Pappa missbrukar
Min gissning är att din far hade satt upp en fasad, och att denna till slut trillade ned och den missbrukande uppenbara sig istället.
Det finns säkert en h el del sätt och närma sig detta.
En jag skulle ha i åtanke, och det är hur han behandlar dig
Och försöker han behandla dig väl, men kanske är onykter, så kan man se det positivt.
Men behandlar han dig illa, så får man säga det är nått jag inte accepterar att du behandlar mig illa, för då kan vi vänta tills du vill behandla mig bättre.
Andra alternativet är att man försöker hjälpa, men den vägen är extremt jobbig och ta och så långt det gått, så skulle inte rekommendera detta och detta får någon professionell sköta istället.
Tredje alternativet är att säga ingen kontakt överhuvudtaget om du är onykter, men det i sig kan innebära du aldrig någonsin har kontakt med honom.
Så frågan man frågan ställa sig vad vill man, för mig skulle svaret bli i en liknande situation.
Och det är att jag skulle prioritera hur han behandlar mig nu, än tänka på alkohol och substanser.
Och behandlar han mig bra, så skulle jag vårda detta.
Men behandlar han en illa, så får man ta ett steg tillbaka och agera på detta.
Det är en svår situation, sen om man vill hålla liv i honom och som alkoholist.
Så är mat viktigt, för anar man de slutar äta mat, så kommer hälsoproblemen i all större kraft.
Så kanske en tid kommer när han är villig att förändra sig frivilligt.