• Tessaloniki

"Klättra upp på taket och kolla..." - vilka skyldigheter har vi som hyresgäst?

Hej alla!

Jag och min man hyr sedan ett år hus av en privat hyresvärd, och det har funkat hyfsat. Nu har vi upptäckt att vi troligtvis har ett fågelbo i vår ventilation i badrummet, och anmälde detta till vår hyresvärd. Till svar fick vi följande:

"Kolla om ni kan ta er upp på taket och kolla ventilationen o i så fall göra rent."

Vi har själva ingen som helst erfarenhet av att klättra på tak och rengöra ventilationer - vi vet inte ens vart vi ska titta! Jag har lusläst vårat kontrakt och på avsnittet som gäller underhåll och skötsel står följande:

"Hyresvärden svarar för att hyresobjektet under hyrestiden är i sådant skick att det är fullt brukbart för det avsedda ändamålet. 
    Hyresgästen svarar för skötsel av hyresobjektet, inklusive tillhörande tomt- och trädgårdsområde.

Häri ingår bl.a.
    ... att hålla hyresobjektet tillgänglig för ev. sotning och rensning av kanaler eller för andra ändamål som är påkallade av förvaltningen av fastigheten.
    (Står några andra punkter också som inte är relevanta)

Hyresgästen är skyldig att till hyresvärden anmäla påtagliga skador och brister på hyresobjektet så snart dessa upptäckes. 
    Skulle skada inträffa svarar hyresgästen härför, såvida han icke kan visa att han eller någon han svarar för icke är vållande till skadan."

Är det verkligen vi som ska klättra upp på taket och undersöka bristerna i ventilationen? 

Tacksam för råd på hur vi ska gå vidare!

• Svar på tråden "Klättra upp på taket och kolla..." - vilka skyldigheter har vi som hyresgäst?
  • annabellelee

Jag hade inte gjort det. Om ni inte har koll och gör "fel", tex inte rensar tillräckligt rent, vilket tex senare leder till skada, vem är då ansvarig, ni eller fastighetsägaren?

Nej, det får ägaren sköta.

• Glinda från Oz

Är ni med i hyresgästföreningen kontakta dem om inte får ni strida privat och då är det billigare att betala för att någon som fixar det.

• Tessaloniki
    annabellelee skrev 2018-06-14 12:39:14 följande:

Jag hade inte gjort det. Om ni inte har koll och gör "fel", tex inte rensar tillräckligt rent, vilket tex senare leder till skada, vem är då ansvarig, ni eller fastighetsägaren?

Nej, det får ägaren sköta.

Glinda från Oz skrev 2018-06-14 13:06:44 följande:

Är ni med i hyresgästföreningen kontakta dem om inte får ni strida privat och då är det billigare att betala för att någon som fixar det.

Tack för svaren!
    Jag svarade hyresvärden på ett vänligt sätt att vi inte kommer att klättra upp på taket för att ordna det som i grunden är deras jobb. 

Och ja, vi är med i hyresgästföreningen så om de inte tycker att det är okej kommer vi att dra in dem i det hela också. Oskyldig

• cattus

Hyr ni ett hus så har man oftast det löpande underhållet själv. Vilket jag tyckte3 mig förstå även i kontraktet.  Hyr in någon som kan kolla på det om ni inte fixar det själva. 

• Anonym (olika)
    cattus skrev 2018-06-15 16:09:37 följande:

Hyr ni ett hus så har man oftast det löpande underhållet själv. Vilket jag tyckte3 mig förstå även i kontraktet.  Hyr in någon som kan kolla på det om ni inte fixar det själva. 

Jag tolkar det inte så. Att sköta hyresobjektet gör man även i lägenhet, i bemärkelse av att inte hindra luftcirkulationen framför element, dammsuga ventilutsug då och då och inte belamra bostaden med sopor.
    Samma med skyldighet att informera värden vid problem.

Skyldighet att släppa in sotaren när han kommer är långt ifrån detsamma som att själv klättra på stegar, gissa om det ser bra ut och försöka rensa om man tror att det är täppt.
    Kände sig TS bekväm med sådant vore det inget problem men är han/hon på min nivå (som glodde dumt när fastighetsservice jag ringde på jourtid frågade om jag hade "rensband" hemma) kan det vara säkrast för både TS och hus att inte försöka.
  • Mascaraklumpar

Hyresvärden tänkte nog bara att det är enkelt för er att kolla om det faktiskt finns något i ventilationen, istället för att värden ska komma dit och göra det vilket innebär en resa för personen och att ni kanske får vänta några dagar. Tycker ni inte att det är enkelt så är det ju bara att svara det. "Vi har desvärre ingen aning om hur man gör för att komma upp på taket eller hur man gör rent ventilationen. Det är nog bäst att du kommer hit.". Tror inte det behövs några hänvisningar tilll hyreskontraktet.

• Tessaloniki

Tack för era kommentarer :) vi väntar på att hyresvärden ska kolla upp det. De bor bara ett stenkast ifrån oss så det är inte direkt någon lång resa. Troligtvis ett försök bara att slippa anlita någon "i onödan".

Svar på tråden "Klättra upp på taket och kolla..." - vilka skyldigheter har vi som hyresgäst?