• Anonym (Ledsen)

Han tar hem kyckling

Jag är vegetarian och har varit hela vårt förhållande. Han blev det i samband med att vi flyttade ihop, men har på senare tid börjat med först fisk och sen fågel.

Jag kan ju inte förbjuda honom, det enda jag ber om är att han inte tar hem det.

Nu har han börjat med en diet som innehåller väldigt mycket kyckling och från ingenstans så kom han hem med det och blev arg när jag protesterade.

Känner mig totalt överkörd och mår skit av att veta att det ligger i vårt kök och att han tillagar det med våra grejer.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, mest skriva av mig och kanske se om det finns nån som förstår.. För min del hade det lika väl kunnat ligga hundar eller katter i frysen, så hemskt känner jag att det är.

• Svar på tråden Han tar hem kyckling
  • plättarmedsylt
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 08:20:14 följande:

Varför är hans åsikter och känslor viktigare än mina?

Men vad VILL du då, TS? Vi försöker förklara att du inte har något annat val än att acceptera att han tar hem kött till sitt eget hem. Om det inte passar får ni flytta isär. Detta vägrar du dock. Så vad är DIN lösning? Tror du på allvar att du kan tvinga en annan människa att dela dina åsikter?

Jag börjar misstänka att det enda du ville med tråden var att få medhåll och bekräftelse. Att få höra att du har rätt och din sambo fel. Att få höra att han är taskig mot dig som tar hem kött. Flera i denna tråd har gett dig medhåll. Att förvänta sig medhåll från alla är orealistiskt. Du borde postat i ett forum för vegetarianer och veganer istället.
  • Anonym (jahapp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 08:43:41 följande:
    Om du inte ser skillnaden mellan att en vegetarian/vegan tvingas äta kött och att en icke-vegetarian/vegan tvingas äta vego så är det inte värt atr försöka förklara. Mig veterligen så äter majoriteten av ?köttätare? också vegetariskt, men de kallar det bara för tex grönsaker.
    Var skrev jag att någon tvingade en vegetarian att äta kött? läser om och om igen, men hittar inte ett ord jag skrivit om det
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 08:39:21 följande:

Det är han som förstör vårt förhållande isf. Det är han som gjort att vi hamnat där vi är, att från början välja att bli vegetarian för att sen inte bara ta tillbaka det utan också köra över det han vet är viktigt för mig. Jag kan acceptera att han äter det, så länge han inte tar hem det.

Men du kör ju över honom och det han tycker? Är det bara din vilja som gäller?
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 08:39:21 följande:

Det är han som förstör vårt förhållande isf. Det är han som gjort att vi hamnat där vi är, att från början välja att bli vegetarian för att sen inte bara ta tillbaka det utan också köra över det han vet är viktigt för mig. Jag kan acceptera att han äter det, så länge han inte tar hem det.

Och nej, du accepterar det inte eftersom han inte får ta hem och äta ddt han vill. Det är inte att acceptera.
  • Anonym (Aivar)

Hade min fru varit lika jobbig som TS hade barnen och jag gjort revolution.

Vi äter gärna vegetariskt, men ibland vill vi ha kött/fisk/kyckling.

• beccagranen
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 08:46:49 följande:
    Det gör jag ju, har inte sagt ett ord om det. Jag vill bara inte ha det hemma.
    Men om han inte får äta sin mat i sitt hem, då accepterar du inte det? 
    Vad tycker du att han rimligtvis ska göra, stå med en kokplatta på utsidan? 

Om din man vore vegan och du vegetarian, har han då rätten att neka dig mejeriprodukter, ägg etc i hemmet?
  • Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 08:20:14 följande:

Varför är hans åsikter och känslor viktigare än mina?

Och varför är dina viktigare än hans?
  • Anonym (Ledsen)

Skillnaden är att han valde att leva med en vegetarian, lika så jag. Det är han som vill ändra saker utan att ta hänsyn.

• Anonym (Aivar)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-20 09:13:08 följande:

Skillnaden är att han valde att leva med en vegetarian, lika så jag. Det är han som vill ändra saker utan att ta hänsyn.

Min fru åt kött när vi blev tillsammans, nu gör hon inte längre det...
  • Anonym (jahapp)

Hade en vegan som vägrade äta rökta mandlar jag gav henne.

Hon - Jag sa ju att jag är vegan,  det smakar bacon så det kan jag inte äta!

Jag - Men det är rökta mandlar, helt veganskt.

Hon - Men det SMAKAR JU BACON och jag är vegan då kan jag inte äta det.

Tror hon mest va ute efter tjaffs då hon ifrågasatte om vi inte hade veganska snacks åt henne och jag faktiskt ordnade detta. Varför upplever jag ofta detta på krogen av just dessa personer?

Svar på tråden Han tar hem kyckling