Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

    LFF skrev 2018-06-14 08:17:02 följande:
    Och det gjorde den även på 70- och 80-talet!

    Man drack O'Boy dagligen. Man åt Kalaspuffar dagligen. Eller Frosties. Eller bara fil/yoghurt med socker på. Man åt limpa eller rostbröd med marmelad på till frukost.

    Men, man RÖRDE på sig mer då än idag rent generellt. Man var ute! Man hade inte teknik omkring sig som förströelse dygnet runt utan var tvungen att hitta på saker och ting.

    Ja, svensken generellt mår sämre fysiskt och psykiskt. Men det har inte bara med kosten att göra utan även med den press som finns! Man ska ha "det senaste" inom teknik. Man jämför sig konstant med "alla andra". Man ska vara lyckad på jobbet och göra karriär samtidigt som man fortfarande ska vara den där perfekta föräldern som är hemma när barnen kommer från skolan och bakar dagarna i ända.

    Man är en "dålig" förälder om man lämnar barnen innan 9 och efter (15) 16 på förskolan.

    Man ska hinna träna 3-4ggr/vecka, laga mat från grunden (helst odla sin egen mat också). Det ska vara ekologiskt och kravmärkt. Vi är lite tillbaks till att barn ska få synas men inte höras. Får barnen ett utbrott på offentlig plats så får man "onda ögat" och blir stämplad som en förälder som inte har kontroll på sina barn.

    Maten är faktiskt det MINSTA problemet som jag ser det till att folk mår skit!
    Inte att sticka under stol med, portionerna är mycket större. Detta som ts tog upp, chipspåsar. När chips började köpas hem så fanns det 200-grams påsar av chips, nu finns det bara 300-grams, om det inte är de eko-baserade chipsen, de finns i mindre förpackningar.
    Cocacola och annan läsk, då fanns det som störst 1,5-liters, nu är det extrapris på två-liters.
    Förut var den chokladbitar, som störst, 100 gram, nu är det 200 gram etc.
    Man köpte godis i en kiosk där man valde en sådan, en sådan, hur mycket är det kvar, då tar jag två sådana etc.
    När man räknade portionstorlekar så var det 100 gram kött/fågel/fisk en stor portion som var lagom till en vuxen man.
    Nu är 100 gram nöt/fågel/fisk en "snål" portion.

    För övrigt så har det serverats både saft, chips, cola och godis hemma hos oss, men i lagom doser. Tack och lov har sambons äldre barn och vår gemensamma son varit självreglerande när det gäller sådant, de har aldrig vräkt i sig, utan en chipspåse har kunnat räcka hela helgen, utan att man behövt att reglera det på något sätt
  • sextiotalist
    Anonym (Ehh) skrev 2018-06-14 15:24:44 följande:
    Man kan inte alls bota diabetes. Det går dock att hålla blodsockret i schack mha lågkolhydratkost då blodsockret påverkas av just kolhydrater som exempelvis socker, men även mjöl och andra kolhydrater. Och vadå att du inte "tycker" att LCHF är nyttig mat, det är inte fråga om åsikt. Vad är det som är onyttigt med det? Lever du kvar i den gamla föreställningen om att mättat fett är farligt? Läs boken "ett sötare blod", du kommer bli både glad och förvånad...
    Man kan visst bota diabetes typ 2, däremot inte diabetes typ 1

    https://ssdf.nu/om-diabetes/fraga-doktorn/kan-jag-bli-fri-fran-diabetes-typ-2

    http://diabetesportalen.se/om-oss/fraagelaadan/besvarad-fraaga/aer-typ-2-diabetes-foer-evigt/
  • sextiotalist
    leiapp skrev 2018-06-15 12:55:04 följande:
    Kan du inte hänvisa till en källa faller det hela ganska platt. Däremot håller jag med om att rökt mat är processad och inte är idealisk. Nu är det så att min son älskar det och är skeptisk till annan fisk därför äter vi det en gång i veckan pga 

    Du hade också kunnat påpeka miljögifterna som dioxin och flamskyddsmedel många menar ansamlas i odlad lax. Men eftersom du missade det avslöjar det att du inte så påläst. 

    Allt detta är jag medveten om och har vägt för- och nackdelar. Fiskens omega-3, kvalitativa protein och höga mineralinnehåll gör att den ändå får hamna på tallriken. 

    Produkter med socker däremot är totalt tomma på näring och tillför inte ett växande barn ett skit. 
    All mat som genomgår någon bearbetning är processad. Så fort du kokar maten så processar du maten.

    Vad jag förstår så vill du inte ge dina mat industriprocessad och vill ha koll hur maten tillagas, det är helt OK. Vi köper sällan helfabrikat (även om det förekommer) av den enkla anledningen att vi inte gillar smaken på mycket av de som finns i helfabrikat (det finns helfabrikat som vi gillar också).

    Socker, tja, vi har inga problem med detta, vi unnar oss tomma kalorier ibland, både till fest och vardag. Men eftersom vi inte ser dessa tomma kalorier som huvudfödan för oss, så är det inga problem.
    Jag tar gärna ett glas med gott rött vin också, inget som någon behöver, men så gott
  • sextiotalist
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-30 08:44:31 följande:
    Det är ju jättebra att du gör detta! Inga tillsatser och allt är naturligt och från grunden. Men hade min familjemedlem med diabetes ätit det där så hade det varit katastrof! Både bananglassen och bananpannkakorna hade fått blodsockret att skjuta i höjden och sedan dala. Insulin hade krävts. Likaså frukt; all frukt orsakar blodsockerhöjningar och det finns inget i frukt som man inte kan få av annan mat.
    Morötter äter inte heller min diabetesfriska familjemedlem, det är väl den sötaste underjordgrönsaken man kan hitta? Jag skriver diabetesfriska, eftersom en uteslutning av alla kolhydrater utom de från ovanjordgrönsaker har gjort att insulin inte längre behövs. Alls! Och de vanliga diabetesföljdsjukdomarna som min familjemedlem tidigare hade (trots perfekt skött diabetes på traditionellt sätt med livsmedelsverkets kostråd och sedan insulinsprutor för att försöka hålla bodsockret i schack) som sår på fötterna, ögonförändringar, kärlkramp, har försvunnit och inte kommit tillbaka. Att leva frisk utan insulinsprutor och utan följdsjukdomar! Bara för att man uteslutit sådant som bananer, morötter och frukt. 

    Kanske den resistenta stärkelsen i bönorna häver lite av blodsockerchocken från dadlarna, så de där kakorna kan vara supersmarta och jag tar gärna receptet. På allvar så kan det vara intressant att prova och sedan kolla vad blodsockret hamnar på. Men det är inte säkert att bara för att kroppen inte reagerar fullt ut på sockret, att de negativa effekterna ändå uteblir. När man dricker alkohol gör man levern upptagen med att metabolisera alkohol och därför sjunker blodsockret: levern hinner inte hålla på med sin glukoneogenes. Det kan vara så med andra blodsockersänkande livsmedel också (snott rakt av från Martina Johanssons blogg, så inte min idé, men jag väntar med spänning på vad hon kan tänkas komma fram till).

    Jag bara menar att du skriver: "Håller verkligen med dig Ang alla sötsaker" och ändå har du skrivit allt det där om bananglass och bananpannkakor och morötter och dadlar(!). Att det känns lite konstigt. Det är ju sötsaker ändå som du ger ditt barn. Och det får man göra! Men man ska ju veta vad man gör så att man kan välja om barnet ska äta de där bananpannkakorna varje dag till frukost eller inte. Hade du skrivit "Håller verkligen med dig Ang alla tillsatser", så hade det legat mer i linje med vad du skrivit tidigare. 

    Själv äter jag som om jag hade diabetes. Det måste ingen annan göra. Mina barn måste inte det. De gillar bananer och de är unga och friska och deras kroppar klarar det. Fast jag försöker oftast ge dem en mer blodsockerstabil frukost än bananer, och sedan kanske bananpannkakor eller vanliga pannkakor till festfrukost ibland på helgen. Men jag som är över 40 tänker på min egen hälsa på ett annat sätt. Jag tänker på det som jag har läst om socker och cancer, socker och alzheimers, socker och olika metabola sjukdomar. Jag förklarar för mina barn att till exempel dadlar innehåller socker. Egentligen är det ju värre än socker, eftersom det är fruktsocker som lagras in i levern. Men det är överkurs att veta, men barnen vet att allt som smakar sött innehåller någon form av socker och att det kan vara bra att äta med måtta och att vissa inte kan äta det alls, om de vill slippa att medicinera. 
    En fundering, det kan inte varit diabetes typ 1, eftersom det inte ens finns någon kroppsegen insulinproduktion då. Den kan inte återuppstå pga kostförändringar. Däremot kan även diabetes typ två behöva insulinsprutor, men då har den gått väldigt, väldigt långt.
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!