• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (Du igen...)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:17:48 följande:
    Ja jag har mycket erfarenhet av familjehem, tyvärr.

Alla föräldrar älskar sina barn, motsatsen är mycket ovanlig. Ts kan bo i familjehem av en rad olika skäl. Dessvärre bor många i andra familjer när de skulle ha haft det bättre i sin bio familj.
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:42:42 följande:
    Jag frstår att du känner så om du bott i familjehem. Soc och hemmen är bra på att hjärntvätta barnen. Prata illa om bio öräldrarna.

Du är sanslös... Som sagt... Du vet väl om att det finns bio föräldrar som dricker och tar droger och skiter i sina barn? Andra som misshandlar sina barn, ytterligare som inte kan klara av så enkla saker som sätta regler och fostra barnen utan låter dem driva vind för våg. Det finns MÅNGA som är olämpliga som föräldrar!! 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-07 20:35:13 följande:
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:42:42 följande:Jag frstår att du känner så om du bott i familjehem. Soc och hemmen är bra på att hjärntvätta barnen. Prata illa om bio öräldrarna.

Du är sanslös... Som sagt... Du vet väl om att det finns bio föräldrar som dricker och tar droger och skiter i sina barn? Andra som misshandlar sina barn, ytterligare som inte kan klara av så enkla saker som sätta regler och fostra barnen utan låter dem driva vind för våg. Det finns MÅNGA som är olämpliga som föräldrar!! 
    Ja det finns det. Men det finns ännu fler bedrövliga fosterhem som inte borde få ha kvar sina egna barn än mindre förstöra livet för andras barn!
  • Anonym (......)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-07 20:30:38 följande:

TS har INTE två föräldrar som älskar hen... Du är helt och hållet ute och cyklar. Du kan läsa TS egna inlägg så ser du att hen inte träffat sin mamma direkt ofta, hens pappa nämns aldrig, det enda som nämns är hens syster. 

TS har tidigare berättat att hen tagit hand om sig själv, låtit mer eller mindre som att hen varit lämnad vind för våg. Det har INTE varit bra miljö för ett barn! Nu har TS fått regler, och då TS inte är van vid det så vägrar TS förstå att hen MÅSTE lyda saker som komma hem i lämplig tid på kvällen. 

Du är oansvarig som uppmuntrar TS att tro att det är fel på alla fosterfamiljer. Det är inte svårt att förstå varför du fått dina barn omhändertagna. Du har antagligen inte lyssnat och förstått vad som krävs för att ta hand om ett barn du heller. Så dina barn precis som TS har det bättre hos en fosterfamilj än hos oansvariga bio föräldrar!

Att Ts inte träffar sina föräldrar betyder inte att de inte älskar henne. Soc bestämmer umgänget. Om ts inte trivs är det ingen bra miljö. 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-07 19:19:47 följande:

Fast föräldrar är ju underhållsskyldiga för sina barn om de är familjehemsplacerade precis som de är skyldiga om barnet bor hos ena föräldern

Jag hade som sagt för låg inkomst för det (som tur är).

Men jag ville inte att barnet skulle behöva lida ännu mer än det redan gjorde när det förlorade sitt hem och sin trygghet, så jag blev tvungen att låna massor för att ha råd med barnets omsorg då familjehemmet brast.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-06-08 07:22:21 följande:
    Jag hade som sagt för låg inkomst för det (som tur är).
    Men jag ville inte att barnet skulle behöva lida ännu mer än det redan gjorde när det förlorade sitt hem och sin trygghet, så jag blev tvungen att låna massor för att ha råd med barnets omsorg då familjehemmet brast.
    Fast då skulle du vänt dig till socialen och påtalat detta eftersom familjehemmet får samma summa som underhåll från föräldrarna plus barn eller studiebidrag och det ska täcka kläder, mat, hygien, fickpengar och annat som ett barn behöver.
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-08 10:19:17 följande:

Fast då skulle du vänt dig till socialen och påtalat detta eftersom familjehemmet får samma summa som underhåll från föräldrarna plus barn eller studiebidrag och det ska täcka kläder, mat, hygien, fickpengar och annat som ett barn behöver.

Istället går dom pengarna till deras egna nöjen. Fatta att alla familjehem inte bryr sig om andras barn som dom har placerade hos sig.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-08 10:19:17 följande:

Men jösses. Du verkar inte riktigt förstå att familjehem kommer undan med ALLT!

De har inte råd att försörja placerade barn eftersom inkomsten går till deras eget lyxliv så det får föräldrarna, som är de enda som bryr sig om barnen göra.

Jag påtalade detta till soc många många MÅNGA gånger och soc hade (enligt deras utsago men soc ljuger om det mesta) att de haft möte på möte med hemmet.

Jag var totalt maktlös i vad soc och hemmet gjorde mot mitt barn. Så jag hade inget annat val än att sköta barnets omsorg så barnet slapp fara ännu mer illa i den dysfunktionella hemsituation det utsattes för.
  • Anonym (..)

Dessutom kämpar många familjehem för att skilja på syskon. (Om soc mot förmodan skulle placerade de i samma hem från början). Det blir för jobbigt. Så mycket bryr de sig om barnens bästa, att inte behöva genomlida fler separationer.

• Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-08 11:43:19 följande:
    Dessutom kämpar många familjehem för att skilja på syskon. (Om soc mot förmodan skulle placerade de i samma hem från början). Det blir för jobbigt. Så mycket bryr de sig om barnens bästa, att inte behöva genomlida fler separationer.
    Det är inte familjehemmet som avgör om syskon ska placeras tillsammans 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-06-08 11:38:28 följande:
    Men jösses. Du verkar inte riktigt förstå att familjehem kommer undan med ALLT!
    De har inte råd att försörja placerade barn eftersom inkomsten går till deras eget lyxliv så det får föräldrarna, som är de enda som bryr sig om barnen göra.

Jag påtalade detta till soc många många MÅNGA gånger och soc hade (enligt deras utsago men soc ljuger om det mesta) att de haft möte på möte med hemmet.
    Jag var totalt maktlös i vad soc och hemmet gjorde mot mitt barn. Så jag hade inget annat val än att sköta barnets omsorg så barnet slapp fara ännu mer illa i den dysfunktionella hemsituation det utsattes för.
    Håller med
Svar på tråden Anmäla familjehem