• Anonym (begravning)

Ekonomiskt stöd - soc - begravning

Har ansökt om försörjningsstöd, men fick avslag, de ansåg att sambon tjänar för mycket (jag är arbetslös utan inkomst).
    Skickade in överklagan igår med kompletteringar av utgifter vi missat eller räknat fel på tidigare.

Planerar att bevista en begravning av anhörig imorgon, men har inte en spänn till resan, varken jag eller sambon. Hon får visserligen lön imorgon, men jag måste resa tidigt på morgonen och vi har inte samma bank samt att kiosken där reskassekortet kan fyllas på inte öppnar förrän kl 10.

Frågar soc om de kan hjälpa mig med det, men de svarar att begravning inte är skäl för vad de kallar "nödprövning".

Vad säger ni som jobbar med sådant?

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-26 22:40:43 följande:
    Att skaffa ett jobb eller påbörja en utbildning är inte ett alternativ?
    Det finns skäl till att jag inte har ett jobb och dessa vet du inte ett skit om.  Även om jag jobbar på att lösa saken, så löser det ingenting av de behov kopplade till ekonomin som jag har just nu idag, imorgon, eller t.o.m. igår, det borde väl du också fatta, även om du i tråden ger intrycket av att vara lite trög och full av förutfattade meningar!?
     Du verkar bara nöja dig med att din sambo försörjer dig sedan 8 månader tillbaka och sen om någon månad kommer du att få in 3.000-4.000 vilket är bättre än 0 kr men långt ifrån hälften av ert hushålls utgifter.
    Nej, jag är inte et dugg nöjd med det, men jag kan inte trolla. Detta är vad vi kommit överens om för handlingsplanen med Arbetsförmedlingen och det finns skäl till det.
    Du verkar inte ha något långsiktigt tänkande alls utan låter nästan sur för att sambon inte lät dig låna pengar till DIN resa som sedan HON skulle betala tillbaka.
    Långsiktigt tänkande saknar helt betydelse där allt sparande töms, för att det ekonomiska läget tvingar en till det.
    Du låter ärligt talat som en lat snyltare. 
    Snyltare är jag onekligen, dock ofrivillig.

Du låter ärligt talat som någon som ska hålla sig långt borta från sociala arbeten.

• Anonym (begravning)
    Anonym (Men...) skrev 2018-05-26 21:23:47 följande:
    Det är alltså så att din sambo tjänar mer än normen för att få stöd från soc.
    Egentligen inte. Jag tror det är ett räknefel.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 23:19:32 följande:
    Egentligen inte. Jag tror det är ett räknefel.
    Sannolikt inte då det är ett program som räknar, inte en person som använder miniräknare.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-26 23:22:21 följande:
    Sannolikt inte då det är ett program som räknar, inte en person som använder miniräknare.
    Men det är fortfarande en människa som lägger in parametrarna och det är där jag tror det blivit fel.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 23:11:06 följande:
    Det finns skäl till att jag inte har ett jobb och dessa vet du inte ett skit om.  Även om jag jobbar på att lösa saken, så löser det ingenting av de behov kopplade till ekonomin som jag har just nu idag, imorgon, eller t.o.m. igår, det borde väl du också fatta, även om du i tråden ger intrycket av att vara lite trög och full av förutfattade meningar!?
     Du verkar bara nöja dig med att din sambo försörjer dig sedan 8 månader tillbaka och sen om någon månad kommer du att få in 3.000-4.000 vilket är bättre än 0 kr men långt ifrån hälften av ert hushålls utgifter.
    Nej, jag är inte et dugg nöjd med det, men jag kan inte trolla. Detta är vad vi kommit överens om för handlingsplanen med Arbetsförmedlingen och det finns skäl till det.Långsiktigt tänkande saknar helt betydelse där allt sparande töms, för att det ekonomiska läget tvingar en till det.
    Du låter ärligt talat som en lat snyltare. 
    Snyltare är jag onekligen, dock ofrivillig.

Du låter ärligt talat som någon som ska hålla sig långt borta från sociala arbeten.

Nej, jag vet inget om dina skäl eftersom du inte skrivit om dem. Hade du gjort det så kan det ju hända att du inte framstått som en lat snyltare. Uppenbarligen vill du inte berätta om dina skäl, vilket ju är märkligt eftersom du är anonym.

Nej, jag är faktiskt ganska bra på "sociala arbeten" och gör allt för att hjälpa dem som kämpar och gör allt för att klara sig men inte lyckas. Lata snyltare har jag dock inte mycket till övers för, jag tycker inte att alla ska få hjälp av samhället om de inte anstränger sig själva. Du antyder att det finns skäl till att du på 8 månader inte lyckats skaffa dig en inkomst och låter din sambo försörja dig och att du om någon månad får in en liten inkomst som inte räcker på långa vägar för att försörja dig. Är du sjukskriven?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 23:24:41 följande:
    Men det är fortfarande en människa som lägger in parametrarna och det är där jag tror det blivit fel.
    Det ser man ju ganska lätt på beräkningen och beslutet om så är fallet.
  • Anonym (Men...)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 22:54:46 följande:
    Det beskriver läget bra.

Det finns mycket som vore smartare, om det bara hade varit möjligt. Jag kan inte skaffa mig en bostad på egen hand, även om jag ville...och tro mig, jag har inte velat något hellre.

När vi gjorde en uträkning på nätet med deras automatiska funktion skulle det ge några tusenlappar i stöd.

Vi var lite dåligt förberedda. Vi hade fått hem papper vi skulle gå igenom tillsammans och fylla i alla uppgifter. Men vi sköt hela tiden på det, för att min sambo alltid är så trött när hon kommer hem från jobbet och under dessa dagar var det också en del kring en familjejuridiskt ärende som tog av hennes mentala kraft. Till slut tog vi tag i det och satte oss ner typ sista kvällen före mötet. Men så glömde vi papperena när vi skulle iväg och fick fylla i allt på nytt, där på plats.

Dessutom var blanketterna dåligt utformade för familj/sambos och knappt handläggaren förstod sig på dem. Samtidigt som vi skulle reda ut det så ställde de en massa andra frågor om hur vi levde och varför vi ansökte.

Inte heller tog man sig tid att gå igenom uppgifterna med oss eller ställa de rätta frågorna så att det skulle bli rätt.

Om inkomsterna är över norm eller inte hänger mycket på hur utgifterna ser ut. Man ska enligt norm ha lika mycket över till mat, hygien e.t.c. oavsett om du har en hyra på 4000 eller 6000 kronor. Så man räknar på alla de faktiska utgifterna man anser är prioriterade och som ligger på skälig nivå.

Jag bor på landet och tar mig inte ens in till tätbebyggt samhälle eller butiker utan min sambos och hennes bils hjälp.

Ca 400-500 kronor kostar det, beroende på vad man väljer att inkludera. Resan är på 43 mil totalt, ToR och tar 12-13 timmar inklusive tiden för själva begravningsceremonin och kaffet efteråt. Den högre summan inkluderar något lättare att äta på vägen.

Det löste sig genom att vi fick sålt en omgång aluminiumfälgar till sambons gamla bil (som vi nu ska skrota), de pengarna fick jag låna, annars hade hon inte haft några pengar till mig. Detta var bara ren tur, det hade lika gärna kunnat vara så att vi inte fått dem sålda eller att de istället kom och köpte dem på lördagen.

Tack för svar!
    Tur att det löste sig så du kom iväg. Hoppas ni hittar någon fungerande långsiktig lösning. Varken du eller din sambo verkar må helt bra som det är nu.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-26 23:30:29 följande:
    Det ser man ju ganska lätt på beräkningen och beslutet om så är fallet.
    Precis och det är därför jag överklagade beslutet.

Jag vet fortfarande inte om vi faktiskt är berättigade stöd, men jag vet i alla fall att vissa parametrar inte stämmer.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 23:41:27 följande:
    Precis och det är därför jag överklagade beslutet.

Jag vet fortfarande inte om vi faktiskt är berättigade stöd, men jag vet i alla fall att vissa parametrar inte stämmer.
    Vilka parametrar är det då?
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Men...) skrev 2018-05-26 23:40:55 följande:
    Tack för svar!
    Tur att det löste sig så du kom iväg. Hoppas ni hittar någon fungerande långsiktig lösning. Varken du eller din sambo verkar må helt bra som det är nu.
    Tack själv! Solig

Jag hoppas också på en lösning och det tycks vara på g nu. Nej, vi mår inget vidare och jag får oerhört dåligt samvete över att min avsaknad av inkomst påverkar hennes barn.
Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning