Anonym (hejhej) skrev 2018-06-28 22:27:53 följande:
Nej, jag vet. Det var därför jag undrade om någon annan lyckats för det känns så svårt som att jag inte kommer att klara det. Jag skrev i början att det känns som att det är kört. Hur har du haft det själv? Har du varit konflikträdd?
Just konflikträdsla har jag inte haft. Men i många år led jag av social fobi och stark ångest kopplad till relationer/andras åsikt om mig... både inbillade och verkliga åsikter.
Sättet jag kom över det var just att hantera känslan. Jag undvek ju människor för jag var rädd för den känslan som skulle komma efter.
Istället började jag sätta mig i fler sociala sammanhang och accepterade känslan, och förde en inre dialog med nig själv. Typ ?okej, jag känner att de kanske inte tycker om mig/tycker jag är konstig/ eller liknande. Men det är en känsla i mig och har väldigt lite med verkligheten att göra. Framförallt är det helt ok att alla inte älskar mig... och det är ok att ibland ha dispyter eller göra bort sig. Det avgör inte min självkänsla eller hur jag lever mitt liv. Och jag får inte låte det styra mig.?
Poängen är att det finns inget verktyg kanske just att lära sig ta konflikter. Utan det man ska jobba på är känslan som man försöker undvika. Att du undviker konflikter, är ju för att undvika den negativa känslan EFTER. Undvikande av konflikter är konsekvensen av den känslan. Inte tvärtom.
Ju mer du inte låter den styra, desto lättare och lättare blir det att säga ifrån. Och känslan blir mindre å mindre stark. Och du märker, genuint tror på, att den känslan inte ens varit i proportion till verkliga händelsen till slut.
Det har säkert hänt dig nån gån att du bett om ursäkt dör något du haft superdåligt samvete över och det visar sig att den andra personen inte alls tog illa vid sig och har inte ens tänkt på det. Din känsla har alltså inte varit i proportion till händelsen.
Hoppas det hjälper lite.