• Anonym (förtvivlad)

Kan jag få hjälp att flytta?

Jag råkade ut för en svår olycka för några år sedan, som gav bestående men. Har inte jobbat sedan dess, men nu börjat arbetsträna.

P.g.a. ekonomin har jag blivit av med allt, lägenhet, möbler, bil...
    Har varit inneboende ett tag, innan  jag blev sambo.
    Står helt utanför bostadsmarknaden och har skulder.

Sambon har försörjt mig under vår korta tid ihop, nu är det slut och jag måste flytta.

Jag har också funktionshinder som gör att jag har svårt att klara mig helt själv utan anpassning i boende.

Jag har inga kontakter här, så det enda jag kunde komma på var att ringa sociala myndigheter, men de säger att de varken kan eller har skyldigheter att hjälpa mig på något sätt utan det får min fd sambo eller någon annan göra...fast jag kan ju inte ens skaffa mig en bostad eller betala för den...

Ska det verkligen vara så?

Vad ska jag göra?

Orkar inte mer...

• Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-06 23:56:13 följande:
    Som jag skrev tidigare kan du kontakta kommunens lss-handläggare och ansöka om stöd därifrån. De utreder om du omfattas av lss.
    Det ska jag göra.
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-06 23:56:13 följande:
    Det finns ingen som avgör det. Läkare kan skriva intyg på sjukdom, funktionsnedsättning och arbetsförmåga. Försäkringskassan utreder om man uppfyller kraven för sjukpenning eller sjukersättning enlig socialförsäkringsbalken. Om du är kry nog för att arbeta eller söka arbete är det du själv som avgör.
    Min funktionsnedsättning är påtagligt uppenbar, tänk dig partiell förlamning, amputerad eller missbildad kroppsdel eller liknande.
    Bedömningen av vad det egentligen innebär för min förmåga att arbeta eller klara mig själv i hemmet är dock en helt annan fråga. Det är därför jag nu arbetstränar. Men jag har vissa besvär, både praktiskt och ekonomiskt att ta mig till och från jobbet just nu, eftersom vi bor som vi bor (avsides) och har så pass dålig ekonomi.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-06 23:50:16 följande:
    Där säger du att din fd partner försörjt dig. Socialtjänsten klassar nog er som sambos vilket innebär att era inkomster räknas ihop. Du behöver ansöka om försörjningsstöd som ensamstående istället. Kan vara så att bevisbördan ligger på dig. Det bästa är kanske att fråga socialtjänsten hur du ska bevisa att er parrelation och därmed samboskapet upphört. Och att överklaga alla beslut. Socialtjänsten har ofta fel och då får man rätt när man överklagar. Ett sätt att bevisa att ni inte längre är ett par vore kanske att ansöka om bodelning helt formellt.
    Då får det bli bodelning. Problemet är tiden, som jag inte har. Ska jag kunna fortsätta min arbetsträning måste jag kunna ta mig till och från jobbet, äta lunch, kunna gå på den planerade sjukgymnastiken och helst också betala min del av hushållets kostnader.
  • Anonym (asdf)

Vissa bostadsbolag har förtur till personer med särskilda behov. Reglerna skiljer sig åt. Tror många kommuner också har boendehandläggare på socialtjänsten för utsatta.

• Anonym (asdf)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 00:22:42 följande:

Då får det bli bodelning. Problemet är tiden, som jag inte har. Ska jag kunna fortsätta min arbetsträning måste jag kunna ta mig till och från jobbet, äta lunch, kunna gå på den planerade sjukgymnastiken och helst också betala min del av hushållets kostnader.

Har du verkligen ingen inkomst? Alfakassa? Sjukpenning? Vem har ordnat din arbetsträning?
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 00:29:59 följande:

Vissa bostadsbolag har förtur till personer med särskilda behov. Reglerna skiljer sig åt. Tror många kommuner också har boendehandläggare på socialtjänsten för utsatta.

Kommuner engagerar sig inte för invånare i andra kommuner och vissa bostadsköer är också inriktade till (kräver) att man är skriven i samma kommun.

Men jag ska kolla upp det där med ev förtur för särskilda behov.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 00:32:09 följande:
    Har du verkligen ingen inkomst? Alfakassa? Sjukpenning?
    Jag har haft mycket lite i inkomst under 2017/2018. Mindre än 10 000 totalt. Ingen fast månadsinkomst. Finns där något att söka (som jag inte redan sökt) så har man hållt det väldigt hemligt i så fall.

Fr.o.m. maj får jag aktivitetsersättning på dryga 4000 kr i månaden, före skatt. Men den första utbetalningen får jag först i slutet på juli.
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 00:32:09 följande:
    Vem har ordnat din arbetsträning?
    Platsen har jag ordnat själv, men i övrigt är det arbetsförmedlingen.

• EnAnonumius
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 00:10:50 följande:
    Vad grundar du den sista meningen på (understruken)?
    Sambolagen.

Det strå faktiskt ingenstans i sambolagen att sambos har försörjningsplikt mot varandra.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Däremot så står det reglerat i äktenskapsbalken att makar har försörjningsplikt gentemot vardera.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EmberEyes

Om dina problem har pågått en längre tid, varför har du ingen kurator som hjälper dig genom denna djungelav rättigheter, regler och paragrafer?

Var är det du söker boende? Det finns straxt under 300 kommuner i Sverige, jag kan nästan garantera att det finns en bostad du kan få tag i i en av dem, även om du har skulder osv.

• Anonym (förtvivlad)
    EnAnonumius skrev 2018-07-07 01:09:49 följande:
    Sambolagen.

Det strå faktiskt ingenstans i sambolagen att sambos har försörjningsplikt mot varandra.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Däremot så står det reglerat i äktenskapsbalken att makar har försörjningsplikt gentemot vardera.

Tack!

Nu läser jag socialförsäkringslagen och det står inget uttryckligen om att sambos måste försörja varandra där heller, utan det står följande:

1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

Men om min fd sambo säger nej, borde det då inte kunna betraktas som att det inte är ett möjligt sätt att få sina behov tillgodosedda?

Dessutom står det följande i paragrafens sista stycke:

Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv. Lag (2016:654).

Jag är allt annat än självständig genom att hänvisas till nuvarande boende och att försörjas av min fd sambo. Snarare isolerad och beroende.

• Anonym (förtvivlad)
    EmberEyes skrev 2018-07-07 02:11:22 följande:

Om dina problem har pågått en längre tid, varför har du ingen kurator som hjälper dig genom denna djungelav rättigheter, regler och paragrafer?

Var är det du söker boende? Det finns straxt under 300 kommuner i Sverige, jag kan nästan garantera att det finns en bostad du kan få tag i i en av dem, även om du har skulder osv.

Tack! Kurator är ett jättebra tips och jag önskar att jag fått det långt tidigare. Jag går hos en kurator nu, men vi har inte kommit till något konkret än. Ibland tvivlar jag en aning, då jag får intrycket av att kuratorn försöker få mig att uthärda läget och inte söka hjälp...
    Jag ska försöka ha detta i åtanke för hur jag formulerar mig nästa gång och försöka komma fram till mer konkreta åtgärder.

Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?