Inlägg från: Anonym (Slut på ork) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Slut på ork)

    De säger att fostret är dött

    Hjälp mig, hur tar jag mig vidare?! Haft extrem molvärk, var in för VUL, de säger att fostret är dött. Att ingen hjärtaktivitet eller blodflöde syns. De säger att det ska synas. Är i vecka 6+2 men misstänker lite kortare gången pga lång cykel och sent plus. HCG har ju stigit så bra, nästan för bra. Andra missfallet på rad, inga tidigare barn, jag har ingen ork kvar. Nu ska jag välja om jag vill ta tablett eller vänta på en blödning. Hur klarar man sig ur detta? Jag orkar inte.

  • Svar på tråden De säger att fostret är dött
  • Anonym (Slut på ork)

    Oj! Nu är jag verkligen glad att jag vägrade ta hem en tablett. När så många skriver hur det kan vara! Har tyvärr låga förhoppningar iom minskad ömhet i bröst samt sån himla molvärk. MEN, tänker INTE ta något piller innan jag kan vra helt säker. Hon sa något om att hon inte såg någon blodtillförsel hos fostret, tror jag. Minns allt som inifrån en bubbla... samt att det ska synas hjärtslag vid denna tid, redan från vecka 5, att hon var säker på att det var dött... Vill inte ta in det.

  • Anonym (Slut på ork)
    N nunnan skrev 2018-06-03 20:36:06 följande:

    Jag gjorde ultraljud v 6+3 inga hjärtslag då heller, fick komma tillbaka 8 dagar senare då slog det ???? va inte ovanligt sa gynläkaren att inte se så tidigt, jag blev oxå orolig eftersom man läser om alla som ser i v 5-6


    Jag är i exakt vecka 6+3 idag, alltså MAX så långt gången! Vilket mirakel för dig!!! Min läkare lät så otroligt säker... hon ville skicka med tablett direkt...
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (M) skrev 2018-06-03 20:00:36 följande:

    Låter väldigt konstigt att de konstaterar det såpass tidigt. Händer relativt ofta ändå att man inte kan se hjärtslag så tidigt. Dels för, precis som du säger, kan man vara mindre långt gången än man trodde, dels för att det ibland är svårt att se så tidigt. Det man brukar göra är att boka in en ett nytt VUL 1-2 veckor efter, och finns det fortfarande inget då så kan man konstatera missfall/att fostret är dött. Sa dem något om det? 


    Nej hon sa ingenting alls om det. Snarare bara att jag, om jag ifrågasatte hennes kompetens, kunde få detta konstaterat av en annan imorgon. Men att hon var säker utifrån att Jon inte såg blodillförsel eller hjärtaktivitet, tror jag? Hmm.
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (Samma) skrev 2018-06-03 20:06:52 följande:

    Råkade ut för samma. Också i v 6+2 hjärtat hade stannat och slog inte. Barnet hade dött 4 veckor tidigare. Tog ytterligare 2 veckor innan allt kom ut. Behövde inte skrapas eller få tablett. Kroppen klarade det själv. Men var så ledsen och det var och är en stor sorg. Första mf för mig dock.


    Åh, beklagar. Detta är så fruktansvärt!!! Du gör ju så ont, trots att allt är så nytt och tidigt. Usch... Hoppas verkligen jag slipper tablett/skrapning. Bågar man ge kroppen en chans att sköta det själv eller finns risker med att vänta?
  • Anonym (Slut på ork)

    Alltså NU är jag förvirrad!!!!

    Loggade in för att läsa provsvar. Står att jag har urinvägsinfektion samt blod i urin (googlade såklart beteckningarna). Alltså, va?! Mina smärtor kan ju såklart ha med det att göra. De kan inte bara skicka hem mig innan de fått svaren? Är så förvirrad! Och OOOM det finns en chans att ert lever i magen är ju UVI farligt.

  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (....) skrev 2018-06-03 21:34:11 följande:

    Nej, uvi är vanligen inte farligt. 90% av gravida har bakterier i urinen under hela graviditeten. En urinodling tar 3-5 dygn, tycker du att du skulle varit inlagt i väntan på svaret?!


    Men snälla nån! Ta inte till dryg attityd mot mig nu, ligger redan ner!!! Som jag skrev loggade jag in och löste svaren direkt, så NEJ, det behöver inte ta så länge och JA, jag tycker man kunde väntat och meddelat mig. Har haft mycket UVI tidigare och alltid fått svar direkt på vårdcentralen.
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-06-03 22:23:57 följande:

    Jo det får man. Och om du läser vad TS skrivit så har hon loggat in. Med med ord har hon säkerligen loggat in på 1177 och läst sin journal.


    Ja precis, läst min journal via 1177.
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (....) skrev 2018-06-03 23:01:03 följande:

    Vart har jag antydd attndet inte stämmer?


    Kan du bara sluta kommentera i min tråd? SNÄLLA, ber dig. Du söker uppenbarligen konflikter i det mesta och jag orkar inte med det nu! Är ett vrak och vill ha hjälp, stöd och råd här. Inte konflikter!
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-05 07:39:34 följande:

    Hemskt att få missfall och särskilt om man får svår värk också......MEN så tidigt som i vecka 6 så märker säkert inta alla ens att de haft ett missfall? och det behövs ingen skrapning. Man kan väl hoppa på tåget igen direkt och satsa på nästa ägglossning? Det skulle jag göra.


    Är i vecka sju, men japp, jag hoppas det! Bara så både mentalt och fysiskt utmattande. Ska lämna HCG nu så ser vi hur det ligger till. Usch, ville ju verkligen aldrig behöva göra abort men kroppen verkar inte börja blöda själv. Hur länge vågar man vänta ut? Med hänsyn till att önska kunna bli gravid snart igen...
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (hej) skrev 2018-06-05 11:20:18 följande:

    Hcg-test gör det tydligt om det är en frisk graviditet. Jag fick missfall i vecka 5 förra året (ivf, så hade ju såklart hunnit testa positivt bara några dagar innan) och det blev väldigt uppenbart att det inte stod rätt till trots att jag blödde sparsamt. Fick ta ett nytt test några dagar senare i vad som skulle ha varit början på vecka 6 och då var värdet 2, vilket motsvarar icke-gravid.

    Jag förstår verkligen att det är skitjobbigt, men blodprovet kommer med största sannolikhet ge ett svar på om fostret lever. Håller tummarna för att ditt VUL kanske bara gjordes lite för tidigt för att kunna se hjärtaktivitet. 


    Fått provsvaret nu. Stigit från 30 000 till 40 000 på 1,5 dygn. Får låg ökning va? Men hur kan HCG stiga överhuvud taget efter missfall? Förstår inte. Har det att göra med att jag inte blöder? Att det kan stiga trots att fostret är dött? Någon som vet?
  • Anonym (Slut på ork)
    AvdNurse skrev 2018-06-05 18:52:26 följande:

    Ja, HCG kan fortsätta stiga efter att fostret är dött. Men det säger inte att du har missfall på gång. Be att få göra ett nytt VUL i nästa vecka eller om två veckor om du inte har någon stor blödning. Småblödningar kan man ha ändå så det är ingen säker indikation på att du fått missfall. Eller att missfall är på gång.


    Har ingen blödning alls, tycker det är sä konstigt med tanke på att jag hart sådana kramper sen en vecka tillbaka. Däremot har jag både svamp och UVI, med blod i urinen, så smärtan kanske kom därifrån eftersom det avtagit lite sen medicin. Känns så jobbigt att vänta, att gå med ett dött foster i magen... Att börja må illa nu när allt är över och psyket inte motiverar att något gott kommer med detta. Åh, orkar bara inte.
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-06 12:22:18 följande:

    Fast det är ju många som får missfall utan att ens märkt att de är gravida? Gör man en medicinsk abort så är det ju mot naturen, kan man ju säga, och att det då gör ont är ju begripligt.


    Förstår att det kommer göra ont och att många får komplikationer. Orolig över hur jag kommer vara borta från jobb och vad jag kommer behöva säga... Ger det till VUL nästa fredag att sätta igång själv, annars Hernhag om tablett då.
  • Anonym (Slut på ork)

    DET SLOG ETT HJÄRTA IDAG. Tydligt! Jag, läkaren och överläkaren såg det. Vill bara meddela att mirakel finns. Fostret mäter bara lite större än för 11 dagar sedan, MEN stämmer nu mycket bättre i storlek. Jag tror de mätt fel, mätt med något mer, förra gången. Nu var formerna också mycket tydligare. Vi får se hur detta går, om hjärtat pickar på vid återbesök om ca två veckor, men just nu - DE HADE FEL!!!! Det är inte dött. Så tacksam just nu!!! Läkaren som sa att hon var hundra på att det var dött, hade fel. Så fel! Hon ville skicka med mig tabletter direkt, vad jag är glad att jag stod emot! Det finns en chans, trots alls.

  • Anonym (Slut på ork)
    smulpaj01 skrev 2018-06-15 14:51:44 följande:

    OMG Önskar er all lycka och håller tummarna att det går bra!

    Fantastiskt


    Tuuusen tack!!!!!!!
  • Anonym (Slut på ork)
    LFF skrev 2018-06-15 14:58:08 följande:

    Skriver samma här som i din andra tråd:

    Grattis! Det är därför det är så fel att de är så tvärsäkra så tidigt i att ett foster dött. De ska erbjuda ett uppföljningsvul 1-2v senare för säkerhets skull. För är det så att fostret dött så har man ofta börjat blöda innan dess ändå!

    Så supergrattis!


    Tack så mycket!!!!! Hehe försökte uppdatera trådarna parallellt trådarna. Lovade ju att göra det ;) Ja, så knäppt att den första läkaren uttryckte sig vara HUNDRA, för det kan hon inte ha varit. Det går inte. Så glad att jag inte lysande på henne!!!!!!
  • Anonym (Slut på ork)
    Anonym (hej) skrev 2018-06-15 17:09:30 följande:

    Men hurra, grattis!  


    Tusen tusen tack!!!
  • Anonym (Slut på ork)

    För eventuell framtida undran - detta foster är idag en fullt frisk och välmående bebis! Läkaren begick alltså ett stort misstag och avvek dessutom från deras rutiner, men tack och lov följde jag min magkänsla och fick för det världen bästa barn.

  • Anonym (Slut på ork)

    Och TACK allesammans för att stöttning om att jag skulle stå på mig och vägra tabletten.

Svar på tråden De säger att fostret är dött