• Anonym (förtvivlad)

Kan jag få hjälp att flytta?

Jag råkade ut för en svår olycka för några år sedan, som gav bestående men. Har inte jobbat sedan dess, men nu börjat arbetsträna.

P.g.a. ekonomin har jag blivit av med allt, lägenhet, möbler, bil...
    Har varit inneboende ett tag, innan  jag blev sambo.
    Står helt utanför bostadsmarknaden och har skulder.

Sambon har försörjt mig under vår korta tid ihop, nu är det slut och jag måste flytta.

Jag har också funktionshinder som gör att jag har svårt att klara mig helt själv utan anpassning i boende.

Jag har inga kontakter här, så det enda jag kunde komma på var att ringa sociala myndigheter, men de säger att de varken kan eller har skyldigheter att hjälpa mig på något sätt utan det får min fd sambo eller någon annan göra...fast jag kan ju inte ens skaffa mig en bostad eller betala för den...

Ska det verkligen vara så?

Vad ska jag göra?

Orkar inte mer...

• Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?
  • Anonym (Britt)

Det finns något som heter personligt ombud på försäkringskassan. En person som ska hjälpa dig med kontakter till olika instanser. -Läkare, soc, ekonomirådgivning, boende osv.

Kolla med försäkringskassan om du kan få hjälp av en sån person.

• EmberEyes

TS, testa att din sambo skriver en "uppsägning" av ditt boende. Beroende på vad du har sagt i din kontakt med soc så kan ni dessutom bak-datera det. Det är vanligast med tre månaders uppsägning, men jag tror inte soc kan göra något om ni skriver en uppsägningstid som är kortare, speciellt inte om ni båda skrvit på. Googla för att hitta ett uppsägningsavtal på nätet, tror att t. ex. hyresgästföreningen kan ha ett, men det borde finnas andra källor också.

Ta med detta till soc och pressa dem på att du kommer vara bostadslös från och med detta datum. Soc kommer (förmodligen) inte kunna hjälpa dig med boende, men de kan inte fortsätta ignorera dig.

• Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 02:20:48 följande:

Tack!

Nu läser jag socialförsäkringslagen och det står inget uttryckligen om att sambos måste försörja varandra där heller, utan det står följande:

1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

Men om min fd sambo säger nej, borde det då inte kunna betraktas som att det inte är ett möjligt sätt att få sina behov tillgodosedda?

Dessutom står det följande i paragrafens sista stycke:

Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv. Lag (2016:654).

Jag är allt annat än självständig genom att hänvisas till nuvarande boende och att försörjas av min fd sambo. Snarare isolerad och beroende.

Kolla handboken för ekonomiskt bistånd. Soc likställer folk som lever som sambo under äktenskapslika förhållanden med gifta. Tror en anledning kan vara för att annars skulle de med långvarigt biståndsbehov som är gifta bara skilja sig och fortsätta leva ihop...

Det är klurigt att du bor med din exsambo. Det är upp till dig att bevisa att ni inte längre har ett kärleksförhållande. Bjud in soc, visa att ni inte sover i samma säng t ex. Soc kommer även ställa krav på dig att vidga ditt sökområde vad gäller lägenheter.
  • Anonym (Tove)

Om du är för sjuk/handikappad för att jobba borde du ju få någon slags ersättning/bidrag från samhället så du klarar dig? Varför får du inte det?

• nernu
    Anonym (G) skrev 2018-07-06 19:26:30 följande:

Fast om soc haft skyldighet att hjälpa alla utan bostad hade vi inte haft hemlösa i Sverige. Så nej, dom har ingen skyldighet att hjälpa vuxna människor. Hade TS haft barn hade dom nog varit mer benägna att hjälpa. Om så inte med bostad så hjälp åt barnen att få komma till familjehem tills TS löst resten.

Vi har bara ?frivilligt? hemlösa i Sverige. Hade de velat ha tak över huvudet hade de fått det. Sen är väl onte missbruket som ligger bakom särskilt frivilligt men just hemlösheten är det.
  • Anonym (G)
    nernu skrev 2018-07-07 12:44:56 följande:

Vi har bara ?frivilligt? hemlösa i Sverige. Hade de velat ha tak över huvudet hade de fått det. Sen är väl onte missbruket som ligger bakom särskilt frivilligt men just hemlösheten är det.

Har du bott under en sten hela ditt liv eller bara en del av det?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 02:25:16 följande:

Tack! Kurator är ett jättebra tips och jag önskar att jag fått det långt tidigare. Jag går hos en kurator nu, men vi har inte kommit till något konkret än. Ibland tvivlar jag en aning, då jag får intrycket av att kuratorn försöker få mig att uthärda läget och inte söka hjälp...

Jag ska försöka ha detta i åtanke för hur jag formulerar mig nästa gång och försöka komma fram till mer konkreta åtgärder.

Bra ide att du ber om hjälp med de praktiska sakerna först.
  • Anonym (asdf)
    nernu skrev 2018-07-07 12:44:56 följande:

Det är inte sant. Det är en oerhört tuff bostadsmarknad just nu och man klarar inte av att ta sig in på bostadsmarknaden med närapå noll i inkomst om man inte bor ute på vischan, har otrolig tur eller har släkt som skjuter till med pengar till första hyran/deposition etc.
  • nernu
    Anonym (G) skrev 2018-07-07 14:05:28 följande:

Har du bott under en sten hela ditt liv eller bara en del av det?

Har aldrig påstått att kommunen delar ut lägenheter på östermalm. Men det står i socialtjänstlagen att kommunen har skyldighet att se till att du får tak över huvudet. Så är det med det.
  • nernu

[quote=78863059][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 14:17:39 följande:[/quote-nick]Det är inte sant. Det är en oerhört tuff bostadsmarknad just nu och man klarar inte av att ta sig in på bostadsmarknaden med närapå noll i inkomst om man inte bor ute på vischan, har otrolig tur eller har släkt som skjuter till med pengar till första hyran/deposition etc

Nu var jag otydlig. Det socialtjänsten är skyldiga att tillhandahålla är tak över huvudet på något sätt. Man kan givetvis vara hemlös trots att man har någonstans att sova. Men bo på gatan måste ingen göra.

Stockholmare har ju ofta svårt att tänka på annat än stockholm men i andra kommuner är det inte omöjligt att få hjälp att hitta en lägenhet. Systemen är olika.

Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?