• Anonym (Lisen)

Ont efter kejsarsnitt?

Hej!

Jag hade blivit lovat ett planerat snitt pga förlossningsrädsla. Men har utvecklat havandeskapsförgiftning så nu måste bebisen ut och min läkare påstår att det inte längre finns några tider kvar för planerade snitt. Är i vecka 35, så bebisen är liten och det ska nog gå så bra alltihop eftersom jag ändå inte vet hur en förlossning går till

Så planen är en igångsättning och att jag ska få bryta om jag vill (men känner mig inte riktigt övertygad här). Läkaren säger att det är extrem smärta efter ett snitt, och det sitter i länge.

Känner dock ingen själv som gjort planerat KS som haft en sådan smärta under en lång tid efteråt, tvärtom känner jag fler som fött vaginalt och haft problem efteråt pga bristningar etc

Så nu undrar jag lite, du som fött med snitt, hur lång tid tog det egentligen att läka? Och kände du dig lurad av läkarna för att du inte fått information innan om hur illa det kunde vara?

• Svar på tråden Ont efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Åsjd)

Kan också tillägga att ärret synts en del så skaffa mig en tatuering i våras för att dölja det..

• Anonym (Lisen)
    mmel skrev 2018-06-10 12:14:09 följande:

Jag hade verkligen ingen extrem smärta efter mitt snitt. Jag låg en natt på BB efteråt och visst gjorde det ont första dygnet men jag var ändå uppe på fötterna och rörde mig försiktigt. Dessutom får man ju bra smärtlindring. Sen tog jag maxdos ipren och alvedon en vecka ungefär och det räckte gott. Men nysa eller hosta gjorde riktigt ont då det spände i snittet. I övrigt skulle jag säga att det kändes ungefär som en rejäl träningsvärk i magen under någon vecka. Sedan har jag känt mig ungefär som normalt men jag måste ju såklart vara försiktig med tunga lyft ett tag framåt och jag är, kanske överdrivet, försiktig med att inte överanstränga mig och orsaka några problem innan allt är ordentligt läkt.

Extrem smärta hade jag dock under min första förlossning som var vaginal. Den var långdragen och jag var fullkomligt ustlagen någon vecka efteråt. Återhämtningen var betydligt värre än efter mitt snitt och jag fick även bestående men som gjorde att jag inte ville föda vaginalt igen.

Idag är det 5 för övrigt veckor sedan mitt snitt.

Åh, tack för att du delar med dig.

Känns som att det inte riktigt är så svart och vitt som läkarna påstår.

Tycker denna skrämselpropaganda är jättejobbig för de har verkligen fått mig att känna mig usel
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Åsjd) skrev 2018-06-10 12:28:16 följande:

Jag har fått båda mina flickor med planerat snitt.

Första gången hade jag inga problem, var uppe och duscha ett par timmar efter.

Lite jobbigt att bajsa första dagen men sen gick det bra, fick sjukt ont i axeln på kvällen, fick förklarat för mig att det var i nervfästet efter att de grävt i magen på mig.

Under första veckan gjorde det ont att ta sig upp ur sängen så pappan tog nätterna då.

Sen var jag för för fight..

Snitt nr 2 var 2 år efter.

Det gick bra men ett kärl brast under op så förlora en del blod.

Pigg och relativt smärtfri efter snittet men på kvällen fick jag jätteont i magen. Fick träffa läkare då som ultraljud magen och visa sig att mina tarmar inte jobbade, fick medicin för det och blev piggare dagen efter (hade ont under natten), men fick feber som iofs lätta ganska snart. Efter magproblemen tog det 2 dagar innan jag kunde fisa och 3 till bajs så ganska spänd.

Även denna gången tog pappa nätterna och jag var helt återställd efter ett par veckor även om man fick ta det lite lugnt.

Oj, ditt andra snitt låter lite mer dramatiskt.
  • Anonym (Lisen)
    smulpaj01 skrev 2018-06-10 12:28:32 följande:

Vill tillägga att ärret syns knappt och är vid bikinilinjen. Slapp underlivsproblem helt och har platt mage utan bristningar.

Den enda nackdelen är att jag vaknade i ett tomt mörkt rum och visste inte ens om jag fått barn eller ej. Det var en fruktansvärd timme

Tack!

Men vad var det för hemskt rum du fick vakna i? Låter jättehemskt
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Planerat) skrev 2018-06-10 15:11:48 följande:

Födde med planerat kejsarsnitt. Sövdes och och var uppe och gick ca tio min efter jag vaknade då jag skulle ha läkarens godkännande först. Mådde bra, lite ont räckte bra med Alvedon. Fick tyvärr en infektion med feberkramper som självklart gjorde väldigt ont men efter behandling ca (fyra dagar) av infektionen räckte lite Alvedon. Rulla lite ut ur sängen två månader ungefär och det var allt.

Tack, känner bara ännu mer att jag vill ha mitt planerade snitt nu
  • Anonym (Sara)

Jag måste bara påpeka en sak om bristningar vid vaginal förlossning. Jag vill absolut inte förringa de skador som vissa kvinnor får. Men i statistiken över bristningar och skador finns massor av mindre bristningar som faktiskt går över hur bra som helst eller som kan åtgärdas enkelt. Jag fick sy många stygn och fick irriterande ärrbildning som gjorde ont vid försök till samlag. Barnmorskan på efterkontrollen tyckte att det såg så bra ut och jag bara skulle " slappna av". Som tur var sökte jag gynekolog när det hade gått ett par månader till. Jag fick remiss till gynoperation, det blev en liten enkel

"operation" med lokalbedövning där de sydde om det i lugn och ro, och nu hade jag Östrogen i slemhinnorna och läkte fint och snabbt. Inga problem alls sen. Men i statistiken är jag en förlossningsskada. De flesta i den statistiken behöver inte ens göra om något pga ärr utan läker fint från början. Så absolut ska man satsa på forskning om bäst förlossningsteknik och satsa på vård av skador där det behövs, men ta statistik med en nypa salt för det är stor spännvidd på vad som räknas som skada. Typ som att det sker otäcka cykelolyckor med dödlig utgång, starkt skäl att bygga cykelbanor, sänka fartgränser för bilar och använda hjälm, men de flesta har cyklat omkull och skrapat knäet nån gång och det var inte farligt och ingen anledning att inte cykla.

• Anonym (Lisen)
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-10 17:24:52 följande:

Jag måste bara påpeka en sak om bristningar vid vaginal förlossning. Jag vill absolut inte förringa de skador som vissa kvinnor får. Men i statistiken över bristningar och skador finns massor av mindre bristningar som faktiskt går över hur bra som helst eller som kan åtgärdas enkelt. Jag fick sy många stygn och fick irriterande ärrbildning som gjorde ont vid försök till samlag. Barnmorskan på efterkontrollen tyckte att det såg så bra ut och jag bara skulle " slappna av". Som tur var sökte jag gynekolog när det hade gått ett par månader till. Jag fick remiss till gynoperation, det blev en liten enkel

"operation" med lokalbedövning där de sydde om det i lugn och ro, och nu hade jag Östrogen i slemhinnorna och läkte fint och snabbt. Inga problem alls sen. Men i statistiken är jag en förlossningsskada. De flesta i den statistiken behöver inte ens göra om något pga ärr utan läker fint från början. Så absolut ska man satsa på forskning om bäst förlossningsteknik och satsa på vård av skador där det behövs, men ta statistik med en nypa salt för det är stor spännvidd på vad som räknas som skada. Typ som att det sker otäcka cykelolyckor med dödlig utgång, starkt skäl att bygga cykelbanor, sänka fartgränser för bilar och använda hjälm, men de flesta har cyklat omkull och skrapat knäet nån gång och det var inte farligt och ingen anledning att inte cykla.

Helt sant!

Är ju de stora skadorna jag fasar för, för läser man på om folk som kämpat i flera år blir man (jag) alldeles mörkrädd. Vill liksom kunna kräva bättre vård än så känner jag. Är rädd för att klitoris spricker eller liknande och då känns det ju som att sexlivet är rätt kört för resten av ens framtid också

Är glad att du fick bra hjälp!
  • Jill 79

Har haft tre kejsarsnitt. Det första som vart ett akut snitt efter försök till vaginal var absolut värst. Men då hade jag ju legat med värkar många timmar innan. De planerade snitten har varit helt odramatiska och okomplicerade. Varit uppe och gått samma dag. Enda riktiga smärtan hade jag efter senaste snittet. Men det var för att jag var super förkyld och hosta är inge optimalt efter snitt. Och dessutom fick jag den där hemska smärtan i axeln som någon annan här påpekade.

• Seven Costanza

Akutsnittades som fullgången efter igångsättning pga blödning. Låg kvar fyra nätter vilket var standard på mitt sjukhus (USA) och kände mig inte redo att åka hem. Hade extremt ont i en vecka (trots morfinderivat) så att jag inte kom upp ur sängen utan hjälp och sedan ganska ont i ytterligare en-två veckor. När min man skulle tillbaka till jobbet efter tre veckor var jag ganska återställd och kumde promenera, sitta på uteservering och fika etc. Det drar i ärret ibland och det är en liten hudpåse mellan ärr och underliv men inget jag har besvär av.

Om man som jag har låg smärttröskel vill jag även nämna att det oavsett snitt eller vaginalt kan göra helvetiskt ont efter födseln när livmodern ska dra ihop sig - drog som faaaan i underlivet vid amning första veckan och där sitter man med bebisen i famnen och vill bara skrika rakt ut.

• Seven Costanza

Jag hade alltså inte koll på att frasen i gravidinfon som löd ungefär "amning hjälper livmodern att läka snabbare" betydde att det krampade något överjävligt.

Svar på tråden Ont efter kejsarsnitt?