• Anonym (Ledsen)

Han tar hem kyckling

Jag är vegetarian och har varit hela vårt förhållande. Han blev det i samband med att vi flyttade ihop, men har på senare tid börjat med först fisk och sen fågel.

Jag kan ju inte förbjuda honom, det enda jag ber om är att han inte tar hem det.

Nu har han börjat med en diet som innehåller väldigt mycket kyckling och från ingenstans så kom han hem med det och blev arg när jag protesterade.

Känner mig totalt överkörd och mår skit av att veta att det ligger i vårt kök och att han tillagar det med våra grejer.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, mest skriva av mig och kanske se om det finns nån som förstår.. För min del hade det lika väl kunnat ligga hundar eller katter i frysen, så hemskt känner jag att det är.

• Svar på tråden Han tar hem kyckling
  • Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 07:01:07 följande:

Var är hans respekt för mig då? Han visste vem han valde att flytta ihop med.

Men han är inte vegetarian från början. Av respekt för dig gjorde han det när ni flyttade ihop.

Du är vegetarian av etiska skäl verkar det som, han blev vegetarian för din skull men är det egentligen inte. Det om något är respekt för dig.

Nu verkar det som att han i olika steg går mot sin vanliga mat igen. Och det får han. Man får ändra åsikt.

Ni får komma överens om hur han ska hantera sin mat.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 07:10:20 följande:

Finns inte plats att ha massa dubbletter.

Jag vill inte ha det hemma och borde inte behöva ha det när jag varit tydlig från start.

Men han är inte vegetarian från början. Det visste du.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 07:08:48 följande:

Jag har aldrig tvingat honom till något, jag har ju inte ens protesterat när han valde att börja äta djur igen, det enda jag ber om är att han inte tar hem det och det har han alltid accepterat, tills nu.

Han har alltid vetat hur stor den här frågan är för mig, vad ger honom rätten att behandla mig såhär?

Man får ändra sig helt fritt tycker jag. Kanske vågade han inte ta diskussionen med dig?
  • linani

Jag förstår dig! Jag har själv varit vegetarian sen jag var barn och har med åren utvecklat en aversion mot kött. Tycker faktiskt att det är riktigt äckligt och vill inte ha kött i mitt kylskåp, eller att det ska tillagas i mina kastruller och pannor.

Tack och lov respekterar min sambo det och vi äter/tillagar bara vegetarisk mat hemma.

Om ni haft en överenskommelse, och din kille plötsligt bryter mot den, är det fräckt gjort av honom. Att vara vegetarian handlar ju ofta om en djupare etisk övertygelse. Som par tycker jag det är viktigt att man förstår och kan respektera varandras moraliska ställningstaganden. Det är liksom en av grundstenarna för att en relation ska fungera...

Hoppas ni kan hitta ett bra sätt att lyckas jämka tillvaron!

• Anonym (Vegan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 07:08:48 följande:

Jag har aldrig tvingat honom till något, jag har ju inte ens protesterat när han valde att börja äta djur igen, det enda jag ber om är att han inte tar hem det och det har han alltid accepterat, tills nu.

Han har alltid vetat hur stor den här frågan är för mig, vad ger honom rätten att behandla mig såhär?

Och vad ger dig rätten att vara respektlös mot honom? Skärp dig!
  • Anonym (Vegan)

Jag är vegan och min man äter kött. Jag respekterar hans val av mat och vi lagar särskild mat var för sig. Jag gläds när han vill prova min mat men gnäller inte när han grillar en biff.

För mig är detta ett ickeproblem.

• Anonym (Ledsen)
    Fjäril kär skrev 2018-06-20 07:13:38 följande:

Men han är inte vegetarian från början. Av respekt för dig gjorde han det när ni flyttade ihop.

Du är vegetarian av etiska skäl verkar det som, han blev vegetarian för din skull men är det egentligen inte. Det om något är respekt för dig.

Nu verkar det som att han i olika steg går mot sin vanliga mat igen. Och det får han. Man får ändra åsikt.

Ni får komma överens om hur han ska hantera sin mat.

Och det var helt hans eget val.

Han har pratat väldigt illa om köttindustrin under all tid sen han började läsa på och gör fortfarande, men då om rött kött.

Jag accepterade att han började äta fisk och fågel, men ville inte att han åt/förvarade det hemma och det accepterade han.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-20 07:16:26 följande:

Man får ändra sig helt fritt tycker jag. Kanske vågade han inte ta diskussionen med dig?

Nog tusan vågade han, vi diskuterar allt och det är inte ovanligt att vi resonerar olika.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Vegan) skrev 2018-06-20 07:21:38 följande:

Jag är vegan och min man äter kött. Jag respekterar hans val av mat och vi lagar särskild mat var för sig. Jag gläds när han vill prova min mat men gnäller inte när han grillar en biff.

För mig är detta ett ickeproblem.

Men då valde du att leva med en som äter kött, det gjorde inte jag. Trots det accepterade jag när han ville börja med fisk och fågel så länge jag inte behövde ha det hemma.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Vegan) skrev 2018-06-20 07:17:52 följande:

Och vad ger dig rätten att vara respektlös mot honom? Skärp dig!

Det är inte respektlöst att inte vilja ha det hemma. Respektlöst hade varit om jag kritiserade honom eller på annat sätt var på honom om det, jag har inte sagt något alls förutom att jag inte vill ha det hemma och det var han okej med.
Svar på tråden Han tar hem kyckling