Anonym (Men...) skrev 2018-05-26 21:23:47 följande:
Det är alltså så att din sambo tjänar mer än normen för att få stöd från soc. Trots detta tjänar hon troligen inte så mycket mer, med tanke på att ni i 8 månader levt på hennes lön, och mer därtill. Hon har förbrukat sin buffert nu. Hennes lön räcker inte till er båda, men ändå fortsätter ni som sambos.
Det beskriver läget bra.
Det smartaste hade varit att aldrig flytta ihop, så du kunnat få bidrag på egen hand, men det tog ni inte reda på innan.
Det finns mycket som vore smartare, om det bara hade varit möjligt. Jag kan inte skaffa mig en bostad på egen hand, även om jag ville...och tro mig, jag har inte velat något hellre.
Någon gång under denna tid har ni säkert insett att det går inte ihop. När ni ansökte om försörjningsstöd måste ni vetat om deras gränser och regler. Ändå påstår du att ni räknat fel och missat utgifter.
När vi gjorde en uträkning på nätet med deras automatiska funktion skulle det ge några tusenlappar i stöd.
Vi var lite dåligt förberedda. Vi hade fått hem papper vi skulle gå igenom tillsammans och fylla i alla uppgifter. Men vi sköt hela tiden på det, för att min sambo alltid är så trött när hon kommer hem från jobbet och under dessa dagar var det också en del kring en familjejuridiskt ärende som tog av hennes mentala kraft. Till slut tog vi tag i det och satte oss ner typ sista kvällen före mötet. Men så glömde vi papperena när vi skulle iväg och fick fylla i allt på nytt, där på plats.
Dessutom var blanketterna dåligt utformade för familj/sambos och knappt handläggaren förstod sig på dem. Samtidigt som vi skulle reda ut det så ställde de en massa andra frågor om hur vi levde och varför vi ansökte.
Inte heller tog man sig tid att gå igenom uppgifterna med oss eller ställa de rätta frågorna så att det skulle bli rätt.
Jag kanske har fel, men trodde ändå de gick på om inkomsterna är över normen eller inte, inte era utgifter.
Om inkomsterna är över norm eller inte hänger mycket på hur utgifterna ser ut. Man ska enligt norm ha lika mycket över till mat, hygien e.t.c. oavsett om du har en hyra på 4000 eller 6000 kronor. Så man räknar på alla de faktiska utgifterna man anser är prioriterade och som ligger på skälig nivå.
Du har också, som sagt, haft 3 veckor på dig att panta burkar osv. Hur mycket pengar kostar resan?
Jag bor på landet och tar mig inte ens in till tätbebyggt samhälle eller butiker utan min sambos och hennes bils hjälp.
Ca 400-500 kronor kostar det, beroende på vad man väljer att inkludera. Resan är på 43 mil totalt, ToR och tar 12-13 timmar inklusive tiden för själva begravningsceremonin och kaffet efteråt. Den högre summan inkluderar något lättare att äta på vägen.
Hur löste du det (begravningen borde vara över nu).
Det löste sig genom att vi fick sålt en omgång aluminiumfälgar till sambons gamla bil (som vi nu ska skrota), de pengarna fick jag låna, annars hade hon inte haft några pengar till mig. Detta var bara ren tur, det hade lika gärna kunnat vara så att vi inte fått dem sålda eller att de istället kom och köpte dem på lördagen.