• Anonym (Hm)

Om bilen inte ökar i fart

Om man har gaspedalen helt nedtryckt men farten stannar på ca 80 någon minut. Kan det vara för man växla för fort från 3an till 5an?

Köpt en begagnad bil som verkar bra förövrigt men får för mig motorn är lite trög ibland eller vad man ska säga. Kanske har fel men har bara övningskört nya bilar så jämför ju med det..

• Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart
  • Anonym (Hm)
    Nonym skrev 2018-06-29 19:26:56 följande:

Vad är det för bil?

Chevrolet Orlando
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Varva) skrev 2018-06-29 19:34:05 följande:

Du måste ju kolla på varvmätaren när du växlar. Ska du hoppa över en växel bör man väl ligga över 2000 iallafall, en bensinbil orkar inte dra om varvtalet går ner mot 1000-1200, där hamnar du ju om du hoppat en växel innan du når 2000. Sen beror det ju på vad det är för motor och hur tung bilen är. Tycker inte det låter som det är nåt fel på bilen, utan du behöver planera körningen bättre och lära känna din bil.

Tack för tipset! Jo, handlar nog om att lära känna bilen bättre. I början lät det på motorn som om man gasade jätte mycket i 1an fast jag inte tyckte jag gjorde det. Men har lärt mig känna av den bättre iaf så det upplever jag inte mer. (Har bara haft bilen ett par dagar)
  • Nonym

Är detta bara ett problem när du växlar just från trean till femman i 80?

Tycker dock spontant att det låter som att nåt är galet med bilen, 80 är en alldeles utmärkt hastighet att köra på femman i..

• Anonym (Hm)
    Nonym skrev 2018-06-29 20:31:32 följande:

Tycker dock spontant att det låter som att nåt är galet med bilen, 80 är en alldeles utmärkt hastighet att köra på femman i..

Det har bara hänt en gång alltså, idag. Tror jag växla upp i 60 och sen bara kom upp i 80. Minns inte riktigt men kändes skumt när den inte ökade fast jag hade gasen hela vägen ner.
  • Anonym (Hm)

Efter nån minut började den öka alltså. Tror jag gick ner i 4an och gasa på och sen gick upp i 5an igen. Men jag är oroligt lagd så är rädd det är något fel på bilen.
  • Anonym (E)

Absolut, problemet är att TS vill ha acceleration i den hastigheten från en bil som väger 1,7 ton. Om det är modellen med 1,8 l motor är det inte alls underligt att den accar dåligt på femman i 60 knyck. Är det däremot 2,4 l motorn bör TS få den kollad.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2018-06-29 21:02:30 följande:

Absolut, problemet är att TS vill ha acceleration i den hastigheten från en bil som väger 1,7 ton. Om det är modellen med 1,8 l motor är det inte alls underligt att den accar dåligt på femman i 60 knyck. Är det däremot 2,4 l motorn bör TS få den kollad.

Stod 1,8 i annonsen...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2018-06-29 21:02:30 följande:

Om det nu skulle vara växellådan som är sliten, snackar vi enorma summor för att byta den?
  • Anonym (E)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 21:05:25 följande:

Stod 1,8 i annonsen...

Det är en relativt liten motor för en så stor bil, troligen låg du i alldeles för låga varvtal för att bilen skulle ha kraft att accelerera. Kanske hade du även lite motlut?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2018-06-29 21:08:56 följande:

Det är en relativt liten motor för en så stor bil, troligen låg du i alldeles för låga varvtal för att bilen skulle ha kraft att accelerera. Kanske hade du även lite motlut?

Jag hade precis kört klart svängen inför påfart på motorvägen, minns inte helt men tror det var när jag skulle upp i hastighet jag bara öka till 60 och sen försökte växla upp. Har ju fungerat fint på bilar jag kört innan även om man helst ska upp i 70. Upplever också att motorn är lite seg. Tar liksom längre tid än jag är van vid att komma upp i hastighet.

Tror du vi gjort en dålig affär eller kan en sån här bil rulla bra en 2 år tills vi kan köpa ny även om den är lite seg och möjligtvis sliten? Eller kan det bara vara så att det inte är mer fel på den än att motorn är liten till storleken som du säger?
Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart