• Anonym (Hm)

Om bilen inte ökar i fart

Om man har gaspedalen helt nedtryckt men farten stannar på ca 80 någon minut. Kan det vara för man växla för fort från 3an till 5an?

Köpt en begagnad bil som verkar bra förövrigt men får för mig motorn är lite trög ibland eller vad man ska säga. Kanske har fel men har bara övningskört nya bilar så jämför ju med det..

• Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart
  • Anonym (E)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 21:15:50 följande:

Jag hade precis kört klart svängen inför påfart på motorvägen, minns inte helt men tror det var när jag skulle upp i hastighet jag bara öka till 60 och sen försökte växla upp. Har ju fungerat fint på bilar jag kört innan även om man helst ska upp i 70. Upplever också att motorn är lite seg. Tar liksom längre tid än jag är van vid att komma upp i hastighet.

Tror du vi gjort en dålig affär eller kan en sån här bil rulla bra en 2 år tills vi kan köpa ny även om den är lite seg och möjligtvis sliten? Eller kan det bara vara så att det inte är mer fel på den än att motorn är liten till storleken som du säger?

Jag är absolut ingen expert på bilar, men kosta på er en genomgång av bilen. Eftersom det bara hänt en gång tror jag nog att det var handhavandet det var fel på snarare än bilen.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2018-06-29 21:34:35 följande:

Jag är absolut ingen expert på bilar, men kosta på er en genomgång av bilen. Eftersom det bara hänt en gång tror jag nog att det var handhavandet det var fel på snarare än bilen.

Ska köra 15 mil enkel väg imorgon och hälsa på släktingar. Är det något fel borde det ju visa sig då. Ringer verkstan på måndag isåfall.
  • Anonym (Hm)

Bilen är förresten nybesiktigad och godkänd. Då borde ju motorn, bromsar och annat viktigt ha kollats?

• Anonym (Varva)

Som sagt, sluta titta på hastighetsmätaren när du växlar och koncentrera dig på varvtalet och hur motorn låter istället. 70 på treans växel kan vara 2100 varv på en bil och 1700 på en annan. Det är inte alltid att det går att växla vid samma hastighet i alla bilar. Min bil tex (som är sexväxlad) kan jag växla från trean till femman redan när jag ligger i 50, om det inte är uppförsbacke. I min förra bil gjorde jag det först när jag var uppe i 75.

• Anonym (Hm)

Så öppna motorhuven. Helt tom på motorolja och spolvätska!!

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 07:44:56 följande:

Så öppna motorhuven. Helt tom på motorolja och spolvätska!!

Bra att du upptäckte det. Det är dock inte därför din bil beter sig som den gör.
  • Iowhannah
    Anonym (Varva) skrev 2018-06-30 02:00:43 följande:

Som sagt, sluta titta på hastighetsmätaren när du växlar och koncentrera dig på varvtalet och hur motorn låter istället. 70 på treans växel kan vara 2100 varv på en bil och 1700 på en annan. Det är inte alltid att det går att växla vid samma hastighet i alla bilar. Min bil tex (som är sexväxlad) kan jag växla från trean till femman redan när jag ligger i 50, om det inte är uppförsbacke. I min förra bil gjorde jag det först när jag var uppe i 75.

Precis min tanke. Med vår manuella (femväxlade) bil växlar jag från trean till femman när jag är över 70, med vår förra (sexväxlade) bil gick jag från trean till femman vid 55-60 som högst.

Motorns storlek och växellådans kapacitet spelar in, TS får helt enkelt vänja sig vid just den här bilen.
  • Anonym (Hm)

Så pinsamt! Jag hade handbromsen i imorse det var därför bilen stannade på parkeringen. Motorolja och spolarvätskan var dock helt slut. Bilen rullar helt annorlunda och glider fint nu när jag fyllt på.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-06-30 07:52:30 följande:

Bra att du upptäckte det. Det är dock inte därför din bil beter sig som den gör.

Vad tror du är felet? Eller du menar att jag växla för tidigt? Märkte stor skillnad på hur lätt den glider nu när jag fyllde på med olja. Det rök lite när jag öppnade den och hon sa den kan ha blivit lite överhettad om oljan varit tom och kan bli helt förstörd om man kör på tom. Men då hade den inte startat sa dem. Nu funkar den ju fint verkar det som..
  • Iowhannah
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 10:32:07 följande:

Vad tror du är felet? Eller du menar att jag växla för tidigt? Märkte stor skillnad på hur lätt den glider nu när jag fyllde på med olja. Det rök lite när jag öppnade den och hon sa den kan ha blivit lite överhettad om oljan varit tom och kan bli helt förstörd om man kör på tom. Men då hade den inte startat sa dem. Nu funkar den ju fint verkar det som..

Lyste inte oljelampan?

Anyhoo, bra att du upptäckte oljenivån men tänk på hur du växlar i framtiden. Jag brukar se till att komma upp i 2500 i varvtal om jag ska gå från trean till femman.
Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart