som varit till lite nytta. Jag har haft erfarna barnmorskor och de har sagt lite ja ja till mina brev, som om det jag skrivit är självklart eller onödigt, men jag tänker att jag likväl tar med mig förlossningsbrev nu också, man vet aldrig vem man får.

Det kommer stå:

1. Vill ha all smärtlindring som finns att få

2. Önskar lavemang (man får påminna dem trots brev, annars blir det inget)

3. Önskar finska greppet / stöd mot mellangården

4. Inga instrument (tång eller klocka)

5. Önskar sen avnavling

Jag har fött två ggr på SÖS och varit väldigt nöjd båda gångerna.
  • Farsta2014
    Farsta2014 skrev 2018-12-28 23:21:25 följande:

Inte jag iaf. Hade mycket värre med 2:an och hade förväntat mig liknande nu men det har varit färre sammandragningar denna gång och de har gjort mindre ont. Har också sluppit foglossning denna gång. Men ååh, jag vet hur jobbigt det kan vara med onda sammandragningar, hade det också flera ggr per dag med 2:an. Har du möjlighet att vila något eller behöver du springa efter barnen mycket?

Skulle inte sagt så, idag hade jag flera onda sammandragningar...
  • Liten 2018
    Farsta2014 skrev 2018-12-28 23:21:25 följande:

Inte jag iaf. Hade mycket värre med 2:an och hade förväntat mig liknande nu men det har varit färre sammandragningar denna gång och de har gjort mindre ont. Har också sluppit foglossning denna gång. Men ååh, jag vet hur jobbigt det kan vara med onda sammandragningar, hade det också flera ggr per dag med 2:an. Har du möjlighet att vila något eller behöver du springa efter barnen mycket?

Har stora barn så jag kan ta det lungt så. Men d ET kommer även om jag tar det lungt. Exempelvis sitter framåtlutad hahaha.men även i vila. Men absolut, ta det lungt bäst
  • Liten 2018
    Farsta2014 skrev 2018-12-29 23:58:05 följande:

Skulle inte sagt så, idag hade jag flera onda sammandragningar...

Liten ville bara påminna dig lite ;)
  • Liten 2018
    lillatrollet85 skrev 2018-12-29 18:18:03 följande:

Jag kommer vilja ha allt som kan erbjuds. Förlossning nr 2 sa dem, näää det här kommer gå fort. Du hinner inte epidural. Nästa 5 timmar med lustgas å morfin så var jag rätt sliten där på förlossningen. Å då hade jag skött alla de andra 7cm hemma utan nått. Blir spännande.

Bästa medicinen har varit min man som coachat mig igenom, man blir lite bäng med lustgasen hahahaha
  • Emhy89
    MR8692 skrev 2018-12-29 18:36:33 följande:

Min rumpnisse ligger också i säte (34+5) gjort det i stort sett hela graviditeten. Har ställt in mig på att det blir vändningsförsök i mitten av januari. 50% lyckas. Du får bricanyl som ger dig hjärtklappning för att livmodern ska slappna av, men själva vändingsförsöket gör inte ont utan är mest obehagligt då läkaren trycker med bestämda tag om bebisen för att få den att snurra runt.

Jag är själv inne på att diskutera vaginal sätesförlossning om vändningsförsöket inte lyckas. Beror på vad röntgen visar ang mitt bäcken och ny viktskattning på bebisen (han var -13% i 30+6) så så sätt är han inte för stor.

Vill verkligen INTE behöva genomgå ett sectio! Ber varje dag att han ska vända sig eller att vändningen blir lyckad...

Hoppas verkligen vi båda slipper kejsarsnitt! Börjar bli ruskigt nervös inför vändningsförsöket på tisdag..
  • MR8692
    Emhy89 skrev 2019-01-03 10:48:06 följande:

Hoppas verkligen vi båda slipper kejsarsnitt! Börjar bli ruskigt nervös inför vändningsförsöket på tisdag..

Återkom hur det gick för dig! Håller tummarna!
  • Liten 2018

Varit till BM som nu bokat in mig igen till nästa vecka. Har en bebis som legat lite snett med huvudet uppåt och mycket till höger typ hela graviditeten. Hon hade hoppats på att jag skulle kunna sagt att sparkarna tydde på att han rörde sig mer. Men nähh denna krabat har legat så här så länge jag kännt han. Såååå. Om han ligger kvar så här nästa vecka ville hon att vi skulle boka in en UL och kanske ett vändningförsök om de bedömer det. Verkar vara envisa dessa februaribarn, hahahaha. Klart, han har tid å vända sig, men denna krabat har legat i denna favoritställning typ hela tiden och jag har fött före BF tidigare. Så BM ville inte vänta för länge.

Hur går det för er andra?!

Svar på tråden BF Februari 2019