• Anonym (Wilma­)
    Äldre 24 May 14:05
    25348 visningar
    135 svar
    -8
    135
    25348

    Spydig student

    Jag läser på universitetet med min 3-månaders gamla bebis. Hon fick följa med mig idag till en föreläsning. Väl inne på föreläsningen börjar hon gny lite, jag gjorde allt i min makt för att hon skulle bli tyst. Men hon börjar gnälla mer och mer, jag funderade på att gå ut en stund men tänkte att hon tystnar säkert snart. Då fräser en annan student åt mig att hon vill höra föresläsningen och inte min skrikmaskin. Varför säger man ens så? Skrikmaskin i detta fallet var ju ett nedvärderande ord mot min bebis. Jag blängde surt på studenten som sa det, min bebis är ingen "skrikmaskin". Usch vad sur jag känner mig nu. Är det vanligt med tykna studenter på universitetet? Varför är många så irriterade och blir spydiga för att de tar studierna på för stort allvar. Ja jag hade kunnat vara mammaledig men jag vill ju också bli klar med studierna nån gång. Jag läser till socionom.

  • Svar på tråden Spydig student
  • Anonym (herre­gud..)
    Äldre 24 May 14:26
    #21
    +1
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:20:56 följande:

    Jag hade inget annat val än att ta med mig bebisen till föreläsningen tyvärr. Vi har salstenta nästa vecka så jag behöver gå på alla föreläsningar som går så jag klarar tentan. Jag måste ta med mig min bebis när pappan inte kan vara hemma.


    Du ska fortfarande gå ut med den så fort den börjar störa och skrika. Leder detta till att du missar för mycket skola får du helt enkelt vänta med att plugga tills det funkar med ditt liv. Du har ingen rätt att förstöra övriga studenters studier.
  • Anonym (.)
    Äldre 24 May 14:27
    #22
    +1

    Hur fan kan man ens tänka tanken att ta med en bäbis till en föreläsning?
    Snacka om egotrippad och noll förmåga att visa hänsyn.

    SJÄLVKLART tar man inte med sådant som STÖR och man sitter inte och ''funderar på'' OM man ska lämna när det börjar låta.
    1. Man tar inte med bäbisar, hundar, ungar, musikmaskiner eller whatever. Det förstår alla normalt fungerande människor.
    2. Struntar man i punkt ett och trots allt ta med sådant som kan låta och störa avlägsnar man sig OMEDELBART vid minsta störningsmoment.
    3. Struntar man i både punkt ett och två får man finna sig i att folk blir förbannade över denna extrema egoism och därför är allt annat än diplomatiska. Man har helt enkelt inte rätt att känna sig kränkt eftersom man från början kränkt otaliga människor genom att störa dem fullt medvetet.

  • Anonym (.)
    Äldre 24 May 14:29
    #23
    +1
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:20:56 följande:
    Jag hade inget annat val än att ta med mig bebisen till föreläsningen tyvärr. Vi har salstenta nästa vecka så jag behöver gå på alla föreläsningar som går så jag klarar tentan. Jag måste ta med mig min bebis när pappan inte kan vara hemma.
    Lägg av.
    Du har visst ett val och det är att skjuta upp studierna så länge som du inte kan ordna barnvakt.
    De andra studenterna ska inte tvingas att få sin undervisning saboterad pga dina personliga val.
  • Äldre 24 May 14:30
    #24
    +1
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:20:56 följande:

    Jag hade inget annat val än att ta med mig bebisen till föreläsningen tyvärr. Vi har salstenta nästa vecka så jag behöver gå på alla föreläsningar som går så jag klarar tentan. Jag måste ta med mig min bebis när pappan inte kan vara hemma.


    Men kära nån, är du inte föräldraledig?! Gör uppehåll i studierna! Om ett halvår är det omöjligt att ha med barnet till föreläsningar, det vill säga att då kommer till och med du inse att barnet stör.

    Jag skulle bli irriterad och störd redan av att någon hade med sitt spädbarn till en föreläsning, det stör koncentrationen redan från start för man sitter bara och undrar om bebisen ska börja skrika.Själv är jag lite för "feg" för att säga till om såna här saker, men jag hade blivit tacksam om någon annan sagt till, men man kan ju välja sina ord iofs. Så farligt tycker jag dock inte ordvalet var - det var ju inte personligt mot bebisen utan riktat till dig.

    Du borde inte bara omedelbart gått ut när bebin började låta - OCH sagt "oj ursäkta" eller nåt lite urskuldande - du borde inte ens gått dit.
  • Äldre 24 May 14:32
    #25
    +2
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:20:56 följande:
    Jag hade inget annat val än att ta med mig bebisen till föreläsningen tyvärr. Vi har salstenta nästa vecka så jag behöver gå på alla föreläsningar som går så jag klarar tentan. Jag måste ta med mig min bebis när pappan inte kan vara hemma.
    Så det är helt okej att de som sitter utan barn och tar sina studier på allvar blir underkända för att du absolut inte vill vänta ett år med examen och tar med din bebis på föreläsningar så att den stör? Vad gör du om pappan absolut inte kan ha bebisen på salstentan då? Varför kan du inte läsa in dig ordentligt på kurslitteraturen och be en kursare till dig ta anteckningar på föreläsningen åt dig? Så löser ju de flesta det som missar föreläsningar och sådant. 
  • Anonym (Emme)
    Äldre 24 May 14:32
    #26
    -2 +1

    Ok att ta med bebis, ok om den smackar, gnyr tyst och liknande, det är ju ungefär samma som någon med snuva/astma/annat småstötande. Jag skulle tycka det var tufft att klara studier och bebis. Men om den skriker måste man gå ut. Och större, mer aktiva bebisar passar nog sällan i universitetsmiljö.

    Jag vet en som hade sin bebis ibland i senare delen av högstadiet, det gick det med, vi är ju alla människor och har någon gång varit bebis. Men som förälder får man räkna med att missa en del då man måste lämna salen, eller vanka fram och tillbaka bakom bakersta raden och höra dåligt.

  • Anonym (Arc)
    Äldre 24 May 14:38
    #27
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:05:29 följande:

    Jag läser på universitetet med min 3-månaders gamla bebis. Hon fick följa med mig idag till en föreläsning. Väl inne på föreläsningen börjar hon gny lite, jag gjorde allt i min makt för att hon skulle bli tyst. Men hon börjar gnälla mer och mer, jag funderade på att gå ut en stund men tänkte att hon tystnar säkert snart. Då fräser en annan student åt mig att hon vill höra föresläsningen och inte min skrikmaskin. Varför säger man ens så? Skrikmaskin i detta fallet var ju ett nedvärderande ord mot min bebis. Jag blängde surt på studenten som sa det, min bebis är ingen "skrikmaskin". Usch vad sur jag känner mig nu. Är det vanligt med tykna studenter på universitetet? Varför är många så irriterade och blir spydiga för att de tar studierna på för stort allvar. Ja jag hade kunnat vara mammaledig men jag vill ju också bli klar med studierna nån gång. Jag läser till socionom.


    Haha, skrikmaskin...

    Kanske onödigt att vara "spydig" men om det är någon intressant föreläsning man vill höra (och eftersom man är där färmodar jag att man tycker det) så förstår jag att studenten blir irriterad. Inte på bebisen men det faktum att du sitter kvar trots att bebisen stör. Kritiken var riktad mot dig men den uppmärksammade att bebisens skrik är störande. 

    Kanske borde du ha gått ut som du tänkte?
    Vad hade studenten kunnat säga så att du inte skulle blivit sur?
  • Anonym (.)
    Äldre 24 May 14:38
    #28
    +1
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:13:00 följande:
    Men hur kan folk störa sig så och bli så irriterade på en bebis?
    Hur kan du ha så lite förståelse för andra människor?
    Jag tycker att det är en dålig egenskap hos föräldrar därför att risken är otroligt stor att de har samma dåliga förståelse för barnet och dess behov.

    Det kan vara så enkelt att man tappar koncentrationen av skrik, gnäll och gny.
    Att bäbisen överröstar föreläsaren.
    Att man blir irriterad av andras egoism när det går ut över en själv.

  • Anonym (.)
    Äldre 24 May 14:41
    #29
    +1
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-24 14:32:33 följande:
    Ok att ta med bebis, ok om den smackar, gnyr tyst och liknande, det är ju ungefär samma som någon med snuva/astma/annat småstötande. Jag skulle tycka det var tufft att klara studier och bebis. Men om den skriker måste man gå ut. Och större, mer aktiva bebisar passar nog sällan i universitetsmiljö.
    Då går man också ut, det är normalt hyfs.
    Det har varit det vanliga på de föreläsningar jag bevistat - att folk avlägsnat sig själva om de hostat/nyst/haft astmaattacker osv.

    Det är ungefär som allemansrätten - man har aldrig rätt att störa eller förstöra.
  • Anonym (Nej)
    Äldre 24 May 14:43
    #30
    +1

    Jag förstår faktiskt inte varför det är tillåtet att ta med bebisar till skola alls. Man tar ju vanligtvis inte med dem till jobb. Det handlar om arbetsmiljö för övriga studenter.

    Studera på distans eller ta en paus tills pappan kan vara hemma.

    Jag hade stört ihjäl mig. I tysthet dock.

    Jag var på en teaterföreställning häromdagen med en mamma som inte gick ut med sin gnällande bebis. Till slut var det en i publiken det brast för och han sa till. Nej, han lät inte heller särskilt trevlig, men kan lova att han ändå fick många uppskattande blickar när en hel salong äntligen kunde njuta av det de betalt för. Av en som säger något finns det många många som stör sig i tysthet.

Svar på tråden Spydig student