• Anonym (Hm)

Om bilen inte ökar i fart

Om man har gaspedalen helt nedtryckt men farten stannar på ca 80 någon minut. Kan det vara för man växla för fort från 3an till 5an?

Köpt en begagnad bil som verkar bra förövrigt men får för mig motorn är lite trög ibland eller vad man ska säga. Kanske har fel men har bara övningskört nya bilar så jämför ju med det..

• Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart
  • Nonym
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 10:32:07 följande:

Vad tror du är felet? Eller du menar att jag växla för tidigt? Märkte stor skillnad på hur lätt den glider nu när jag fyllde på med olja. Det rök lite när jag öppnade den och hon sa den kan ha blivit lite överhettad om oljan varit tom och kan bli helt förstörd om man kör på tom. Men då hade den inte startat sa dem. Nu funkar den ju fint verkar det som..

Hur en bil rullar har INGENTING att göra med hur mycket motorolja det är i den (om den inte varit tom så länge att motorn är på väg att skära, men då hjälper det inte att fylla på)

Röken du såg när du öppnar locket där du fyller på oljan är inget annat än kondens/oljedimma i motorn, helt naturligt när motorn är varm

Helt tom på olja var inte bilen heller, då hade du fått en varning av bilen, däremot så kan det vara så att du antingen inte väntat tillräckligt länge från det att du stängde av bilen tills du kontrollerade oljenivån eller att bilen inte stod plant när du kollade

Du bör nog lämna in bilen för att få bromsarna bak kontrollerade, finns risk att det blivit något allvarligt fel om du kört länge med åtdragen handbroms

Jag hade tidigare en Peugeot bensinare, 2 liters motor och relativt tung bil, INGA problem att köra i 30 på femman och accelera med den, brukade inte behöva växla alls om jag inte behövde stanna när jag väl lagt i femman
  • Nonym
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 22:00:51 följande:

Bilen är förresten nybesiktigad och godkänd. Då borde ju motorn, bromsar och annat viktigt ha kollats?

Besktningen kollar bara om bilen är körduglig (och de missar tyvärr ofta stora brister) motorn kollar de bara i det avseende att avgasreningen fungerar som den ska och att det inte finns några större läckage
  • Anonym (Hm)

Kört 15 mil idag. Märkte motorn är lite seg och den har svårt även när det är lite uppför på motorvägen. Den ville inte upp i 5an förrän vid 80 såg jag när jag skulle på motorvägen. Tar överlag lite mer tid och kraft att komma upp i högre hastighet men antar det beror på att det är liten motor till stor bil som någon nämnde. Ska ändå lämna in den på måndag och få bromsar, gas, motor och växel kollad. Vi ska nämligen pendla med bilen i höst så måste veta inget större är fel.

• qu8ik9

Känn på mitten på fälgen efter körning ifall bromsar blir varma då ligger dom emot, hög växel i låg fart förstör kopplingar så viss eco-driving är skadligt och dyrt för bilar. Någon skrev växla vid 2500 varv är utmärkt, marschfart bör ej vara på varv under 1500 ifall du vill behålla kopplingen och att motorn skall orka någorlunda i backar.

• Anonym (har du körkort?)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 20:39:54 följande:
    Det har bara hänt en gång alltså, idag. Tror jag växla upp i 60 och sen bara kom upp i 80. Minns inte riktigt men kändes skumt när den inte ökade fast jag hade gasen hela vägen ner.
    Där har du problemet, du låg för lågt i varv. Se till att varva upp ordentligt, du kväver bilen. Det är alltså inte fel på bilen utan din körstil.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (har du körkort?) skrev 2018-06-30 20:03:50 följande:

Där har du problemet, du låg för lågt i varv. Se till att varva upp ordentligt, du kväver bilen. Det är alltså inte fel på bilen utan din körstil.

Alltså ja..min man körde oss hem nu och vi upplevde inte samma problem då. Han menar på att jag måste gasa på mer inför små backa och även annars då motorn som någon skrev är liten till bilens storlek. Anpassa sig efter bilen helt enkelt.

Avvaktar med felsökning då han verkligen inte tror något är fel förutom att jag växla upp för tidigt den gången och är allmänt nojig av mig.

Och ja, jag fick körkort i julas men har knappt kört sen dess och detta är min första bil och jag har lätt till oro. Alla är vi barn i början.
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 21:31:56 följande:
    Alltså ja..min man körde oss hem nu och vi upplevde inte samma problem då. Han menar på att jag måste gasa på mer inför små backa och även annars då motorn som någon skrev är liten till bilens storlek. Anpassa sig efter bilen helt enkelt.

Avvaktar med felsökning då han verkligen inte tror något är fel förutom att jag växla upp för tidigt den gången och är allmänt nojig av mig.

Och ja, jag fick körkort i julas men har knappt kört sen dess och detta är min första bil och jag har lätt till oro. Alla är vi barn i början.
    Skönt att höra att bilen är ok. Nya bilar är ofta anpassade för att kunna växla upp tidigare, men det är en myt att det alltid är mer miljövänligt att göra så.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (har du körkort?) skrev 2018-06-30 21:42:53 följande:

Skönt att höra att bilen är ok. Nya bilar är ofta anpassade för att kunna växla upp tidigare, men det är en myt att det alltid är mer miljövänligt att göra så.

Ja, ny och ny. Är från 2011. Men uppenbarligen gillar den inte att man hoppar över 4an. Mannen gasar på rätt rejält innan han växlar upp märkte jag. Sen iom min oro så tar jag minsta motorljud som ett dåligt omen och att säljaren sålt bilen för där är ett enormt fel hen visste om men inte sa något. Medan min man är världens lugnaste person som tror allt är finfint..
  • Tom Araya
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 17:54:33 följande:

Om man har gaspedalen helt nedtryckt men farten stannar på ca 80 någon minut. Kan det vara för man växla för fort från 3an till 5an?

Köpt en begagnad bil som verkar bra förövrigt men får för mig motorn är lite trög ibland eller vad man ska säga. Kanske har fel men har bara övningskört nya bilar så jämför ju med det..

Ja, en inte särskilt pigg bil accelerar ofta dåligt på högsta växeln. Den är normalt sett avsedd som marschfartsväxel, alltså att man accelererar på lägre växel tills man är uppe i den hastighet man vill hålla, sedan växlar upp till högsta växeln.

Dock ska det inte vara några större problem att med en långsammare acceleration på högsta växeln komma upp i 90, 100 eller 110 från 70-80 km/h.

Kanske är den bara slö, dåligt vridmoment. Vad är det för bil och vilken motor har den?

Kanske behöver den en ordentlig service.

Kanske ligger bromsar på.
    Kolla så att de inte blir tokvarma efter några kilometers körning med måttligt användande.

Kanske är kopplingen dålig.
    Prova att köra på trean i 40 och trampa gasen i botten. Ökar varvtalet mer än accelerationen så slirar kopplingen.

• Tom Araya
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 22:00:51 följande:

Bilen är förresten nybesiktigad och godkänd. Då borde ju motorn, bromsar och annat viktigt ha kollats?

Nej, status på motor kollas inte vid besiktning. Det räcker att den går och inte spyr ut för mycket avgaser.
  • Tom Araya
    Nonym skrev 2018-06-29 20:31:32 följande:

Är detta bara ett problem när du växlar just från trean till femman i 80?

Tycker dock spontant att det låter som att nåt är galet med bilen, 80 är en alldeles utmärkt hastighet att köra på femman i..

Jovisst, att köra på femman i 80 ska inte vara ett problem, inte heller 70 eller t.o.m. 60 km/h (i de flesta fall).

Att accelerera på femman är en annan sak. Den utväxlingen är inte gjord för acceleration.
  • Nonym
    Tom Araya skrev 2018-06-30 23:25:34 följande:

Jovisst, att köra på femman i 80 ska inte vara ett problem, inte heller 70 eller t.o.m. 60 km/h (i de flesta fall).

Att accelerera på femman är en annan sak. Den utväxlingen är inte gjord för acceleration.

Nej, inte den form av acceleration som det senare i tråden framkommit att det rörde sig om, men att det händer absolut ingenting när man trycker gasen i botten i 80 blås med femman i låter väl ändå inte normalt? Såvida det inte var så att TS helt enkelt gasade för mycket och bilens styrbox gick in och safe:ade och bromsade för att inte flöda motorn och riskera ras.

Alltså, i trådstarten pratas det om acceleration på femman i 80, senare i tråden framkommer det att det handlar om acceleration från 60 och dessutom i uppförsbacke..

Sen vet varken du eller jag vad det är för utväxling i växellådan på TS bil, men jag skulle gissa på att den är ungefär 1 på femman om det är högsta växeln, och då är det inte orimligt att förvänta sig att bilen åtminstone ska kunna öka i hastighet utan att behöva växla även om man bör växla ner vid en snabbare acceleration.
  • Tom Araya
    Nonym skrev 2018-07-01 00:56:20 följande:
    Nej, inte den form av acceleration som det senare i tråden framkommit att det rörde sig om, men att det händer absolut ingenting när man trycker gasen i botten i 80 blås med femman i låter väl ändå inte normalt? Såvida det inte var så att TS helt enkelt gasade för mycket och bilens styrbox gick in och safe:ade och bromsade för att inte flöda motorn och riskera ras.

Alltså, i trådstarten pratas det om acceleration på femman i 80, senare i tråden framkommer det att det handlar om acceleration från 60 och dessutom i uppförsbacke..

Sen vet varken du eller jag vad det är för utväxling i växellådan på TS bil, men jag skulle gissa på att den är ungefär 1 på femman om det är högsta växeln, och då är det inte orimligt att förvänta sig att bilen åtminstone ska kunna öka i hastighet utan att behöva växla även om man bör växla ner vid en snabbare acceleration.
    Finns det några moderna bilar vars högsta växel inte är en överväxel?
    Nonym skrev 2018-07-01 00:56:20 följande:

Ja det finns iaf. massvis av bilar som inte skulle klara att accelerera nämnvärt på 5an i 60km/h i uppförsbacke, det behöver inte ens vara en bil med klen motor.
  • Anonym (Hm)
    Tom Araya skrev 2018-06-30 23:11:05 följande:

Ja, en inte särskilt pigg bil accelerar ofta dåligt på högsta växeln. Den är normalt sett avsedd som marschfartsväxel, alltså att man accelererar på lägre växel tills man är uppe i den hastighet man vill hålla, sedan växlar upp till högsta växeln.

Dock ska det inte vara några större problem att med en långsammare acceleration på högsta växeln komma upp i 90, 100 eller 110 från 70-80 km/h.

Kanske är den bara slö, dåligt vridmoment. Vad är det för bil och vilken motor har den?

Kanske behöver den en ordentlig service.

Kanske ligger bromsar på.

Kolla så att de inte blir tokvarma efter några kilometers körning med måttligt användande.

Kanske är kopplingen dålig.

Prova att köra på trean i 40 och trampa gasen i botten. Ökar varvtalet mer än accelerationen så slirar kopplingen.

Det går alltså att accelerera upp i så högt som man vill, 120 är väl högsta vi kört pga hur fort man får köra. Men jag upplevde att den är lite slö på att komma upp så fort i början men jag trampar nog inte ner gasen hela vägen heller. När min man körde var det inga problem.

Men jag upplevde att gasen liksom inte tog emot så mycket på de höga hastigheterna men släpper man lite så saktar ju bilen ner så det borde ju inte vara några problem egentligen.

Det är en Chevrolet Orlando med 1,8 liters motor.

Ska testa ditt tips där med kopplingen och bromsarna åsen.
  • Nonym
    Anonym (har du körkort?) skrev 2018-07-01 01:38:30 följande:

Ja det finns iaf. massvis av bilar som inte skulle klara att accelerera nämnvärt på 5an i 60km/h i uppförsbacke, det behöver inte ens vara en bil med klen motor.

Precis, men att accelera på 5:an i 80 ska ?alla? bilar klara, och det var väl så som trådstarten var utformad?
  • Nonym
    Tom Araya skrev 2018-07-01 01:30:08 följande:

Finns det några moderna bilar vars högsta växel inte är en överväxel?

Skrämmande många
  • Anonym (Hm)

Testade nu det Tom Araya tipsade om med 3an i 40 och sen gasen i botten. Varvtalet och hastigheten rörde sig i samma takt, typ exakt likadant men varvtalet var lite längre fram än hastigheten men det spelar väl ingen roll? Alltså gick upp mot 3000 i 100km/h.

Den låg på 2200 i 80 ca men bilen vill ligga i 5an då hör man.

Kände också på fälgen, antar du menar bakom för på själva metallen kändes ju inget. Bakom var det varmt men inte sådär skitvarmt så man inte kunde röra den.

Känner mig lugnare idag.

Upplever att jag inte trampat ner gasen ordentligt men nu när jag gör det ökar ju hastigheten bättre. Ibland i högre tar det dock några sekunder att komma upp, antar det är i backar och så och även lite annars kanske om jag inte trampar på ordentligt.

Min man är nog en bättre förare än mig för tipsen han ger hjälper. Han upplever dock att man får släppa gasen lite och inte kan ha den hela vägen ner för länge utan släpper man lite och gasar igen får den mer kraft.

Jag upplever att gasen är väldigt lätt dock att trycka på så det känns som den inte tar emot så mycket men trycker jag ner gasen mer ökar den ju i högre hastighet. Kanske är när man är uppe i 60-70 och måste gasa mer för att komma högre för då känns det ju att det blir motstånd. Man måste även vara ganska lätt i 1an och precis bara starta annars blir varvtalet rätt högt.

• Anonym (Hm)

Kanke ska korrigera ts. Var nog inte nån minut utan några sekunder. Kändes ju länge av oron och stressen på motorvägen. Men tror jag var i 3an på ca 40, gasa upp snabbt till typ 60 och sen växla till 5an då den lite missnöjt gick upp i 80 för att sen stanna där några sekunder på full gas för att sen sakta röra sig upp mot 110. Tror som några nämnt att jag var alldeles för snabb på det så det blev för mycket för motorn.

Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart