• thenextboy

Snälla, hjälp mig välja matta!?

Jag har köpt en ljusgrå soffa. Jag har beige gardiner. Jag har vita tapeter och brun parkett.

Men vad ska man ha för färg på mattan????

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig välja matta!?
  • Fillibom

Skulle välja en basfärgad grå/vit matta med något litet fält/symbol/rand i en komplimentfärg som sticker ut ordentligt.
    Vilken av de mer intensiva färgerna tycker du mest om; lila, röd, blå eller gul typ?

• thenextboy
    Fillibom skrev 2018-06-24 17:37:23 följande:

Skulle välja en basfärgad grå/vit matta med något litet fält/symbol/rand i en komplimentfärg som sticker ut ordentligt.

Vilken av de mer intensiva färgerna tycker du mest om; lila, röd, blå eller gul typ?

Kan man inte välja beige matta om man har beige gardiner så det matcher. Alltså förlåt, är kille och kan inget om inredning. Har precis flyttat in och vill ha det fint.

Jag älskar vitt. Varför går inte hel vit matta bra..?
  • thenextboy

Förresten hur stor matta ska jag ha? Här är min soffa

www.trademax.se/möbler/soffor/divansoffa-u-soffa/boss-l-soffa-vänster-grå-p153230-v99249?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gclid=CjwKCAjwgr3ZBRAAEiwAGVssnQXdgjCgg7jPwHL_qc2DaHODjd8LDyhrhhyKiUJ65TnptksJOQFWrhoCRVIQAvD_BwE

• Aikido
    thenextboy skrev 2018-06-24 17:46:20 följande:
    Kan man inte välja beige matta om man har beige gardiner så det matcher. Alltså förlåt, är kille och kan inget om inredning. Har precis flyttat in och vill ha det fint.

Jag älskar vitt. Varför går inte hel vit matta bra..?
    För blodfläckarna blir så uppenbara.
  • Fillibom

Du kan välja precis som du vill så klart
    Och visst det går lika bra med beigebottenfärg.

Själv skulle jag tycka det blev lite "trist" (sterilt, kalt, och kallt) om hela rummet gick helt i beige, grått och vitt. Antar att du har vita väggar också?

Helvit matta skulle jag inte skaffa, alldeles för ömtåligt allt syns, av erfarenhet (säger hon vars ex en gång tappade ut en hel julmustflaska på hennes enfärgade ljusgrå matta).

Ur ömtålighetsaspekten är det bra med en lite mönstrad matta (finns massa olika, behöver inte vara "turkiskt bladmönster", om man får en fläck på den kan den döljas lite i mönstren). IKEA är faktiskt bra på just mattor om du vill vara lite extra prismedveten.

Värt att tänka på är också att just med mattor kan man experimentera lite. En ny matta och ett par soffkuddar i samma färg kan ge hela rummet en ny känsla. Trivs man inte är det bara att byta tillbaka.

Kolla här för inspiration;
    www.stenbacksmattor.se/sortiment-39522534

• Fillibom

Du skall ha en matta som är större till ytan både runt soffbordet och sticka ut lite på sidorna från soffan (om du inte har en soffa som är för 20 personer liksom).

• thenextboy
    Fillibom skrev 2018-06-24 17:59:28 följande:

Du kan välja precis som du vill så klart

Och visst det går lika bra med beigebottenfärg.

Själv skulle jag tycka det blev lite "trist" (sterilt, kalt, och kallt) om hela rummet gick helt i beige, grått och vitt. Antar att du har vita väggar också?

Helvit matta skulle jag inte skaffa, alldeles för ömtåligt allt syns, av erfarenhet (säger hon vars ex en gång tappade ut en hel julmustflaska på hennes enfärgade ljusgrå matta).

Ur ömtålighetsaspekten är det bra med en lite mönstrad matta (finns massa olika, behöver inte vara "turkiskt bladmönster", om man får en fläck på den kan den döljas lite i mönstren). IKEA är faktiskt bra på just mattor om du vill vara lite extra prismedveten.

Värt att tänka på är också att just med mattor kan man experimentera lite. En ny matta och ett par soffkuddar i samma färg kan ge hela rummet en ny känsla. Trivs man inte är det bara att byta tillbaka.

Kolla här för inspiration;

www.stenbacksmattor.se/sortiment-39522534

Vit matta kanske inte är så bra om man har barn? Jag bor själv utan barn.

Så om du var jag, vad skulle du välja för matta? Ja jag har vita tapeter. Ljusgrå soffa och beige gardiner
  • thenextboy
    Fillibom skrev 2018-06-24 18:00:37 följande:

Du skall ha en matta som är större till ytan både runt soffbordet och sticka ut lite på sidorna från soffan (om du inte har en soffa som är för 20 personer liksom).

Men ska hela mattan vara under soffan? Jag vet ju inte vilket mått jag ska köpa ? :/
  • Fillibom

Tycker också att det är värt att lägga lite extra på just en lite tjockare kvalitets vardagsrumsmatta, ger hela rummet en liten känsla av lyx.

Om du är prismedveten:
    Om du vill vara väldigt neutral så skulle denna vara snygg:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70322115/

Den här skulle också vara snygg till din "lugna omgivning" om du vågar lite mera:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00372359/

Jag har den här och jag älskar den (har grå väggar, beige soffa, vita gardiner och parkettgolv):
    www.matt-tema.se/farg/multi/tiffany-multi-80x150

Svar på tråden Snälla, hjälp mig välja matta!?