• Anonym (Mamma)

    Barnet målade i biblioteksboken, betala?

    Min son var i biblioteket med förskolan och tydligen ska han ha klottrat i en bok de nu kräver att jag ska betala.

    Känns helt sjukt tycker jag, det var ju inte mitt beslut att de skulle gå dit öht. Borde vara förskolans ansvar.

  • Svar på tråden Barnet målade i biblioteksboken, betala?
  • Anonym (Iris)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 14:38:01 följande:
    Nej varför ska de vara det? Du är ansvarig fastän du inte har ditt barn inom blickfånget. Knasigt att tro annat.

    Förskolan klarar generellt sitt uppdrag mycket bra. Däremot misslyckas många föräldrar att ta normalt föräldraansvar utan försöker skjuta sitt eget ansvar på andra.

    Jag har redan talat om flera gånger att jag anser att personalen sköter sitt jobb och sitt uppdrag att ge barnen en pedagogisk verksamhet så jag ska inte tala om för dem att de misslyckas. Det kommer från dig och är något DU ska säga till dem F2F, att eftersom du inte kan lägga DITT lagstadgade föräldraansvar på dem anser DU att de har misslyckats med sitt jobb.
    Du verkar inte ha någon vidare koll på vad lagen säger. 
  • Anonym (.)
    Anonym (mammat2) skrev 2018-05-23 14:29:35 följande:
    Föräldrarna ska alltså vara med på förskolan hela dagarna, med tanke på att de inte får/kan lämna över ansvaret på någon annan?

    Är förskolan inte kapabla till att ta hand om barn bör vi lägga ner varenda förskola vi har i det här landet. Jag tycker det känns ganska olustigt att du förolämpar en hel arbetsgrupp på det här viset. Säger du det face to face till alla förskollärare du träffar att du inte tycker de är lämpliga att ta hand om barn?
    DU förolämpar personalen med dina insinuationer.
  • Anonym (.)
    Anonym (Iris) skrev 2018-05-23 14:39:20 följande:
    Du verkar inte ha någon vidare koll på vad lagen säger. 
    Tja. Överbevisa mig då och tala om för mig vilken lag som upphäver föräldraansvaret när barn vistas utanför föräldrars blickfång.
  • Anonym (Mamma)
    Sonnet skrev 2018-05-23 14:04:35 följande:

    Hur gick detta till rent praktiskt? Barnet klottrade i en bok, personalen såg det direkt, sa till förskolläraren som lämnade ditt namn och adress till bibliotekarien direkt?


    Det var förskolan som meddelade och sa att jag kommer få en faktura från biblioteket.
  • Anonym (mammat2)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 14:40:09 följande:
    DU förolämpar personalen med dina insinuationer.
    Verligen inte eftersom jag anser att de är precis lika bra som jag att ta ansvar för mina barn. Annars hade jag inte lämnat dem i deras vård.

    Medan du anser att en förälder aldrig ska lämna sitt barn med blicken eftersom ingen annan är kapabel till att ta det ansvar en förälder har.
  • taquine
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-23 14:43:29 följande:
    Det var förskolan som meddelade och sa att jag kommer få en faktura från biblioteket.
    Betala då...och är saken ur världen.Så jättemånga kronor kan det väl inte handla om. Vad kostar en bok?
    Goodness me
  • Anonym (Bibliotekarie)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-23 14:43:29 följande:
    Det var förskolan som meddelade och sa att jag kommer få en faktura från biblioteket.
    Har mycket svårt att tro på detta. Antingen har du missförstått något eller så har förskolan missförstått något. Vilken kommun är det?
  • Anonym (mammat2)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 14:38:01 följande:
    Nej varför ska de vara det? Du är ansvarig fastän du inte har ditt barn inom blickfånget. Knasigt att tro annat.

    Förskolan klarar generellt sitt uppdrag mycket bra. Däremot misslyckas många föräldrar att ta normalt föräldraansvar utan försöker skjuta sitt eget ansvar på andra.

    Jag har redan talat om flera gånger att jag anser att personalen sköter sitt jobb och sitt uppdrag att ge barnen en pedagogisk verksamhet så jag ska inte tala om för dem att de misslyckas. Det kommer från dig och är något DU ska säga till dem F2F, att eftersom du inte kan lägga DITT lagstadgade föräldraansvar på dem anser DU att de har misslyckats med sitt jobb.
    Så om förskolan bestämmer sig för att ta med mitt barn till biblioteket så måste jag följa med för de kommer inte klara av att ta det ansvar som krävs för att böcker inte ska bli förstörda?

    Kan jag då säga "Nej" till att ta med mitt barn till biblioteket, och om de gör det i alla fall, så friskrivs jag från ansvaret då de inte hade min tillåtelse?

    Jag anser inte att de misslyckats om mitt lilla barn klottrar i en bok. Ingen har misslyckats eftersom det är ett litet barn. Hade barnet varit 10 år och klottrat hade det absolut legat på mig hur många andra vuxna som än var omkring barnet och jag inte var där.
    Men inte ett litet barn som går på förskola som fortfarande inte har koll på vad som är rätt och fel. Då är det den vuxne som är runt barnet vid det tillfället som måste ha koll och guida barnet rätt.
  • Anonym (Men)

    Självklart har förskolan ansvar. Tycker inte alls du ska betala

  • Sonnet
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-23 14:43:29 följande:

    Det var förskolan som meddelade och sa att jag kommer få en faktura från biblioteket.


    Jag hade förvisso betalat, men tycker det är tveksamt att förskolan får lämna ut mina uppgifter hur som helst.
Svar på tråden Barnet målade i biblioteksboken, betala?