• Anonym (begravning)

Ekonomiskt stöd - soc - begravning

Har ansökt om försörjningsstöd, men fick avslag, de ansåg att sambon tjänar för mycket (jag är arbetslös utan inkomst).
    Skickade in överklagan igår med kompletteringar av utgifter vi missat eller räknat fel på tidigare.

Planerar att bevista en begravning av anhörig imorgon, men har inte en spänn till resan, varken jag eller sambon. Hon får visserligen lön imorgon, men jag måste resa tidigt på morgonen och vi har inte samma bank samt att kiosken där reskassekortet kan fyllas på inte öppnar förrän kl 10.

Frågar soc om de kan hjälpa mig med det, men de svarar att begravning inte är skäl för vad de kallar "nödprövning".

Vad säger ni som jobbar med sådant?

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning
  • Anonym (begravning)
    SysterY skrev 2018-05-26 20:04:44 följande:
    Du har ju rn sambo som har lön. Så varför var set så svårt aty planera och fylls på reskortet för tre veckor sedan? Planer att inte använda upp allt under dessa tre veckor.
    Fel svar, försök igen. Det är inte svårt. Väck liv i de grå nu. Flört
    Tips, testa hur många gånger du kan släck törsten med ett glas vatten.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-26 20:43:17 följande:

Jag säger att du har noll chans att få nödprövning för begravningsresa samma dag som ni får lön.

Man önskar det fanns möjligheten till soc-lån. Typ, får jag bara låna några hundralappar/någon tusenlapp nu så löser jag mina akuta behov och kan betala tillbaka sedan. Man behöver inte alltid pengar utan ibland har man sin ekonomiska lösning längre fram i tiden.
  • SysterY
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 21:07:10 följande:

Fel svar, försök igen. Det är inte svårt. Väck liv i de grå nu.

Tips, testa hur många gånger du kan släck törsten med ett glas vatten.

Vad är det du vill komma fram till? DU har haft tre veckor på dig aty ordna pengar till resan. Du har pckså en sambo med lön. Att du ska hävda nöd dagen före begravning är latskap.
  • SysterY
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 21:10:40 följande:

Man önskar det fanns möjligheten till soc-lån. Typ, får jag bara låna några hundralappar/någon tusenlapp nu så löser jag mina akuta behov och kan betala tillbaka sedan. Man behöver inte alltid få pengar utan ibland har man sin ekonomiska lösning längre fram i tiden.

En resa till em begravning är inget akut behov.
  • Anonym (***)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 21:10:40 följande:
    Man önskar det fanns möjligheten till soc-lån. Typ, får jag bara låna några hundralappar/någon tusenlapp nu så löser jag mina akuta behov och kan betala tillbaka sedan. Man behöver inte alltid få pengar utan ibland har man sin ekonomiska lösning längre fram i tiden.
    Så du har alltså en lösning på dina ekonomiska problem? 
  • Anonym (Men...)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 15:54:53 följande:
    ...och vilka är "verkligen i behov av hjälp" om alla ändå kan spara, panta burkar, låna, ta ett jobb, sälja saker e.t.c istället?

Jodå, men jag är utförsäkrad. Lång historia jag inte tänker redogöra djupare för.

För att den är förbrukad.

I stort sett sedan vi flyttade ihop för ungefär åtta månader sedan.

Det är alltså så att din sambo tjänar mer än normen för att få stöd från soc. Trots detta tjänar hon troligen inte så mycket mer, med tanke på att ni i 8 månader levt på hennes lön, och mer därtill. Hon har förbrukat sin buffert nu. Hennes lön räcker inte till er båda, men ändå fortsätter ni som sambos.
    Det smartaste hade varit att aldrig flytta ihop, så du kunnat få bidrag på egen hand, men det tog ni inte reda på innan. Det näst smartaste hade varit att sänka era kostnader då ni nu lever dubbelt så många på samma lön (sedan 8 månader). Någon gång under denna tid har ni säkert insett att det går inte ihop. När ni ansökte om försörjningsstöd måste ni vetat om deras gränser och regler. Ändå påstår du att ni räknat fel och missat utgifter. Slarvigt. Jag kanske har fel, men trodde ändå de gick på om inkomsterna är över normen eller inte, inte era utgifter.
    Du har också, som sagt, haft 3 veckor på dig att panta burkar osv. Hur mycket pengar kostar resan?

Hur löste du det (begravningen borde vara över nu).
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-26 20:30:08 följande:
    Men sluta nu. Soc betalar inte semesterresor.
    Hur många exempel behöver du?

www.sydsvenskan.se/2074-01-01/dom-ger-bistandstagare-ratt-till-semesterresa

www.skd.se/2016/08/22/far-bistand-till-semesterresa/

www.hd.se/2010-03-06/bidragstagare-far-ratt-till-semesterpengar

www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/socialbidrag-kan-ges-till-semesterresor-1.3051528

www.arbetarbladet.se/artikel/gastrikland/sandviken/bidragstagare-kan-ha-ratt-till-betalda-utlandsresor

www.hd.se/2016-09-05/semesterresa-till-bistandstagare-overklagas

www.lokaltidningen.se/migration/2013-11-18/-Kan-f%C3%A5-socialbidrag-trots-kortare-resa-204381.html

www.arbetarbladet.se/artikel/gastrikland/sandviken/fel-att-neka-flykting-bidrag-till-hemresa

Här står visserligen inget om bidrag för resan, men många flyktingar försörjs genom försörjningsstöd, så det finns skäl att anta att många resor sker med ekonomiskt stöd från svenska myndigheter.
    www.hd.se/2011-01-10/polisreaktion-mot-flyktingars-resor
    meritwager.wordpress.com/2014/02/27/blandade-fakta-fran-de-nordiska-landerna/
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-26 20:30:08 följande:
    Dessutom är det bara undanflykter från din sida, kiosken är inte öppen, bussen tar inte kontanter, orkar inte fixa swish osv. Nu är det ju så att du har haft tre (!!) veckor på dig att planera. PÅ något sätt hade du säkert kunnat lösa att ha råd med en bussbiljett, genom att låna osv.
    Det här hade inte varit ett ärende jag bett om hjälp med hos sociala myndigheter eller skrivit om här, om jag hade kunnat lösa det själv. Tänk lite längre än näsan räcker.

• Anonym (begravning)
    Anonym (***) skrev 2018-05-26 21:22:46 följande:
    Så du har alltså en lösning på dina ekonomiska problem? 
    Nej, jag har ingen inkomst än på minst en månad och då kommer det att handla om ca 3000-4000 i månaden, så den ekonomiska problemen lär inte vara över då heller. Dessutom går sambon på vik, så hon har i princip inget arbete därigenom under sommarlovet.

Det var ett svar på kommentaren att jag inte skulle få ekonomisk hjälp samma dag som sambon får lön. Hade jag kunnat låna pengarna till resan och sambon gått med på att betala tillbaka ett par dagar senare hade det löst sig.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 22:28:27 följande:
    Nej, jag har ingen inkomst än på minst en månad och då kommer det att handla om ca 3000-4000 i månaden, så den ekonomiska problemen lär inte vara över då heller. Dessutom går sambon på vik, så hon har i princip inget arbete därigenom under sommarlovet.

Det var ett svar på kommentaren att jag inte skulle få ekonomisk hjälp samma dag som sambon får lön. Hade jag kunnat låna pengarna till resan och sambon gått med på att betala tillbaka ett par dagar senare hade det löst sig.
    Att skaffa ett jobb eller påbörja en utbildning är inte ett alternativ? Du verkar bara nöja dig med att din sambo försörjer dig sedan 8 månader tillbaka och sen om någon månad kommer du att få in 3.000-4.000 vilket är bättre än 0 kr men långt ifrån hälften av ert hushålls utgifter. 

Du verkar inte ha något långsiktigt tänkande alls utan låter nästan sur för att sambon inte lät dig låna pengar till DIN resa som sedan HON skulle betala tillbaka.

Du låter ärligt talat som en lat snyltare. 
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Men...) skrev 2018-05-26 21:23:47 följande:
    Det är alltså så att din sambo tjänar mer än normen för att få stöd från soc. Trots detta tjänar hon troligen inte så mycket mer, med tanke på att ni i 8 månader levt på hennes lön, och mer därtill. Hon har förbrukat sin buffert nu. Hennes lön räcker inte till er båda, men ändå fortsätter ni som sambos.
    Det beskriver läget bra.
    Det smartaste hade varit att aldrig flytta ihop, så du kunnat få bidrag på egen hand, men det tog ni inte reda på innan.
    Det finns mycket som vore smartare, om det bara hade varit möjligt. Jag kan inte skaffa mig en bostad på egen hand, även om jag ville...och tro mig, jag har inte velat något hellre.
    Någon gång under denna tid har ni säkert insett att det går inte ihop. När ni ansökte om försörjningsstöd måste ni vetat om deras gränser och regler. Ändå påstår du att ni räknat fel och missat utgifter.

När vi gjorde en uträkning på nätet med deras automatiska funktion skulle det ge några tusenlappar i stöd.

Vi var lite dåligt förberedda. Vi hade fått hem papper vi skulle gå igenom tillsammans och fylla i alla uppgifter. Men vi sköt hela tiden på det, för att min sambo alltid är så trött när hon kommer hem från jobbet och under dessa dagar var det också en del kring en familjejuridiskt ärende som tog av hennes mentala kraft. Till slut tog vi tag i det och satte oss ner typ sista kvällen före mötet. Men så glömde vi papperena när vi skulle iväg och fick fylla i allt på nytt, där på plats.

Dessutom var blanketterna dåligt utformade för familj/sambos och knappt handläggaren förstod sig på dem. Samtidigt som vi skulle reda ut det så ställde de en massa andra frågor om hur vi levde och varför vi ansökte.

Inte heller tog man sig tid att gå igenom uppgifterna med oss eller ställa de rätta frågorna så att det skulle bli rätt.

Jag kanske har fel, men trodde ändå de gick på om inkomsterna är över normen eller inte, inte era utgifter.
    Om inkomsterna är över norm eller inte hänger mycket på hur utgifterna ser ut. Man ska enligt norm ha lika mycket över till mat, hygien e.t.c. oavsett om du har en hyra på 4000 eller 6000 kronor. Så man räknar på alla de faktiska utgifterna man anser är prioriterade och som ligger på skälig nivå.
    Du har också, som sagt, haft 3 veckor på dig att panta burkar osv. Hur mycket pengar kostar resan?
    Jag bor på landet och tar mig inte ens in till tätbebyggt samhälle eller butiker utan min sambos och hennes bils hjälp.

Ca 400-500 kronor kostar det, beroende på vad man väljer att inkludera. Resan är på 43 mil totalt, ToR och tar 12-13 timmar inklusive tiden för själva begravningsceremonin och kaffet efteråt. Den högre summan inkluderar något lättare att äta på vägen.
    Hur löste du det (begravningen borde vara över nu).
    Det löste sig genom att vi fick sålt en omgång aluminiumfälgar till sambons gamla bil (som vi nu ska skrota), de pengarna fick jag låna, annars hade hon inte haft några pengar till mig. Detta var bara ren tur, det hade lika gärna kunnat vara så att vi inte fått dem sålda eller att de istället kom och köpte dem på lördagen.

Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning