• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-06-07 17:01:35 följande:

Hur fan vet du att hennes föräldrar älskar henne?! Känner du TS eller har denne nånstans i någon tråd skrivit om hur mycke hennes föräldrar älskar denne? Om dom gjort det och vårdat henne hade hon uppenbarligen inte bott i familjehem. Du är inte den skarpaste va? Vet du ens nånting om familjehem annat än det du läst dig till? Har du personlig erfarenhet? Om inte tycker jag du ska hålla dina urbota korkade åsikter för dig själv. Du kör över oss som växt upp i familjehem värre än en jävla bandvagn, skäms människa!

Ja jag har mycket erfarenhet av familjehem, tyvärr.

Alla föräldrar älskar sina barn, motsatsen är mycket ovanlig. Ts kan bo i familjehem av en rad olika skäl. Dessvärre bor många i andra familjer när de skulle ha haft det bättre i sin bio familj.
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:17:48 följande:

Alla föräldrar älskar sina barn, motsatsen är mycket ovanlig. Ts kan bo i familjehem av en rad olika skäl. Dessvärre bor många i andra familjer när de skulle ha haft det bättre i sin bio familj.

Oavsett kan du inte sitta o diktera och förutsätta att TS skulle ha det bättre hemma, för det vet du inte ett jävla skit om! Jag växte upp i familjehem och oavsett om mina föräldrar älskar mig eller inte hade jag det betydligt bättre i familjehemmet än jag hade haft det hemma! ALLA lever inte under samma premisser, varje fall är olika. Så ditt jävla mantra om hur dåliga familjehem är och hur underbara biofamiljer är kan du stoppa upp nånstans där solen inte skiner!
  • Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-06-07 17:21:30 följande:

Oavsett kan du inte sitta o diktera och förutsätta att TS skulle ha det bättre hemma, för det vet du inte ett jävla skit om! Jag växte upp i familjehem och oavsett om mina föräldrar älskar mig eller inte hade jag det betydligt bättre i familjehemmet än jag hade haft det hemma! ALLA lever inte under samma premisser, varje fall är olika. Så ditt jävla mantra om hur dåliga familjehem är och hur underbara biofamiljer är kan du stoppa upp nånstans där solen inte skiner!

Jag frstår att du känner så om du bott i familjehem. Soc och hemmen är bra på att hjärntvätta barnen. Prata illa om bio öräldrarna.
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:42:42 följande:

Jag frstår att du känner så om du bott i familjehem. Soc och hemmen är bra på att hjärntvätta barnen. Prata illa om bio öräldrarna.

Ingen pratade någonsin illa om mina föräldrar, ingen hjärntvätt förekom heller. Däremot fick jag gärna prata om mina upplevelser när jag ville, inte heller då förekom någon smutskastning. Det är ren o skär sanning att jag hade det bättre i familjehem än hemma då jag var så pass gammal att jag förstod hur jag hade det hemma när jag blev placerad. Några fler argument du vill ha knäckt?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Nej) skrev 2018-06-07 13:15:35 följande:
    Det var familjehemmet som krävde att jag skulle stå för internet, busskort, mobil, kläder, fickpengar m.m.

FK krävde ingenting såklart!
    Då skulle du låtit underhållet gå genom försäkringskassan eftersom de skulle beräknat hur stor del du skulle betalat och resten av underhållet skulle FK betalat vid riktigt låg inkomst skulle allt komma från dem för du vet väl att det är samma summa biologiska föräldrar betalar till familjehem som de betalar till boendeförälder om de separerat
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-07 18:28:45 följande:
    Då skulle du låtit underhållet gå genom försäkringskassan eftersom de skulle beräknat hur stor del du skulle betalat och resten av underhållet skulle FK betalat vid riktigt låg inkomst skulle allt komma från dem för du vet väl att det är samma summa biologiska föräldrar betalar till familjehem som de betalar till boendeförälder om de separerat
    Jösses - du behöver inte berätta om saker jag inte redan vet!
    Jag har aldrig betalat underhåll någonsin!
    Jag betalade för mitt barn eftersom barnet behövde mobil, internet, kläder, skor, cykel m.m.
    Till hemmet har jag SJÄLVKLART aldrig gett en krona!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:17:48 följande:
    Inget barn bor i familjehem om de har föräldrar som kan ta hand om sina barn finns ju ingen vinst med att sära på föräldrar och barn
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-06-07 18:37:10 följande:
    Jösses - du behöver inte berätta om saker jag inte redan vet! Jag har aldrig betalat underhåll någonsin! Jag betalade för mitt barn eftersom barnet behövde mobil, internet, kläder, skor, cykel m.m. Till hemmet har jag SJÄLVKLART aldrig gett en krona!
    Fast föräldrar är ju underhållsskyldiga för sina barn om de är familjehemsplacerade precis som de är skyldiga om barnet bor hos ena föräldern
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-07 19:10:40 följande:

Inget barn bor i familjehem om de har föräldrar som kan ta hand om sina barn finns ju ingen vinst med att sära på föräldrar och barn

Jo det finns frivilliga placeringar eller fall där föräldrar blivit oskyldigt anklagade och även fall där de tagit barn på väldigt konstiga grunder som egentligen inte ens finns skäl för ett omhändertagande egentligen.
  • Anonym (Du igen...)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 16:35:05 följande:
    Ts trivs uppenbarligen inte i familjehem. Hon hade garanterat haft det bättre hemma, där hon iaf har två föräldrar som älskar henne. Familjehem är (vad andra än vill påstå) tyvärr ute efter pengarna.... så fort det blir lite kämpigt låter de barnet flytta vidare och tar nästa..

TS har INTE två föräldrar som älskar hen... Du är helt och hållet ute och cyklar. Du kan läsa TS egna inlägg så ser du att hen inte träffat sin mamma direkt ofta, hens pappa nämns aldrig, det enda som nämns är hens syster. 

TS har tidigare berättat att hen tagit hand om sig själv, låtit mer eller mindre som att hen varit lämnad vind för våg. Det har INTE varit bra miljö för ett barn! Nu har TS fått regler, och då TS inte är van vid det så vägrar TS förstå att hen MÅSTE lyda saker som komma hem i lämplig tid på kvällen. 

Du är oansvarig som uppmuntrar TS att tro att det är fel på alla fosterfamiljer. Det är inte svårt att förstå varför du fått dina barn omhändertagna. Du har antagligen inte lyssnat och förstått vad som krävs för att ta hand om ett barn du heller. Så dina barn precis som TS har det bättre hos en fosterfamilj än hos oansvariga bio föräldrar!

Svar på tråden Anmäla familjehem