• Anonym (TS)

Hur lär man sig tycka om sitt liv i en bonusfamilj?

Jag behöver konkreta råd hur man lär sig att trivas i en bonusfamilj som sk bonusförälder? Jag skulle uppskatta alla knep, tips och råd från er som får livet i en bonusfamilj att fungera på ett bra sätt.

Hur gör man för att ändra på sina negativa tankar och känslor som till exempel svartsjuka, rädslor av olika slag och sorg över att aldrig kunna bli en kärnfamilj. Vill lära mig att verkligen se bonusfamiljen som en bonus!

• Svar på tråden Hur lär man sig tycka om sitt liv i en bonusfamilj?
  • Anonym (1)

Förstår inte varför du, och andra som du (för ni verkar vara många), har valt att gå in i en relation med någon som redan har barn. Jag vet att jag aldrig skulle må bra eller vilja vara del av en "bonusfamilj"situation och VÄLJER DÄRFÖR BORT MÄN MED BARN rakt av. Bara så. Har du barn? Ok next. Det finns nämligen, tro det eller ej, män utan barn. Även män utan barn som du kan bli kär i och passar bra ihop med. Nu har du dock valt som du gjort och får leva med det, särskilt om du valt att skaffa barn med honom. Har ni inga gemensamma barn än så lämna, och gör det nu. Finns för övrigt inget hemligt trix som gör att du plötsligt kommer må bra i situationen, det kommer du antagligen aldrig göra för detta är uppenbart inte din grej alls.

• Anonym (TS)
    Anonym (**) skrev 2018-07-09 16:56:49 följande:

Om det fungerar bra, så har man inte negativa tankar. Så vad är det som är problem?

Saker kan fungera fast man har dåliga tankar, det kallas självkontroll. Jag vill inte behöva ha dom tankarna utan vända dom dåliga känslorna till nåt bra. Vill att allt ska kännas lika bra inom mig som jag visar utåt.
  • Anonym (**)
    Anonym (TS) skrev 2018-07-09 18:50:31 följande:
    Saker kan fungera fast man har dåliga tankar, det kallas självkontroll. Jag vill inte behöva ha dom tankarna utan vända dom dåliga känslorna till nåt bra. Vill att allt ska kännas lika bra inom mig som jag visar utåt.
    Fast då fungerar det bara på ytan, inte på riktigt. 

svartsjuka, rädslor av olika slag och sorg över att aldrig kunna bli en kärnfamilj.

Detta är inget man  får om saker fungerar bra. Dessa tankar får du för att du inte kan acceptera er situation. 
  • Anonym (Tankar)
    Anonym (TS) skrev 2018-07-09 16:52:25 följande:

Nej är redan i en bonusfamilj. Det fungerar bra i familjen och så, det är bara mina innersta tankar som är negativa och jobbiga. Vill bli av med dom.

Hur hanterar du andra saker i ditt liv som inte är exakt som du önskar eller hade förväntat dig? Har du inga strategier för att hantera livets stora och små motgångar? Eller är alla andra aspekter i hela ditt liv exakt såsom du önskar?
  • Anonym (Det blir aldrig som man tänkt sig)
    Anonym (Tankar) skrev 2018-07-09 19:41:09 följande:

Hur hanterar du andra saker i ditt liv som inte är exakt som du önskar eller hade förväntat dig? Har du inga strategier för att hantera livets stora och små motgångar? Eller är alla andra aspekter i hela ditt liv exakt såsom du önskar?

TS. Uppskatta det som du har, lär dig se det som är bra. Inget är perfekt. Det kallas livet.
  • 2barnsmorsan
    Anonym (Hanna) skrev 2018-07-09 17:31:44 följande:

Steg 1: jobba med att bli av med den romantiserade rosaskimrande bilden av hur en "kärnfamilj" är!!

Många kärnfamiljer har precis lika mycket, eller mer problem som bonusfamiljer.

Bara att läsa runt lite bland trådarna här på familjeliv ex.

Ex tråden om den höggravida 3-barns mamman där mannen sticker utomlands på semester och inte hör av sig.

eller alla trådar om problem med svärföräldrar

trådar om semster problem mm.

Anonym (Det blir aldrig som man tänkt sig) skrev 2018-07-09 20:21:38 följande:

TS. Uppskatta det som du har, lär dig se det som är bra. Inget är perfekt. Det kallas livet.

Anonym (Tankar) skrev 2018-07-09 19:41:09 följande:

Jag tycker exakt som ovanstående.

Ingen familj är perfekt. En kärnfamilj har minst lika mycket problem som en icke kärnfamilj.

Uppskatta vad du har. Var glad över det som är bra och fint och acceptera det som blev annorlunda. Ingens liv är perfekt och alla har motgångar och saker i livet som inte blev som det tänkt.
  • Anonym (Mamman)
    2barnsmorsan skrev 2018-07-09 20:39:59 följande:

Ingen familj är perfekt. En kärnfamilj har minst lika mycket problem som en icke kärnfamilj.

Uppskatta vad du har. Var glad över det som är bra och fint och acceptera det som blev annorlunda. Ingens liv är perfekt och alla har motgångar och saker i livet som inte blev som det tänkt.

Kärnfamilj och bonusfamilj är inte samma sak.Problem kan finnas på olika sätt.
  • Anonym (Fd malisfamiljemedelm)
    2barnsmorsan skrev 2018-07-09 20:39:59 följande:
    Anonym (Det blir aldrig som man tänkt sig) skrev 2018-07-09 20:21:38 följande:

Nej, en kärnfamilj har oftast inte minst lika mycket problem. Och i en kärnfamilj så är man en familj på riktigt.
    Att leva i en "låtsasfamilj" är inget riktigt familjeliv.
  • 2barnsmorsan
    Anonym (Mamman) skrev 2018-07-09 21:01:02 följande:

Kärnfamilj och bonusfamilj är inte samma sak.Problem kan finnas på olika sätt.

Eh ja, jag har inte sagt något annat.

Alla familjer är olika. Allas problem är olika.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Fd malisfamiljemedelm) skrev 2018-07-09 21:12:58 följande:

Nej, en kärnfamilj har oftast inte minst lika mycket problem. Och i en kärnfamilj så är man en familj på riktigt.

Att leva i en "låtsasfamilj" är inget riktigt familjeliv.

Precis.
Svar på tråden Hur lär man sig tycka om sitt liv i en bonusfamilj?