• Anonym (A)

Köpte heliumballonger sambon blev arg

Köpte 3 heliumballonger till mig, barnet och hens kompis för att kunna prata med smurfröster som en kul grej. Detta har jag själv gjort som barn många gånger och även sett andra vuxna/barn göra.

Sambon googlade fram en artikel där det i princip stod att det var livsfarligt att andas in helium.

Som jag tolkar det gäller detta enbart om man andas in helium direkt från behållaren eller inhalerar en stor mängd helium.

• Svar på tråden Köpte heliumballonger sambon blev arg
  • Panke

Om du sitter och andas helium istället för luft kommer du att kvävas. Inte genom att dra in lite från en ballong.

• Anonym (m)

Låter som att du har en väldigt paranoid partner.

• Anonym (Många gånger)

På sin höjd kan ni nog få huvudvärk om ni håller på länge (av syrebrist).

• klyban

Jo, helium kan döda dig, men ifrån en ballong är väldigt svårt.

Din partner har aldrig förstått vad h*n läst och varför det kan vara farligt.
    Det är syrebrist som är det farliga, men en ballong är kanske på sin höjd 3ggr och om man vill pratat ordentligt som kalle anka.
    Väldigt svårt se syrebrist uppstår på detta.

hur många meter var det?
  • Anonym (A)

Min sambo ser det ungefär som om jag hade låtit barnen röka heroin eller något.

• klyban
    Anonym (A) skrev 2018-07-02 21:56:18 följande:
    Min sambo ser det ungefär som om jag hade låtit barnen röka heroin eller något.

Han kanske ska läsa mer noggrant så hon förstår vad hon läser, en ballong  är omöjligt farligt.
    Säkert inte ens 3 i rad heller, utan vi pratar om andas ren helium och utan syre.
    Då börjar det bli väldigt farligt helt plötsligt.

hur många meter var det?
  • Anonym (A)

Barnen tog max 3 andetag var ur sina ballonger, sedan var det inte mer med det. Då rusar sambon in i rummet och ber mig komma ut. Väl ute ur rummet visar hen sin mobil där hen har googlat att inhalering av helium kan vara lika med döden samt säger att jag ?nog kommer att få ett argt samtal? från vårt barns kompis ikväll. Jag blir JÄTTERÄDD och börjar googla själv. Jag finner att det krävs rejäl inhalering av 100% helium för att dö. Och med rejäl menas REJÄL som i att andas rent helium i 3 minuter i stället för syre.

Sambon godtar inte detta. Hen säger sig inte förstå hur jag ens kunde tänka tanken, att ?alarmklockor? ringer i hens huvud etcetera.

• klyban
    Anonym (A) skrev 2018-07-02 22:38:48 följande:
    Barnen tog max 3 andetag var ur sina ballonger, sedan var det inte mer med det. Då rusar sambon in i rummet och ber mig komma ut. Väl ute ur rummet visar hen sin mobil där hen har googlat att inhalering av helium kan vara lika med döden samt säger att jag nog kommer att få ett argt samtal från vårt barns kompis ikväll. Jag blir JÄTTERÄDD och börjar googla själv. Jag finner att det krävs rejäl inhalering av 100% helium för att dö. Och med rejäl menas REJÄL som i att andas rent helium i 3 minuter i stället för syre.
    Sambon godtar inte detta. Hen säger sig inte förstå hur jag ens kunde tänka tanken, att alarmklockor ringer i hens huvud etcetera.

JA, det krävs rätt stora mängder rent helium för orsaka en syrebrist.
    Men antar din flickvän har nu hamnat i en bubbla där inget längre når in?

Detta har man gjort tiotusentals ggr innan, och själv sett såna som andats in flera ballonger i rad.
    De har inte ens vacklat eller sett ut att de fått syrebrist

Hon har bara rätt i sak att helium kan vara farligt, men hon lär nog aldrig förstå att detta inte är farligt alls och just pga för lite helium.

hur många meter var det?
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2018-07-02 22:44:42 följande:

JA, det krävs rätt stora mängder rent helium för orsaka en syrebrist.

Men antar din flickvän har nu hamnat i en bubbla där inget längre når in?

Detta har man gjort tiotusentals ggr innan, och själv sett såna som andats in flera ballonger i rad.

De har inte ens vacklat eller sett ut att de fått syrebrist

Hon har bara rätt i sak att helium kan vara farligt, men hon lär nog aldrig förstå att detta inte är farligt alls och just pga för lite helium.

Hen står fast vid vad hen läst på nätet. Någon artikel om att det kan vara livsfarligt att andas in helium.

Det var tydligen ett ohyggligt hemskt och oansvarigt tilltag av mig som hade kunnat gjort mig skyldig till dråp, typ. Som om det vore zyklon-b.

Konstigt att man säljer dessa dödsballonger till barn? Det borde ju ske hundratals dödsfall via heliumballong per år. Tänk på alla kalas där heliumballonger har gått sönder och slaktat hela förskoleklasser???

Men det vill hen inte ta in.
  • klyban
    Anonym (A) skrev 2018-07-03 10:53:34 följande:
    Hen står fast vid vad hen läst på nätet. Någon artikel om att det kan vara livsfarligt att andas in helium.
    Det var tydligen ett ohyggligt hemskt och oansvarigt tilltag av mig som hade kunnat gjort mig skyldig till dråp, typ. Som om det vore zyklon-b.

Konstigt att man säljer dessa dödsballonger till barn? Det borde ju ske hundratals dödsfall via heliumballong per år. Tänk på alla kalas där heliumballonger har gått sönder och slaktat hela förskoleklasser???

Men det vill hen inte ta in.

Det blev nått som heter confirmation bias, och det är omöjligt för många och ta sig ur nått sånt.
    att säga det är helt ofarligt kanske inte stämmer, men säga det är farligt är en ren lögn.

Och speciellt om vi pratar om ballonger, hade vi pratat om tub, ja då hade vi nog sagt att det är för farligt för ens tänka på.
    Men ballongerna behöver man inte ens reflektera över, be henne läsa tråden och se till hon gör ett nytt försök och lära sig nått och varför det kan vara farligt.
    Ordet stavas helt och hållet  och på ett enda sätt = Syrebrist och inte död av helium.
    3 ballonger är 3 andetag(modell större).

Kanske du ska returnera denna tjänsten och googla nått som säger är farligt och som görs ofta av denna person.
    Så kommer du få uppleva nått intressant, svårt och sia om vad.
    Men arg, förnekelse är väl det troliga.
    Sen rätt lustigt i hur man kan googla något, med ledande ord och sen inte försöka ta reda på mer när det blir bekräftat(confirmation bias, det är samma som man att texten bekräftar det man tror, men man försöker inte ta reda på mer).
    Och försöker man ta reda på mer, så kommer detta fortfarande ha ledande ord och bli fortfarande fel.

Även är ballonggas inte helt rent helium som jag förstår det och aga säger den är säker, men anser man inte andas in med flit.
    Påverkar inte heller kroppen som ämne, utan endast när tar så mycket att syre inte når fram till lungor.

Och även när man läser kemblad, så står ju en massa livsfarligt, men det gäller ju förstå att det handlar om vätska då och det mesta där.

Men min erfarenhet i någon som gör som din partner, och det är att det inte finns något som kan dra ur personen ur denna bubbla.

hur många meter var det?
Svar på tråden Köpte heliumballonger sambon blev arg