• damoli

    Hur långt är normalt att duscha?

    Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

    Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

    Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

    Och är 6 minuter på tok för långt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?
  • Anonym (H)

    Fast har ni t.ex. lika långt hår? För mig tar det mycket längre tid att duscha än för min sambo eftersom mitt hår är många gånger längre.

  • fjanten

    Fast alltså... Är varmvattentanken så liten så får man tyvärr snåla på duschtiden. Varmvatten behövs ju till annat än enbart dusch. Du är inte medlem på något gym eller så där du kan ta lite längre duschar någon/några dagar i veckan efter träning? Det brukar min väninna göra för de har samma problem som er.

  • Anonym (Olika)

    Jag vet personer utan en fettvalk och utan hår som kan duscha på 2 minuter, fast jag undrar ändå om ALLT är rent då. Som snoppen till exempel... Nåja, jag har långt hår och många valkar och stora bröst. Det tar minst 15 min, men när jag duschar hos andra stänger jag av vattnet när jag tvålar in mig eller fördelar balsam. Oavsett tar det tid. Två minuter har mitt hår inte ens blivit genomblött på...

  • Aniiee

    Alltså, på 6 minuter är ju mitt hår knappt ens blött. Ok om det är en kokhet sommardag och jag bara vill svalka av mig,, då kan 6 minuter i (inte varm)duschen vara ok, men ska jag tvätta håret, om det är kallt och jag vill värma mig i duschen, om jag TVÄTTAR mig i duschen (även om jag skippar håret) så tro tusan att det tar längre än 6 minuter. MYCKET längre. Lägg på en nolla, typ.....


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • The one in Blue

    Men alltså va? Tycker ändå det tar MINST 15 minuter om en vill bli ordentligt ren och kanske använda vårdande produkter i håret, raka sig etc. Och vadå onormalt? Brukar inte folk med obegränsat varmvatten duscha upp mot en timme ibland bara för att det är skönt?

  • Santin
    The one in Blue skrev 2016-07-13 15:27:24 följande:

    Men alltså va? Tycker ändå det tar MINST 15 minuter om en vill bli ordentligt ren och kanske använda vårdande produkter i håret, raka sig etc. Och vadå onormalt? Brukar inte folk med obegränsat varmvatten duscha upp mot en timme ibland bara för att det är skönt?


    Har nog aldrig duschat mer än 10 min. Oftast typ 5 min.
  • sextiotalist

    Fem minuter räcker för mig. Med hårtvätt. Rakar benen gör jag när jag tar fotbad. En minut att raks mig under armarna. Håret tvättar jag på någon minut.

    Är jag frusen kan jag ta en längre dusch. En avsvalkande dusch en varm sommardag två minuter.

    När vi är i vårt sommarhus så få en dusch max ta tre-fyra minuter för vi har också en liten och gammal varmvattenberedare.

    Tips. Kolla om det går att höja temperaturen på vattnet i varmvattenberedaren.

  • Rocket Mania

    Jag duschar sällan mer än 3-4 minuter men jag tycker inte det är ett dugg konstigt att vilja duscha i 15-20 minuter.

  • Haskel

    En hundraliters varmvattenberedare räcker normalt sett till ungefär ett badkar. Så minst 20 minuters dusch. Endera är det fel på eran, eller är så din sambo så snål, att han ställt den på ca 30 grader. 

    En dusch på ca 6 minuter är inte mycket. Snarast ganska kort för kvinna, normalt för en man.

  • Mascaraklumpar

    Jag kan duscha i allt ifrån 30 sekunder till typ en timme beroende på vilket humör jag är på. Men det vanligaste är nog ca 10 minuter.

Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?