• Anonym (begravning)

Ekonomiskt stöd - soc - begravning

Har ansökt om försörjningsstöd, men fick avslag, de ansåg att sambon tjänar för mycket (jag är arbetslös utan inkomst).
    Skickade in överklagan igår med kompletteringar av utgifter vi missat eller räknat fel på tidigare.

Planerar att bevista en begravning av anhörig imorgon, men har inte en spänn till resan, varken jag eller sambon. Hon får visserligen lön imorgon, men jag måste resa tidigt på morgonen och vi har inte samma bank samt att kiosken där reskassekortet kan fyllas på inte öppnar förrän kl 10.

Frågar soc om de kan hjälpa mig med det, men de svarar att begravning inte är skäl för vad de kallar "nödprövning".

Vad säger ni som jobbar med sådant?

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning
  • Anonym (begravning)
    Anonym (***) skrev 2018-05-27 11:03:12 följande:
    Dåligt förberedda? Du går hemma, har  inget jobb, kan inte ta dig någonstans för ni bor på landet. Ändå kan du inte ta dig tid för att fylla i de nödvändiga blanketterna för att få hjälp. 
    Vad i det jag skrev var det du missade att läsa och ta till dig?

Var det detta?
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 22:54:46 följande:
    Men vi sköt hela tiden på det, för att min sambo alltid är så trött när hon kommer hem från jobbet och under dessa dagar var det också en del kring en familjejuridiskt ärende som tog av hennes mentala kraft.
    ...eller detta?
     Men så glömde vi papperena när vi skulle iväg och fick fylla i allt på nytt, där på plats.
    eller detta?
    Dessutom var blanketterna dåligt utformade för familj/sambos och knappt handläggaren förstod sig på dem. Samtidigt som vi skulle reda ut det så ställde de en massa andra frågor om hur vi levde och varför vi ansökte.

Inte heller tog man sig tid att gå igenom uppgifterna med oss eller ställa de rätta frågorna så att det skulle bli rätt.

• Tom Araya
    Anonym (T) skrev 2018-05-27 01:08:35 följande:
    Var det du som skrev en tråd om att du funderade på att söka efter nån annan eftersom din sambo inte initierade sex tillräckligt ofta efter att hon jobbat, lagat din mat och skött hushållsarbetet?
    Du är bra pinsam som drar upp en annan tråd med minst sagt tveksam relevans till denna och demonstrerar samtidigt din brist på läsförståelse. Ditt inlägg kan inte vara mer missplacerat och värdelöst i denna tråd.

• Anonym (begravning)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 09:28:35 följande:

Majoriteten av de länkar som du har länkat handlar ju om ett och samma fall, en familj som fått rätt till en semesterresa pga att barnen mådde dåligt. Alltså ett undantagsfall. De andra länkarna pratar inte om semesterresor, och en är ju en politisk diskussionsajt utan källor. Dessutom är de flesta artiklarna från 2011 eller tidigare. Det finns ingen praxis eller föreskrifter som gör att man godkänner ansökan om semesterresor, och som sagt har de beviljats på grund av extremt speciella omständigheter, och inget som regleras i SoL.

Av totalt 10 länkade artiklar gäller länkad artikel nummer 1, 2 och 5  samma fall, övriga gäller andra än detta fall.

Vilka "speciella omständigheter" för ekonomiskt bistånd till semesterresa eller utomlandsresa (även av andra skäl) regleras inte i socialtjänstlagen?
    Ta exempel ur fallen artiklarna tar upp.

Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 09:28:35 följande:

Du ber folk "tänka längre än vad näsan räcker" men uppenbarligen är det ju du som har fel. Enligt socialtjänsten har du ingen rätt till försörjninstöd som du ansökt om. Alla här försöker förklara för dig varför. Gör dig själv en tjänst och sluta hitta bortförklaringar och ta av dig offerkoftan och ta lite eget ansvar över din situation.

Jag har förklarat att de inte har rätt grund för bedömande och det har ingen här heller.

Så vilken kofta du än har tagit på den så ta av den och fundera över hur man på ett professionellt sätt istället ska arbeta, så att bedömning görs på ett korrekt underlag och utefter de bestämmelser som gäller.

• Anonym (X x x)
    Tom Araya skrev 2018-05-28 00:04:02 följande:

Du är bra pinsam som drar upp en annan tråd med minst sagt tveksam relevans till denna och demonstrerar samtidigt din brist på läsförståelse. Ditt inlägg kan inte vara mer missplacerat och värdelöst i denna tråd.

Så du är TS ?
  • Anonym (T)
    Tom Araya skrev 2018-05-28 00:04:02 följande:

Vilken dramaqueen du är. Vad var det som triggade dig så? 
    Anonym (X x x) skrev 2018-05-28 00:57:23 följande:
    Så du är TS ?
    Är det så?
  • Tom Araya
    Så du är TS ?
    Anonym (T) skrev 2018-05-28 01:05:42 följande:
    Vilken dramaqueen du är. Vad var det som triggade dig så? 
    Så du är TS ?
    Är det så?
    Nej, men jag har följt båda trådarna med stort intresse. 

Det finns ingen poäng med att ta upp en helt annan tråd här, som handlar om något helt annat.
    Sannolikt är den enda kopplingen att Anonym (T) läst och kommenterat i båda, men det blir ju bara löjligt när han/hon demonstrerar att han/hon inte riktigt förstår vad han/hon läser. Att Anonym (T) påminner oss om det gör hans/hennes inlägg här mindre intressanta och mer värdelösa.
  • Anonym (T)
    Tom Araya skrev 2018-05-28 01:38:13 följande:
    Anonym (T) skrev 2018-05-28 01:05:42 följande:
    Vilken dramaqueen du är. Vad var det som triggade dig så? Är det så?
    Nej, men jag har följt båda trådarna med stort intresse. 

Det finns ingen poäng med att ta upp en helt annan tråd här, som handlar om något helt annat.
    Sannolikt är den enda kopplingen att Anonym (T) läst och kommenterat i båda, men det blir ju bara löjligt när han/hon demonstrerar att han/hon inte riktigt förstår vad han/hon läser. Att Anonym (T) påminner oss om det gör hans/hennes inlägg här mindre intressanta och mer värdelösa.
    Nu börjar jag tro att du faktiskt är TS.Förvånad
  • Anonym (X x x)
    Anonym (T) skrev 2018-05-28 02:56:37 följande:

Nu börjar jag tro att du faktiskt är TS.

• Anonym (Kom igen)

Du kunde gott ha förberett ansökan i stort sett själv, oavsett hur trött din sambo är.

Man får ej avdrag för underhåll om hen betalar det till den andre föräldern.

Och pengar för barn beror ju på hur ofta och mycket de lever hos er. Är det varannan helg eller halvtid så gills ju inte hela summorna på uträkningarna såklart.

Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning