Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

    Farligt med kläder som legat i ett förråd runt 20 år där det finns svartmögel/asbest?

    Jag har en hel del kläder som ligger i lådor hemma hos mina föräldrar och tänkte att mitt kommande barn ska få ärva en hel del av mina kläder jag hade när jag var liten men vet inte om jag vågar det med tanke på att dom legat i det förådet i 20-24 år och jag vet att det är asbest i huset , funderar även på om det kan finnas svartmögel i huset, för jag får jättesvårt att andas varje gång jag är hemma hos dom , hostar även blod då. Och reagerar även på saker som stått i deras hus .. Är det farligt för barnet att ha kläderna på sig även ifall jag tvättar dom noga innan ??

  • Svar på tråden Farligt med kläder som legat i ett förråd runt 20 år där det finns svartmögel/asbest?
  • Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2018-05-23 11:49:47 följande:

    Om du tvättar kläderna innan, ingen fara. När det gäller asbest, så länge man inte gör någon åverkan på asbesten (t.ex byter väggmaterial) så är asbest ingen fara. Men börjar man såga i den, då är det värre.

    Tvätta kläderna så blir det helt OK


    Är du säker ? Av någon anledning reagerar ju jag på allt som legat i deras hus tom tvättade sängkläder
  • Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2018-05-23 13:41:08 följande:

    Det påpekade jag, så länge asbesten är orörd, så är den ofarlig. I vanliga hem så är den för det mesta orörd. Börjar man röra i asbest så är det värre.

    Den vanligaste förekomsten av asbest i privata hem är ytterväggar.

    Är huset senare byggt så finns det med all sannolikhet ingen asbest


    Jag reagerar ju på asbesten varje gång jag är i det huset genom kraftiga astmaanfall
  • Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2018-05-23 13:41:08 följande:

    Det påpekade jag, så länge asbesten är orörd, så är den ofarlig. I vanliga hem så är den för det mesta orörd. Börjar man röra i asbest så är det värre.

    Den vanligaste förekomsten av asbest i privata hem är ytterväggar.

    Är huset senare byggt så finns det med all sannolikhet ingen asbest


    Jo det är konstaterad asbest i huset och det är byggt någon gång under 20 talet tror jag eller tidigare, senast på 30 talet
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 13:58:33 följande:

    Är asbesten orörd är det inget som finns i luften. De som har asbest i huset brukar vara jäkligt noga med att låta den vara orörd därför att det är ett elände att sanera och framförallt är det extremt dyrt.

    Därför är det osannolikt att du reagerar på asbest men sannolikt att du reagerar på mögel.

    Asbest ger cancer, KOL och sånt skit. Mögel ger ofta astma.


    Troligtvis inte eftersom jag reagerar så mycket . Finns det ingen risk att asbesten dammar då?
  • Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2018-05-23 14:33:39 följande:

    Anonym (..) skrev 2018-05-23 13:51:59 följande:[/quote-nick]Jag reagerar ju på asbesten varje gång jag är i det huset genom kraftiga astmaanfall


    Man får inte astmaanfall av asbest,inte ens damm. Det är troligare svartmöglet eller något annat i deras hus. Krukväxter, parfym, deras tvättmedel. ..men jag har kastat ärvda lakan som luktade unken källare , inte vet jag om det var mögel men det hjälpte inte med två tvättar.[/quote] jo vissa får det jag får det av damm t.ex och även av cigarettrök troligtvis även asbest
  • Anonym (..)
    Anonym (..) skrev 2018-05-23 14:39:39 följande:

    Man får inte astmaanfall av asbest,inte ens damm. Det är troligare svartmöglet eller något annat i deras hus. Krukväxter, parfym, deras tvättmedel. ..men jag har kastat ärvda lakan som luktade unken källare , inte vet jag om det var mögel men det hjälpte inte med två tvättar.


    jo vissa får det jag får det av damm t.ex och även av cigarettrök troligtvis även asbest[/quote]
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 14:45:40 följande:

    Du får inte astma av damm utan av kvalster som finns i dammet.

    Är du faktaresistent eller något?

    Alla i tråden talar om för dig att du inte kan få astma av asbest men du fortsätter att tjata om det.

    Asbest dammar inte. Det finns inte en enda asbestartikel i luften så länge som det är orört.

    Om det virvlar av asbest i huset löper du risk att få tex cancer om 10 år och då märker du det genom att du hostar jämt. Överallt. Inte bara i huset. Även hemma hos dig. Ute i naturen OCH i huset.


    www.vetenskaphalsa.se/arbetsrelaterade-lung-och-luftvagssjukdomar/
  • Anonym (..)
    Anonym (Kelly) skrev 2018-05-23 15:08:35 följande:

    Nu var frågan om ts kunde använda kläderna som legat i ca 20 år i asbest i huset och svartmögel vad ni tror?

    Symtom man får utav ex svatmögel är dessa:

    Hosta

    Luftrörsbesvär

    Snuva

    Trötthet

    Torr hud

    Huvudvärk

    Rinnande och kliande ögon.

    Symtom asbest:

    Envis hosta

    Bröstsmärta

    förändringar i en persons röst

    Viktminskning

    Sömnproblem och trötthet

    Vätskeansamling

    Fingrarna kan ändra i utseende


    Jag får symtom som vid både svartmögel och asbest däremot är det helt konstaterat att det finns asbest i huset eftersom en släkting har byggt huset en gång i tiden
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 15:23:23 följande:

    Problemet verkar vara att du inte söker orsaken utan bara tar till dig det du vill som bekräftar det du tror och struntar i resten.Har du symptom vid asbest ska du omedelbart söka adekvat läkarvård.


    Nej verkligen inte. Jag förklarar bara det jag har upplevt, jag har ingen aning om ifall asbesten är orörd eller inte men reagerar det gör jag , och det är andra också som har reagerat och fått svårt att andas i det huset
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-05-23 15:26:21 följande:

    "Asbest finns inte bara i de välbekanta eternitplattorna utan går att finna på flera olika ställen i hus byggda före 1977. Vanligast är att man hittar asbest och gör asbestsaneringar i hus byggda på 50-, 60- och 70-talet. Dock kan asbest även förekomma i äldre hus som har blivit renoverade under denna tid."

    asbest-sanering.se/var-finns-asbest


    Fast asbest finns det i huset . Min morfars pappa byggde huset och både han och morfar säger att det finns asbest där så dom som vet det bäst är dom

    .
  • Anonym (..)
    Freijah skrev 2018-05-23 15:32:55 följande:

    Om du reagerar så starkt som du gör så skulle jag absolut inte använda kläderna, oavsett om det är mögel eller asbest.

    Eller är nostalgin värd att riskera barnets hälsa över?


    Nej men tänkte bara om jag kunde använda dom eftersom det är väldigt mycket kläder så man slipper köpa allt nytt . Vet dessutom inte om jag väntar en pojke eller flicka och det finns både kläder från mig och min bror sparade där. Men om det är riskabelt även fast man tvättar dom så vill jag naturligtvis inte att barnet ska använda dom
  • Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2018-05-23 15:40:34 följande:

    Ja det finns asbest i huset om dom säjer det. Det betyder inte att det finns asbestdamm. Och även om de rivit i asbesten så att det blivit damm så vet du inte att det är asbesten du reagerar på. De som får symtom på asbetsskador har arbetat med asbest, rivit byggt eller tillverkning och de reagerar inte i ett visst hus utan har permanenta skador. Det är inte en allergi utan alla människor tar skada av att få partiklar av asbest i lungorna vid tex rivning av asbestplattor. Varför tror du att det är just asbest du reagerar på?


    För att det är asbest. Kan inte vara något annat i huset som jag reagerar så kraftigt på.
  • Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2018-05-23 15:54:33 följande:

    Du var inne på svartmögel och det om något kan ge allergiska reaktioner.

    Om det finns asbest så är det först när man arbetar i asbesten som det blir farligt. Asbest är annars ett väldigt stabilt material som inte bryts ner med tiden. Dvs de avger inte partiklar så länge det är orört.

    Blir du bara dålig när du är där, så är det garanterat inte asbest, som någon skrev, asbesten känner man av då var man än är.

    Det är dammet som man andas in och då reagerar man inte med allergi, utan får permanenta lungskador.


    Jag frågade om det möjligtvis kan va svartmögel i huset för jag ville gå reda på vad det kan va som jag reagerar på så kraftigt och min morfar sa att det möjligtvis kan va pyttepytte lite svartmögel på toan men att det finns betydligt mer aasbest i huset . Och dom renoverade även toan men även efter renoveringen har jag haft jätte svåra astmaanfall när jag vistas i det huset . Så det mest troliga är att det är asbesten jag reagerar på
Svar på tråden Farligt med kläder som legat i ett förråd runt 20 år där det finns svartmögel/asbest?