Koll har verkligen inte jag heller. Och ännu mindre koll har jag sedan min pojkvän gjorde slut för några veckor sedan, vilket vände upp och ner på hela min värld. Men det fick mig också att inse att jag måste ta ansvar och fixa allting på egen hand, så jag sörjde genom shopping. Jag har köpt spjälsäng, madrass, madrasskydd, spjälskydd, täcke, kudde, påslakan, mobil, babynest, filtar, sovpåse, kläder, bärsele, skötbord med klädsel, blöjor, blöjpåsar, blöjhink, tvättlappar, tvättservetter, nappar, nappflaskor, torkställ, modersmjölksersättning, amnings-bh, amningsinlägg, amningsskydd, amningskudde, bröstpump, nattbindor, extra mjukt toapapper, badbalja, badcape, babyolja, bomullspinnar, nagelsax, pysventiler, snorsug, D-vitamin, salvor, babygym, leksaker, nalle, sagoböcker, babysitter, babymonitor... Så det enda som återstår nu ska vara vagnen med alla tillbehör. Är allting nödvändigt? Garanterat inte. Men det är iaf vad jag har köpt hem.
Så nu börjar jag komma in i samma känsla som du. Nu är det bara väntan som återstår. Men pga. min situation så känns det väldigt skönt att få göra det. Nu när alla prylarna är fixade så är jag mer redo att hantera allting på egen hand, så nu hoppas jag få fokusera på mig själv istället. Göra saker för min egen skull, som jag kanske inte kommer kunna göra på en stund när jag hand blivit mamma.
Om ni känner att ni vill förbereda er ännu mer kan ni läsa en massa böcker om barn och föräldraskap eller gå på olika föräldrakurser. Har ni tvättat allting än? Om inte kan ni köpa tvättmedel och sköljmedel för känslig hud utan parfym och sätta igång. Annars tycker jag att ni ska fundera på era egna behov när ni är på förlossningen och när ni kommer hem? Vad uppskattar ni när ni är sjuka, stressade, deppiga? Bra spellistor på Spotify för olika humör? Massor av matlådor är ett vanligt tips, så det kanske ni kan planera in att fixa till? Favoritgodis och smärtstillande kanske ni också vil ha hemma? Massageolja så ni kan rå om varandra? Kanske diskutera kring hur ni vill att den andra visar omtanke och tar ansvar för olika sysslor efter förlossningen? Köpa nya mjukisbyxor att leva i ett par veckor? Och såklart - något ni kommer sakna sen - försök stanna upp i tystnaden och lugnet och njuta av att ni kan pilla er i naveln och inte behöva göra något alls. Vila upp er, dejta, umgås och njut av kvalitetstid tillsammans, att det bara är ni två en liten stund till. :)