Inlägg från: bulan2018 |Visa alla inlägg
  • bulan2018

    SUA graviditet (bara en artär i navelstängen...)

    Hej, 
    Igår var vi på RUL och allt var fint, allt var UA, men barnmorskan sa att "det här är en singelartär navelsträng, det är inte vanligt men kan gå bra ändå" 

    ja, och så finns Google, och så blir man hyper nervös och tror genomast att nu blir det galet. Finns det någon kunnig/med erfarenhet som kan hjälpa en nojig mamma lite? Hur har det gått för er andra med detta? Är det inget att oroa sig för? Barnmorskan sa det så i förbi farten och vi ska tillbaka på tisdag för att kolla något yttligare som bebisen vägrade visa upp (inget med SUA att göra) men till tisdag är det långt om man redan stressat upp hjärnan... 

    Tack på förhand ! 

  • Svar på tråden SUA graviditet (bara en artär i navelstängen...)
  • bulan2018
    Anonym (S) skrev 2018-06-26 10:06:57 följande:

    Det är ovanligt men sker och oftast betyder det ingenting. MEN det kan också förekomma i kombination med diverse "fel" på fostret. Men allt såg ju bra ut på ul så var inte orolig för det <3


    TACK! Man hinner tänka alldeles för många tankar, och google är inte alltid bra....
  • bulan2018
    Anonym (Carro) skrev 2018-06-26 13:51:37 följande:

    Hej! Jag hade det. Syntes inga andra förändringar på fostret. Fick göra ett tillväxtultraljud v 28 som visade att fostret låg ca 10 procent plus.

    Både jag och min sambo var oroliga mellan v 19-28 , men sedan släppte den största oron efter ul v 28.

    I vecka 38 födde jag ett barn på ca 3800 kg. Allting gick jättebra. Bad om att få se navelsträngen och moderkakan efteråt och tyckte navelsträngen var ca en tumme bred så som den ska vara.

    Tror det går bra för de flesta med sua.


    Tack för du tog dig tid att svara.. Jag blev så jätte nervös direkt, och hjärnan tänkte direkt katastorf tänk.. TACK!!!!
  • bulan2018
    Anonym (Min dotter) skrev 2018-06-30 15:55:31 följande:

    Hej!
    Min dotter föddes med SUA. Hon är fullt frisk! Föddes dock tillväxthämmad MEN det berodde främst på dåligt fungerande moderkaka, ev då i kombination med SUA.n. Fick höra av min läkare att det finns en viss risk för tillväxthämning, men att barn med detta oftast föds friska. Försök att undvika google, vet att det är lättare sagt än gjort men ändå ett tips.


    Verkligen tusen tack för ditt svar! Jag har nu lovat mig själv att int googla mer. Vi var på extra ul igår och då sa bm att hon ser detta som en fullt normali graviditet och inget tyder på nått annat. Att barn med SUA i stort sett alltid föds friska! 

    TACK!!!! 
Svar på tråden SUA graviditet (bara en artär i navelstängen...)