Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 10:32:07 följande:
Vad tror du är felet? Eller du menar att jag växla för tidigt? Märkte stor skillnad på hur lätt den glider nu när jag fyllde på med olja. Det rök lite när jag öppnade den och hon sa den kan ha blivit lite överhettad om oljan varit tom och kan bli helt förstörd om man kör på tom. Men då hade den inte startat sa dem. Nu funkar den ju fint verkar det som..
Hur en bil rullar har INGENTING att göra med hur mycket motorolja det är i den (om den inte varit tom så länge att motorn är på väg att skära, men då hjälper det inte att fylla på)
Röken du såg när du öppnar locket där du fyller på oljan är inget annat än kondens/oljedimma i motorn, helt naturligt när motorn är varm
Helt tom på olja var inte bilen heller, då hade du fått en varning av bilen, däremot så kan det vara så att du antingen inte väntat tillräckligt länge från det att du stängde av bilen tills du kontrollerade oljenivån eller att bilen inte stod plant när du kollade
Du bör nog lämna in bilen för att få bromsarna bak kontrollerade, finns risk att det blivit något allvarligt fel om du kört länge med åtdragen handbroms
Jag hade tidigare en Peugeot bensinare, 2 liters motor och relativt tung bil, INGA problem att köra i 30 på femman och accelera med den, brukade inte behöva växla alls om jag inte behövde stanna när jag väl lagt i femman