• Anonym (förtvivlad)

Kan jag få hjälp att flytta?

Jag råkade ut för en svår olycka för några år sedan, som gav bestående men. Har inte jobbat sedan dess, men nu börjat arbetsträna.

P.g.a. ekonomin har jag blivit av med allt, lägenhet, möbler, bil...
    Har varit inneboende ett tag, innan  jag blev sambo.
    Står helt utanför bostadsmarknaden och har skulder.

Sambon har försörjt mig under vår korta tid ihop, nu är det slut och jag måste flytta.

Jag har också funktionshinder som gör att jag har svårt att klara mig helt själv utan anpassning i boende.

Jag har inga kontakter här, så det enda jag kunde komma på var att ringa sociala myndigheter, men de säger att de varken kan eller har skyldigheter att hjälpa mig på något sätt utan det får min fd sambo eller någon annan göra...fast jag kan ju inte ens skaffa mig en bostad eller betala för den...

Ska det verkligen vara så?

Vad ska jag göra?

Orkar inte mer...

• Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?
  • Anonym (förtvivlad)
    nernu skrev 2018-07-07 12:44:56 följande:
    Vi har bara ?frivilligt? hemlösa i Sverige. Hade de velat ha tak över huvudet hade de fått det. Sen är väl onte missbruket som ligger bakom särskilt frivilligt men just hemlösheten är det.
    Förklara gärna hur folk blir frivilligt hemlösa?

Att jag blev tvungen att sälja min lägenhet och flytta, utan att ha någonstans att flytta till eller ha möjlighet att skaffa en hyreslägenhet har inte ett uns av frivillighet inblandat från min sida.
  • Anonym (förtvivlad)
    nernu skrev 2018-07-07 14:27:36 följande:
    Har aldrig påstått att kommunen delar ut lägenheter på östermalm. Men det står i socialtjänstlagen att kommunen har skyldighet att se till att du får tak över huvudet. Så är det med det.
    Jag har trots upprepade genomgångar inte hittat en paragraf eller en rad som tydligt säger det, hur mycket jag än önskar och tycker den borde finnas.
    Jag vore oändligt tacksam om någon kunde hitta vad jag i så fall missat...
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Tove) skrev 2018-07-07 12:40:50 följande:

Om du är för sjuk/handikappad för att jobba borde du ju få någon slags ersättning/bidrag från samhället så du klarar dig? Varför får du inte det?

Ingen anser att jag är för sjuk/handikappad för att jobba.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-07-07 08:16:31 följande:
    Kolla handboken för ekonomiskt bistånd. Soc likställer folk som lever som sambo under äktenskapslika förhållanden med gifta. Tror en anledning kan vara för att annars skulle de med långvarigt biståndsbehov som är gifta bara skilja sig och fortsätta leva ihop...

Det är klurigt att du bor med din exsambo. Det är upp till dig att bevisa att ni inte längre har ett kärleksförhållande. Bjud in soc, visa att ni inte sover i samma säng t ex. Soc kommer även ställa krav på dig att vidga ditt sökområde vad gäller lägenheter.
    Helst skulle jag vilja flytta tillbaka till min gamla hemkommun, men där är det ännu svårare att få lägenhet än här och en flytt blir också mer kostsam.
  • Anonym (asdf)
    nernu skrev 2018-07-07 14:31:32 följande:

[quote=78863059][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 14:17:39 följande:[/quote-nick]Det är inte sant. Det är en oerhört tuff bostadsmarknad just nu och man klarar inte av att ta sig in på bostadsmarknaden med närapå noll i inkomst om man inte bor ute på vischan, har otrolig tur eller har släkt som skjuter till med pengar till första hyran/deposition etc

Nu var jag otydlig. Det socialtjänsten är skyldiga att tillhandahålla är tak över huvudet på något sätt. Man kan givetvis vara hemlös trots att man har någonstans att sova. Men bo på gatan måste ingen göra.

Stockholmare har ju ofta svårt att tänka på annat än stockholm men i andra kommuner är det inte omöjligt att få hjälp att hitta en lägenhet. Systemen är olika.

Ja det är definitivt inte samma sak att ha tak över huvudet som att ha ett hem. Och tycker inte kommuner tar ansvar.
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 15:39:44 följande:

Helst skulle jag vilja flytta tillbaka till min gamla hemkommun, men där är det ännu svårare att få lägenhet än här och en flytt blir också mer kostsam.

Du får flytta dit när du har din försörjning ordnad, nu måste du göra allt du kan för ordna med 1. Försörjning, 2. Bostad
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 15:39:44 följande:
    en längre flytt skulle det stå.
  • Anonym (Herregud)

Vi har bara ?frivilligt? hemlösa i Sverige. Hade de velat ha tak över huvudet hade de fått det. Sen är väl onte missbruket som ligger bakom särskilt frivilligt men just hemlösheten är det.

Det enda som skiljer en hemlös från en som inte är det är ett boende, tror du att du sitter så säkert?

Det kan hända nästan vem som helst idag, och det är skrämmande! Det räcker med sjukdom/dödsfall/uppsägning eller till och med en gigantisk hyreshöjning, så har man ingenstans att ta vägen. Visst, det finns en del som misskött sig och som hamnat på gatan, men ingen vill vara där frivilligt.

Hyresvärden kan göra en löjligt hög hyreshöjning, och har du inte råd så åker du ut.

Har du läst nyheterna på sistone? Ingen får bostad, och vi har till och med hemlösa barn, tror du barnen valde detta?

Jag har själv suttit i denna situation och har varit på väg att bli hemlös, för hyresvärden ville göra mer pengar på min bostad och kasta ut oss, trots att jag betalat hyran i tid i tio år. Men vilken tur jag har då, att socialen iaf kan komma och omhänderta mina barn när jag åker ut på gatan!

Jag ringer inte ens socialen längre, för de skriker åt mig att "vi är inget jävla bostadsbolag!!".

Men vad gör man då när man inte har någonstans att ta vägen? När soc är det sista hoppet?

Sökte bostad och inte nog med att hyrorna var sjukt höga, man skulle i de flesta fall lämna in en massa papper på att man är skuldfri och har säkrad inkomst en lång tid framöver, och det fick inte vara under ett visst belopp per år, och tre månader hyra i förskott.

Låter det som något alla kan uppfylla?

Låter det som något ts har möjlighet till?

Jag önskar jag hade något bra svar till dig ts, men jag vet faktiskt inte.

I mitt fall löste det sig genom att en löst bekant nämnde att han skulle hyra ut sitt boende, en jäkla tur alltså!

Kanske kan du efterlysa något på Facebook?

Jag förstår hur dåligt du måste må i detta, och jag lider med dig!

Många verkar inte se hur det ser ut idag, det är lättare att blunda för det, tills det drabbar en själv.
  • Anonym (Wtf)

Ursäkta, men att vara så ignorant, okunnig och inkompetent borde vara straffbart. Tur för dig att det inte är det ännu.
  • Anonym (förtvivlad)

Har ställt mig i Rikshems bostadskö nu, efter tips här i tråden. Men självklart skulle också inkomst fyllas i, så jag har inga stora förhoppningar.

Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?