• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (..)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-09 11:39:52 följande:

Så efter att ha läst TS inlägg tror du fortfarande det är TS det beror på, inte föräldrarna?

Det behöver varken bero på Ts eller föräldrarna. Kan lika gärna ha varit så att föräldrarna bad om hjälp av någon anledning, och soc då ansåg att de var otillräckliga föräldrar och omhändertog barnen. Det händer hela tiden.
  • Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2018-06-09 16:26:03 följande:

Det behöver varken bero på Ts eller föräldrarna. Kan lika gärna ha varit så att föräldrarna bad om hjälp av någon anledning, och soc då ansåg att de var otillräckliga föräldrar och omhändertog barnen. Det händer hela tiden.

Ja så kan det också va
  • stinaaa87
    Anonym (..) skrev 2018-06-09 16:26:03 följande:
    Barn och föräldrar separeras inte för att soc vill ha något att göra. 
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-09 19:57:50 följande:

Barn och föräldrar separeras inte för att soc vill ha något att göra. 

Jo i vissa kommuner gör dom det.
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 20:16:53 följande:
    Jo i vissa kommuner gör dom det.
    Nej. De flesta barn far illa i flera år innan soc till slut griper in. Det är jättesvårt att bli av med sina barn. Om en blir av med dem ska en inte ha barn. I vissa fall kan såklart föräldrarna bättra sig, men om barnen blir omhändertagna finns det starka grunder för det. 
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-09 21:08:55 följande:

Nej. De flesta barn far illa i flera år innan soc till slut griper in. Det är jättesvårt att bli av med sina barn. Om en blir av med dem ska en inte ha barn. I vissa fall kan såklart föräldrarna bättra sig, men om barnen blir omhändertagna finns det starka grunder för det. 

Vad vet du om det? I vissa kommuner är det inte speciellt svårt att bli av med sina barn och krävs inte speciellt mycket, medans i vissa kommuner kan det va svårare och i andra kommuner väldigt svårt.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 21:28:54 följande:

Vad vet du om det? I vissa kommuner är det inte speciellt svårt att bli av med sina barn och krävs inte speciellt mycket, medans i vissa kommuner kan det va svårare och i andra kommuner väldigt svårt.

Varför skulle staten vilja spendera en massa pengar på att "ta" barn från fungerande familjer?
  • Anonym (Fritidspolitiker)

Tro mig, kommunerna vill inte placera barn om det inte är nödvändigt! Det är jättedyrt, och tar mycket pengar från budgeten, som man hellre hade använt till annat...

• Anonym (.)
    Anonym (Fritidspolitiker) skrev 2018-06-09 21:51:01 följande:

Tro mig, kommunerna vill inte placera barn om det inte är nödvändigt! Det är jättedyrt, och tar mycket pengar från budgeten, som man hellre hade använt till annat...

Ändå är det många som blir placerade på lösa grunder . Dom stora kommunerna oftast
  • Anonym (Emmi)
    stinaaa87 skrev 2018-06-09 21:08:55 följande:
    'Skönt för dig att du har den tron.
    Även om du har fel.
Svar på tråden Anmäla familjehem