"Klättra upp på taket och kolla..." - vilka skyldigheter har vi som hyresgäst?
Hej alla!
Jag och min man hyr sedan ett år hus av en privat hyresvärd, och det har funkat hyfsat. Nu har vi upptäckt att vi troligtvis har ett fågelbo i vår ventilation i badrummet, och anmälde detta till vår hyresvärd. Till svar fick vi följande:
"Kolla om ni kan ta er upp på taket och kolla ventilationen o i så fall göra rent."
Vi har själva ingen som helst erfarenhet av att klättra på tak och rengöra ventilationer - vi vet inte ens vart vi ska titta! Jag har lusläst vårat kontrakt och på avsnittet som gäller underhåll och skötsel står följande:
"Hyresvärden svarar för att hyresobjektet under hyrestiden är i sådant skick att det är fullt brukbart för det avsedda ändamålet.
Hyresgästen svarar för skötsel av hyresobjektet, inklusive tillhörande tomt- och trädgårdsområde.
Häri ingår bl.a.
... att hålla hyresobjektet tillgänglig för ev. sotning och rensning av kanaler eller för andra ändamål som är påkallade av förvaltningen av fastigheten.
(Står några andra punkter också som inte är relevanta)
Hyresgästen är skyldig att till hyresvärden anmäla påtagliga skador och brister på hyresobjektet så snart dessa upptäckes.
Skulle skada inträffa svarar hyresgästen härför, såvida han icke kan visa att han eller någon han svarar för icke är vållande till skadan."
Är det verkligen vi som ska klättra upp på taket och undersöka bristerna i ventilationen?
Tacksam för råd på hur vi ska gå vidare!